Gå til innhold

Spise vanlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Spiserulleren
Skrevet

Jeg har hatt en spiseforstyrrelse i snart 8 år (da var jeg 15). Nå har jeg blitt endel bedre og prøver å unngå og se på slankeråd og sånn i blader. Der står det alltid regler om at man ikke skal spise mer enn 1 frukt om dagen, ikke spise etter kl 20, spise middag med halve tallerkenen med grønnsaker osv osv...

Det er ikke noe problem å få råd til å gå _ned_ i vekt, men hva med meg som ikke burde gå ned? Jeg er normalvektig. Jeg har fått noen råd fra legen min om hva jeg skal spise, men han bryr seg jo ikke om at man ikke skal ha så mye karbohydrater og sånn. Han sier middag + 3 brødmåltider.

Men så vet jeg at det ikke er så bra med brød, ris og pasta. Men gjelder sånne råd kun for de som skal ned i vekt eller gjelder det for alle? Burde jeg følge samme råd som slankerne bortsett fra at jeg skal spise litt mer?

Please help... *forvirret*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tallerkenmodellen er jo ganske fornuftig da. 2/3 med grønnsaker, 1/3 med ris/pasta/potet og 1/3 med kjøtt. Brødmåltider ellers er jo ganske vanlig og noen mellommåltider. Syns det blir litt rart å være veldig restriktiv med hvilke frukter og grønnsaker man skal spise om man ikke er på diett.

Du kan jo titte litt her:

http://www.sef.no

Kanskje du kan bli henvist til en dietetiker for mer råd og veiledning?

Skrevet

Det er IKKE slik at pasta, brød, poteter og ris er uheldig for alle. Tross alt er det noe 99% av alle nordmenn har spist i årevis, og kun noen få får overvektsproblemer grunnet dette. Så om du selv kjenner at DU tåler disse matvarene godt, uten å få problemer med uønsket vektøkning eller andre plager, så kan du fint spise en balansert kost der disse matvarene inngår.

Ellers er det som soleil sier, tallerkenmodellen med 1/3 poteter/ris/pasta, 1/3 grønnsaker og 1/3 kjøtt/fisk/fugl, er en god tommelfingerregel for et sunt måltid.

Halve tallerkenen med grønnsaker er noe som anbefales for vektreduksjon, ikke for de som skal holde seg stabilt i vekt eller øke vekten.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Brød: Unngå loff. Grovt brød er sunt. Du finner alle grader mellom loff og skikkelig grovt brød, vurder hva som passer best for deg. (Bakeren har mange gode og sunne varianter. Knekkebrød er også sunt.)

Ris: Spis naturris. Raffinert ris er ikke veldig sunt, men tror absolutt det er greit å spise det likevel, så lenge man ikke spiser altfor mye av det.

Pasta: Du kan få ulike varianter hos helsekosten, enten av grovt mel eller speltmel.

Det som er usunt, er det hvite hvetemelet, det er raffinert. Det er det som gjør loff og vanlig pasta usunt - fibrer og næringsstoffer er blitt ødelagt i det hvite, raffinerte hvetemelet. Antakelig er det det samme som skjer når ris raffineres.

Gjest Aimabel
Skrevet

Brød: Unngå loff. Grovt brød er sunt. Du finner alle grader mellom loff og skikkelig grovt brød, vurder hva som passer best for deg. (Bakeren har mange gode og sunne varianter. Knekkebrød er også sunt.)

Ris: Spis naturris. Raffinert ris er ikke veldig sunt, men tror absolutt det er greit å spise det likevel, så lenge man ikke spiser altfor mye av det.

Pasta: Du kan få ulike varianter hos helsekosten, enten av grovt mel eller speltmel.

Det som er usunt, er det hvite hvetemelet, det er raffinert. Det er det som gjør loff og vanlig pasta usunt - fibrer og næringsstoffer er blitt ødelagt i det hvite, raffinerte hvetemelet. Antakelig er det det samme som skjer når ris raffineres.

dersom hun man vil opp i vekt bør man spise lyse kornprodukter. Fullkornsfrodukter fyller fort opp magen, og gjør at du ikke orker like mye. Vanlig pasta og halvgrovt brød er sunt dersom man enten trener mye, eller har behov for å gå opp i vekt

Gjest Aimabel
Skrevet

du kan fint spise tre frukt om dagen. Du kan også spise et lett måltid om kvelden, så lenge det ikke ødelegger søvn eller fordøyelse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...