Gå til innhold

Til alle dere som klager på skrivefeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fgøle en udnerøkslese ved Cmarbidge Uinevrisett sipller det ignen rlloe i hvliken røfgekkele boktsvanee er. Det estnee som er vkitig er at fstøre og stise boksatv er på rktiig setd,retsen kan vræe hltuer til bluter og du kan ftotsart lsee uetn prblomeer. Dtete er frodi den mnesnekliege hrjene ikke lseer hevr boksatv for seg slev, men odret i sin hleeht. Mrekleig ikke snat?

Videoannonse
Annonse
Gjest gulsol
Skrevet

Jepp, og jeg leste innlegget ditt like fort og glatt som et hvilket som helst innlegg.

Litt artig, men det stemmer jo det du skriver.

Vi ser feilene, men det går like greit fordet.

Men det kan være irriterende med for mange skrivefeil, om det gjentar seg i innlegg etter innlegg.

Det er godt med en viss orden.

...Sier en som ikke er feilfri selv! ;)

Skrevet

Jøss, at det går an? Ikke problem å lese det du skrev i det heletatt!

Merkelig.

Skrevet

He, he. Joda. Men når jeg klager over skrivefeil er det ikke fordi jeg ikke klarer å lese det, men fordi jeg er opptatt av å ta vare på språket vårt.

Skrevet

He, he. Joda. Men når jeg klager over skrivefeil er det ikke fordi jeg ikke klarer å lese det, men fordi jeg er opptatt av å ta vare på språket vårt.

Ta vare på språket? Folk gidder vel ikke kjøre stavekontroll på innlegg som skal postest her. Mange av skrivefeilene på DOL skyldest nok at fingrene går litt for fort over tastaturet. Er du lærer eller?

Skrevet

Ta vare på språket? Folk gidder vel ikke kjøre stavekontroll på innlegg som skal postest her. Mange av skrivefeilene på DOL skyldest nok at fingrene går litt for fort over tastaturet. Er du lærer eller?

Nei, jeg er ikke lærer. Og jeg reagerer heller ikke på slike skriveleifer som skjer når man skriver noe i full fart (det gjør jeg selv også).

Det jeg reagerer på er konsekvente skrivefeil og skrivefeil pga feil uttalelse av ord.

Når man skriver sykolog i stedet for psykolog.

Skjærring i stedet for kjerring.

Når man ikke vet forskjell på sloss og slåss.

Osv. osv.

Men, jeg er litt pedantisk på akkurat dette området og henger meg kanskje opp i litt for mye...

Gjest linnelinn
Skrevet

Nei, jeg er ikke lærer. Og jeg reagerer heller ikke på slike skriveleifer som skjer når man skriver noe i full fart (det gjør jeg selv også).

Det jeg reagerer på er konsekvente skrivefeil og skrivefeil pga feil uttalelse av ord.

Osv. osv.

Men, jeg er litt pedantisk på akkurat dette området og henger meg kanskje opp i litt for mye...

hva er forskjellen på sloss og slåss?

Skrevet

Osv. osv.

Det er mange som har dysleksi her i landet også. Hva tror du det gjør med selvtiliten deres?

Skrevet

Jeg lurt på det samme.

Skrevet

Her inne kan det være lett å slåss litt verbalt. I går var det ingen som sloss - tror jeg.

Verbet bøyes altså slik:

å slåss - sloss - slåss

Gjest wexter
Skrevet

Osv. osv.

Sånt gidder jeg rett og slett ikke å irritere meg over. Jeg har nok med å irritere meg over egne slurvefeil.

Mange som har skrivefeil som du irriterer deg over er ikke klar over at de skriver feil. Du selv ser nok dine egne slurvefeil, men feil du ikke er klar over at du har kan du ikke se. Så da tror du at du skriver perfekt.

Skrevet

Det er ikke tastefeil som blir reagert på, når noen reagerer på skrivefeil. Ihvertfall ikke de som ikke kun er ute etter å syte, klage og kjefte. Men det er utrolig mye dårlig skriving som ikke kan krediteres slurv; feil bruk av og/å, feil bruk av hun/henne etc. Og sms-språk! *brekke seg*

En annen irriterende ting, som jeg synes går på "almenndannelse", er feil bruk av ordtak. Slik som "hytt og pine" f.eks. :-)

".............................................."

Skrevet

Omtrent det samme som forskjellen på slå og slo, men litt annen betydning.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Ha-ha! Den var morsom.

Helt enig - hvorfor bruke tid og energi på å klage på andre personers skrivefeil her inne?

Hvis man kjenner rett skrivemåte, kan man jo bare gå foran som et godt eksempel ved å stave det riktig selv i sine egne innlegg.

Jeg synes at dette med rettskriving og språkfeil kan være viktig når det gjelder fx journalister eller andre mer eller mindre offentlige instanser i samfunnet. Så for guds skyld, klag i vei på de stedene hvor språket vårt virkelig skal representeres.

Forresten - for noen uker siden skrev noen her om "astronomers protest mot orddeling" eller hva den gruppa het. Det var kult, synes jeg. Orddelinger irriterer meg. Men det kunne ikke falle meg inn å begynne å rette på privatpersoner av den grunn.

Skrevet

Ha-ha! Den var morsom.

Helt enig - hvorfor bruke tid og energi på å klage på andre personers skrivefeil her inne?

Hvis man kjenner rett skrivemåte, kan man jo bare gå foran som et godt eksempel ved å stave det riktig selv i sine egne innlegg.

Jeg synes at dette med rettskriving og språkfeil kan være viktig når det gjelder fx journalister eller andre mer eller mindre offentlige instanser i samfunnet. Så for guds skyld, klag i vei på de stedene hvor språket vårt virkelig skal representeres.

Forresten - for noen uker siden skrev noen her om "astronomers protest mot orddeling" eller hva den gruppa het. Det var kult, synes jeg. Orddelinger irriterer meg. Men det kunne ikke falle meg inn å begynne å rette på privatpersoner av den grunn.

Jeg er nødt til å rette på folk omtrent hver dag. Når man jobber sammen med folk som skal skrive rapporter, deler av rapporter etc., og som i en alder av 20-30 må fortelles hver eneste gang at man ikke skal dele ord, eller bruke bindestrek (annet enn i spesielle tilfeller), så blir det slitsomt :-)

"............................................"

Gjest korrektur og sånt
Skrevet

Det er ikke tastefeil som blir reagert på, når noen reagerer på skrivefeil. Ihvertfall ikke de som ikke kun er ute etter å syte, klage og kjefte. Men det er utrolig mye dårlig skriving som ikke kan krediteres slurv; feil bruk av og/å, feil bruk av hun/henne etc. Og sms-språk! *brekke seg*

En annen irriterende ting, som jeg synes går på "almenndannelse", er feil bruk av ordtak. Slik som "hytt og pine" f.eks. :-)

ehhh

aLLmenndannelse...

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jeg er nødt til å rette på folk omtrent hver dag. Når man jobber sammen med folk som skal skrive rapporter, deler av rapporter etc., og som i en alder av 20-30 må fortelles hver eneste gang at man ikke skal dele ord, eller bruke bindestrek (annet enn i spesielle tilfeller), så blir det slitsomt :-)

"............................................"

Ja, det er sikkert slitsomt. Og rapporter bør jo være ordentlige.

Men da har du jo også grunn til å ta deg fri her inne, og slippe å tenke på skrivefeil...

Skrevet

ehhh

aLLmenndannelse...

Der bekrefter du det trådstarter irriterer seg over, samtidig som du illustrerer det jeg poengterte: Forskjellen på slurvefeil og skrivefeil.

"................................................"

Gjest korrektur og sånt
Skrevet

Jada, jada, jada.

Og så "ihvertfall" - eller var det "i hvert fall"?

Pirker bare på dem jeg tror tar det med ei klype ironi, da.

Gjest linnelinn
Skrevet

Her inne kan det være lett å slåss litt verbalt. I går var det ingen som sloss - tror jeg.

Verbet bøyes altså slik:

å slåss - sloss - slåss

umulig opplegg. :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...