Gå til innhold

Venninne med ledsagerbevis

Anbefalte innlegg

Skrevet

ååå det var jo defor jeg skrev at hun var dom skjønner du.

En som 1: I det hele tatt skriver det du skriver her, og 2: Presterer å skrive "dom" i stedet for "dum", bør nok ikke åpne klaffen særlig høylydt om andres sjelsevner...:-)

"............................................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

16

• Gemini

7

• soleil

4

• rose23

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har kommet med gratis inn på kinoer i Trondheim. Ikke bare som engangstilfelle, men alle 4-5 gangene jeg har vært med noen med ledsagerbevis.

Men da er det andre regler i Trondheim enn i Oslo.

Skrevet

Jeg har kommet med gratis inn på kinoer i Trondheim. Ikke bare som engangstilfelle, men alle 4-5 gangene jeg har vært med noen med ledsagerbevis.

Ups, jeg ser at reglene er forandret i Oslo og at ledsager kommer gratis inn på kino. Det er ikke så lenge siden jeg var på kino så det må ha skjedd nå i det siste,

Gjest Calóni
Skrevet

Ups, jeg ser at reglene er forandret i Oslo og at ledsager kommer gratis inn på kino. Det er ikke så lenge siden jeg var på kino så det må ha skjedd nå i det siste,

Det har vært sånn i Trondheim lenge. Reglene er nok forskjellige ja, de har jo forsåvidt ikke annet til felles enn at alt er kinoer. Jeg kom forresten gratis inn på kino engang i en by i Akershus også. Men barnet jeg hadde med måtte betale voksenbillett. Jeg ble skikkelig forbanna da jeg oppdaget at det kun er -døvblinde- som får godkjent ledsager på bussen. Hva med multihandikappede barn? Jeg var fristet til å si til sjåføren at "å nei, han trenger ikke ledsager, mener du? Pass på at han går av ved hotell Opera, da" ;)

Gjest det vet jeg
Skrevet

Det har vært sånn i Trondheim lenge. Reglene er nok forskjellige ja, de har jo forsåvidt ikke annet til felles enn at alt er kinoer. Jeg kom forresten gratis inn på kino engang i en by i Akershus også. Men barnet jeg hadde med måtte betale voksenbillett. Jeg ble skikkelig forbanna da jeg oppdaget at det kun er -døvblinde- som får godkjent ledsager på bussen. Hva med multihandikappede barn? Jeg var fristet til å si til sjåføren at "å nei, han trenger ikke ledsager, mener du? Pass på at han går av ved hotell Opera, da" ;)

"Jeg ble skikkelig forbanna da jeg oppdaget at det kun er -døvblinde- som får godkjent ledsager på bussen. "

Det er feil. Ledsagerbeviset i seg selv, uansett funksjonshemming, kan brukes på buss og tog.

Gjest Calóni
Skrevet

"Jeg ble skikkelig forbanna da jeg oppdaget at det kun er -døvblinde- som får godkjent ledsager på bussen. "

Det er feil. Ledsagerbeviset i seg selv, uansett funksjonshemming, kan brukes på buss og tog.

"Det er feil", skriver du. Mine erfaringer er mine erfaringer, de kan ikke være feil. En annen ting er om den erfaringen jeg gjorde meg var i tråd med regelverket. Og det var den:

http://www.slnett.no/SingleArticleNormal.aspx?m=71&amid=4440

Skrevet

Jeg kan bruke ledsagerbeviset mitt på offentlig transport her men med 50% betaling for ledsager, dvs t-banen som er det eneste som går an å bruke

Og så har jeg gratis ledsager i taxi.

Det er mye rare regler altså, lurer på hvem som klarer å holde tunga rett i munnen når det gjelder regler og bestemmelser og hvem som finner på de mest idiotiske.

Gjest det vet jeg
Skrevet

"Det er feil", skriver du. Mine erfaringer er mine erfaringer, de kan ikke være feil. En annen ting er om den erfaringen jeg gjorde meg var i tråd med regelverket. Og det var den:

Leste lenken din etter at jeg svarte. Det jeg skulle si var: Her går ledsagere til alle med ledsagerbevis (uansett funksjonshemming) gratis på buss.

Skrevet

Så nå skjønner jeg hvorfor dattera mi ikke fikk kjøpt mndkort for studenter da hun hadde praksis i Bærum. Hun var ikke fyllt 20 så hun betalte full voksnepris.

Skrevet

Leste lenken din etter at jeg svarte. Det jeg skulle si var: Her går ledsagere til alle med ledsagerbevis (uansett funksjonshemming) gratis på buss.

Ikke i Oslo heller går ledsagere gratis på transport.

Gjest Calóni
Skrevet

Jepp, og det var det jeg trodde også, da jeg skulle på bussen med dette barnet. Derfor jeg ble forbanna *mumle*

Gjest Calóni
Skrevet

Så nå skjønner jeg hvorfor dattera mi ikke fikk kjøpt mndkort for studenter da hun hadde praksis i Bærum. Hun var ikke fyllt 20 så hun betalte full voksnepris.

Men ungdomsskort gjelder jo opp til 20 år..?

Skrevet

Men ungdomsskort gjelder jo opp til 20 år..?

Det gjaldt ikke når hun dro fra Oslo til Bærum.

Gjest Calóni
Skrevet

Det gjaldt ikke når hun dro fra Oslo til Bærum.

Det skal gjelde hele Oslo og Akershus, det. Det er sikkert et eget ungdomskort innen Oslo, men jeg sikter altså til det andre, som gjelder begge fylkene.

Skrevet

Det skal gjelde hele Oslo og Akershus, det. Det er sikkert et eget ungdomskort innen Oslo, men jeg sikter altså til det andre, som gjelder begge fylkene.

Hun klarte ikke å få kjøpt i hvert fall og hun fikk jo ikke betaling for praksisen og var nede på Trafikanten og spurte.

Jaja, vi ante nok begge at hun hadde fått feil opplysninger der nede.

Gjest Calóni
Skrevet

Hun klarte ikke å få kjøpt i hvert fall og hun fikk jo ikke betaling for praksisen og var nede på Trafikanten og spurte.

Jaja, vi ante nok begge at hun hadde fått feil opplysninger der nede.

http://www.trafikanten.no/trafikkinfo/takst/2005/sltakst_2005.html

Jeg fant det, iallfall, og der står det jo om ungdomskort, dog ikke presisert at det gjelder "overalt". Men med den prisen tyder det på at det er det ungdomskortet jeg pleide å kjøpe da jeg bodde der.

Skrevet

Det er ikke noe ungdomskort i Oslo.

Studentkort gjelder i Oslo og Akershus, men det står ikke noe om hvor ungdomskortet gjelder, på SL sine sider, eller på www.trafikanten.no (under menyen takst).

Skrevet

http://www.trafikanten.no/trafikkinfo/takst/2005/sltakst_2005.html

Jeg fant det, iallfall, og der står det jo om ungdomskort, dog ikke presisert at det gjelder "overalt". Men med den prisen tyder det på at det er det ungdomskortet jeg pleide å kjøpe da jeg bodde der.

Nå har hun praksis i Praha, billetten dit var jo billere for henne enn mndkortet i fjor.

Jeg ser på prisen at hun betalte full pris i fjor eller skal vi si at jeg betalte ;o)

Gjest Stemmer det
Skrevet

Det er mye mulig dette er tull, men:

"Mot at den funksjonshemmede selv løser ordinær billett, får han/hun ta med seg ledsageren gratis der ledsagerbevis aksepteres. Det understrekes at "ordinær" billett er den til enhver tid gjeldene pris for en person. For en funksjonshemmet som er trygdet og har honnørkort, vil "ordinær" pris bety honnørpris på de steder som har innført honnørpris-ordningen."

Så hva man legger i ordinær billett kan være så ymse, hvis man har krav på honnørbillett OG ledsagerbevis, så får man både lavere pris til seg selv, og gratis-billett for ledsager.

Stemmer, det var det jeg mente. Dårlig formulert. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...