Gå til innhold

Til alle dere som klager på skrivefeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrivefeil er å taste/skrive feil i farten. Manglende kunnskap og forståelse av eget språk (skriftlig og muntlig) er noe annet.

Når det er sagt, vil naturligvis den med bedre språk også være mer skjerpet på å unngå skrivefeil. Den som ikke behersker språket, bryr seg mindre da h*n ikke kjenner forskjellen på rett og galt, godt og dårlig språk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada, jada, jada.

Og så "ihvertfall" - eller var det "i hvert fall"?

Pirker bare på dem jeg tror tar det med ei klype ironi, da.

Enig i at det blir fjollete å korrigere småting, slurvefeil etc. bare for korrigeringens skyld. Men det finnes grenser. Det er f.eks et par stk. her inne, som har skrevet et par innlegg (neppe mange), og som konsekvent skriver "henne" i stedet for "hun". Det høres direkte tilbakestående ut, akkurat som folk som "går i sjole å gullskjede å sjøper sjøtt" (og/å feilene var tilsiktet :-). Sistnevnte er jo muntlig, og ikke skrivefeil, selvfølgelig.

".........................................."

Skrevet

Enig i at det blir fjollete å korrigere småting, slurvefeil etc. bare for korrigeringens skyld. Men det finnes grenser. Det er f.eks et par stk. her inne, som har skrevet et par innlegg (neppe mange), og som konsekvent skriver "henne" i stedet for "hun". Det høres direkte tilbakestående ut, akkurat som folk som "går i sjole å gullskjede å sjøper sjøtt" (og/å feilene var tilsiktet :-). Sistnevnte er jo muntlig, og ikke skrivefeil, selvfølgelig.

".........................................."

Jeg synest det verste er at når folk prøver å søke hjelp/råd til større eller mindre problemer så er det noen som bare må rette skrivefeil. Tror ikke noen blir takknemlig eller glad for det her på DOL.

Skrevet

Det er kanskje også litt interessant at omtrent i alle ordene er alle vokalene i riktig rekkefølge (jeg kikket raskt over og tror det var kun ordet som skulle være "menneskelig" hvor to av vokalene hadde byttet plass).

Vet ikke om det er av betydning, men det kan nok gjøre tydningen av ordet lettere. Har noen f.eks. sett det patetiske stokk om programmet på tvnorge? Der er som regel også vokalene i riktig rekkefølge (og som regel konsonantene i første del av løsningsordet står stokket om i første delen, og samme med konsonantene i siste delen). Det gjør det sinnsykt lett å se svaret med én gang selv om det er ganske lange ord de bruker. Utspekulerte pengegribber...

Skrevet

hva er forskjellen på sloss og slåss?

Jeg slåss nå, jeg sloss i går.

Skrevet

Det er mange som har dysleksi her i landet også. Hva tror du det gjør med selvtiliten deres?

Det blir jo noe helt annet, ikke kveruler så voldsomt da rose123

Skrevet

Sånt gidder jeg rett og slett ikke å irritere meg over. Jeg har nok med å irritere meg over egne slurvefeil.

Mange som har skrivefeil som du irriterer deg over er ikke klar over at de skriver feil. Du selv ser nok dine egne slurvefeil, men feil du ikke er klar over at du har kan du ikke se. Så da tror du at du skriver perfekt.

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke skriver perfekt. Jeg vet jeg gjør slurvefeil, og jeg har helt sikkert mange andre feil også. Jeg er blant annet ikke trygg på tegnsetting.

Men jeg er ganske flink på grammatikk, og ganske flink på rettskriving av ord.

Men perfekt er jeg absolutt ikke.

Skrevet

Det blir jo noe helt annet, ikke kveruler så voldsomt da rose123

kvervuling-kvervulang

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...