luske Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 Hei! Jeg er førstegangsgravid og ferdig med uke 31 i morgen. Har hele 2 uker igjen til neste kontroll hos jordmor (litt lenge med 5 uker mellom forrige og neste kontroll synes jeg) og vil derfor spørre en jordmor her om noe. Første halvdel av svangerskapet (fra uke 5 til uke 19) var jeg delvis sykemeldt og kjempekvalm og slapp hele dagen. Har siden jobbet 100% og gjør det fremdeles. De neste 5 ukene var jeg i kjempegod form med overskudd. Deretter ble jeg pleget med en forkjølelse og var ganske dårlig noen uker. Etter dette har allmenntilstanden kommet seg, men jeg har virkelig begynt å bli sliten. Fikk kynnere fra uke 25 og har vært plaget med dette siden. Ingen bekkenløsning. Føler jeg ikke tåler noe før jeg blir kjempesliten. Har stort søvnbehov. Jeg har ikke lagt på meg så mye (ca. 6,5 kg) og mange tror nok jeg er sprekere enn jeg er og forventer derved at jeg fremdeles skal være like effektiv på jobb og sosialt sett. Men etter jobb orker jeg lite og er plaget med masse ubehagelige kynnere og kvalme hvis jeg ikke får nok hvile. Sover ofte dårligere nå. Samtidig har jeg mange forventninger til meg selv om å både holde meg i god fysisk form (trener aerobic for gravide 1x pr. uke og går på yoga for gravide samt mange turer med hunden vår) samt alt annet jeg skal få gjort før fødselen som å kjøpe inn utstyr osv. Det er ikke den fysiske treningen/trimmingen som gjør meg sliten, men mer det at jeg har så mye på prgrammet stadig vekk. En dag forrige uke måtte jeg gå rett fra jobb til et møte som varte hele kvelden og derved var jeg kjempeutslitt og hadde kynnere hele natten som var veldig ubehagelige. Skal for eks. reise vekk med jobben neste uke må opp kl. 05 og ha programm 2 hele dagen fra morgen til kveld. Det samme gjelder uken etter. Bør jeg si ifra til arbidsgiver om at dette blir for mye for meg og kan jeg forvente at jeg f. eks. får reise kvelden i forveien slik at jeg ikke må stå opp så tidelig som kl. 05 om morgenen? Bør jeg kutte ned på fysisk aktivitet hvis jeg får stikk i magen (livmoren e.l.) eller får kynnere? Bør jeg gå ned i redusert stilling (delvis sykemelding) hvis jeg føler det blir for slitsomt? Hvor mye skal man presse seg til å gå i full jobb og hvilke symtomer er grunn nok til sykemelding? Kynnerne bekymrer meg selv om jeg vet det er vanlig. Dette ble langt, men jeg er føler meg så sliten og lei av kvalme m.m samtidig som forventningene til meg selv er store - vet ikke om jeg orker å holde dette tempoet stort lenger (men føler jeg bør). Takknemlig for synspunkter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22691-b%C3%B8r-jeg-trappe-ned-sliten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 Jag förstår att du är en mycket aktiv och energisk yrkesarbetande kvinna. Att önska vara den där "super duktiga" gravida kvinnan som både orkar att träna, jobba och fortsätta sitt aktiva sociala liv är något som många kvinnor strävar efter. Man är van att annars orka och hinna med det mesta utan problem. När man sedan fortsätter i detta tempo under graviditetn , är det vanligt att man liksom dig inte orkar med detta till slut. Kroppen signalerar för fullt med bla trötthet, kynnere och kvalme. Det är nu mycket viktigt att du lyssnar på dessa signaler och tar det mera med ro. Jag tycker absolut att du skall prata med din arbetsgivare om detta. Det är bättre att du drar ned på tempot än att bli sjukskriven helt. Du måste också undvika allt för mycket stress och inte ha för stort program på kvällarna. Man är ofta mera trött när man är gravid, speciellt i slutet då man sover dåligt om nätterna. Försök att tänk mera på dig själv och gjör bara det som du själv har lust med. Var alltså inte allt för pliktuppfyllande åt andra. Det är inte jag som avgjör om du behöver en sjukskrivning, utan doktorn. Om du inte mår bättre efter att ha minskat på stressen runt dig, tycker jag att du skall prata med din doktor om detta. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22691-b%C3%B8r-jeg-trappe-ned-sliten/#findComment-96774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.