Gjest Jente som lurer Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 Jeg er en jente på 16 år som alltid har hatt veldig høy forbrenning. Siden i høst har jeg dessverre hatt et litt vanskelig forhold til mat, som førte til at jeg en periode spiste veldig lite. Nå spiser jeg en del mer, men spiser fortsatt mindre enn det jeg gjorde før. Spiser f.eks. aldri sjokolade osv. Det jeg lurer på er, dersom jeg begynner å spise enda mer, spise meg mett hvert måltid osv., vil da forbrenningen min gå tilbake og bli like høy som før og vekten min stabilisere seg der den lå før? Når jeg spiser føler jeg at jeg sikkert kunne spist uendelig, det virker ikke som om jeg blir mett. Derfor har det blitt til at jeg stopper, fordi jeg er redd for å spise for mye. Er det normalt at man mister metthetsfølelsen? Eller burde jeg bare spise til jeg ikke har lyst på mer? Vil jeg legge på meg av det? Bare lurer... På forhånd takk! Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22688-forbrenning-%C3%B8nsker-svar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zitha Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 Du kan ha mistet metthetsfølelsen. Men det er kanskje like sannsynlig at du ikke lenger tør stole på kroppens signaler, ikke tar sjansen på å spise til kroppen sier fra at den er mett. Hvis du en periode har spist veldig lite, skal det ofte ikke så mye til før du synes at du spiser veldig mye. Prøv å sammenligne med hvor mye du spiste før du begynte å slanke deg, f.eks for et år siden, ikke med hvor mye du spiste i høst. Synes du fortsatt at du spiser mye? Hvis du husker hvor mye du spiste før du begynte å slanke deg, kan du sette av en uke til et "eksperiment": Spis omtrent like mye som du gjorde før, spiste du mye sjokolade og snacks, kan du bytte det ut med f.eks brødmat. Prøv å spise til omtrent like ofte og til omtrent samme tider (og omtrent like store måltider) som du gjorde før. Jeg tror du da vil oppdage at du føler deg mett. Hvis du virkelig har mistet metthetsfølelsen, er det heller ingen grunn til å fortvile. Hvordan er det forresten med sult-følelsen? Merker du fortsatt at du er sulten? Det du bør gjøre, er for det første å sørge for at kroppen faktisk får nok mat. Hvis ikke vil den jo heller ikke si fra om at den er mett. Bruk tiden før du begynte å slanke deg som mal, prøv å spise omtrent like mye som du gjorde den gangen. Er du redd for å legge på deg, kan du øke litt hver uke til du er oppe på samme mengde som før. Prøv å spise til faste tider hver dag. Etter en stund vil du nok merke at kroppen igjen begynner åg i beskjed om at den er mett (og sulten). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22688-forbrenning-%C3%B8nsker-svar/#findComment-96741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 Hei jente som lurer Det kan tenkes at du har skrudd ned din forbrenning på grunn av et for lavt energiinntak. Der som du har et litt lavt stoffskifte vil det kunne normaliseres ved økt energiinntak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22688-forbrenning-%C3%B8nsker-svar/#findComment-96799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.