Gå til innhold

bordvaner...?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor noen ikke lærer å spise pent...vil ikke høres ut som noen snobb, men når jenter tyveårene holder gaffelen helt nederst og prøver å sope mest mulig på gaffelen så alt bare ramler ned... det er ganske ekkelt. Og så gni et rundstykke rundt i sausen som er igjen på tallerkenen. jeg mener ikke at man skal spise som en dronning, men det får da være grenser til søl... spesielt når man spiser i en kantine med mange mennesker.

Folk må da får spise som de vil, menbare undrer meg hvordan man kan være over tyve og spise som en på fem... hihi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes jo en balanse her, som andre steder. Jeg blir svett av fjols som forlanger at man skal spise som om man var i hoff-middag, i helt normale sammenhenger (har vært i private middagsselskaper som var latterlige i så henseende). Men jeg er enig i at enkelte elementære ting burde være allment kjent for de fleste. Selv fikser jeg ikke slafsing eller smatting. Jeg er så sær at jeg blir småsprø av han som sitter ved siden av meg på jobben, og som smatter og sutter på tyrkisk pepper snop. Jeg må ta på meg høretelefoner hver gang :-)

"............................................."

Skrevet

godt å høre at det ikke bare er meg, selv om jeg kan være den som diskret gnir brødet mot sausen ;) jeg for min del reagerer veldig mye på at folk smatter og slafser, og tvinger drikke ned halsen. all slags spiselyder fra kroppen alstå. jeg blir virkelig amper av det. det er en grunn til at jeg spiser med tvn på. jeg tror det verste jeg vet er folk som tygger tyggis eller spiser eple rett ved meg, eller drops. det høres helt vanvittig ekkelt ut. jeg kan skjønne at det kan være vanskelig å holde leppene lukket når man gafler i seg et fruktig eple, men ai..... litt selvdisiplin skader vel ikke?

Skrevet

Tja, jeg tror du ligger litt etter jeg. Å putte brød i sky, dressing og saus er da kommet fra utlandet for mange år siden. Altså kantina på jobben er jammen ikke noe selskap på slottet.

Skrevet

godt å høre at det ikke bare er meg, selv om jeg kan være den som diskret gnir brødet mot sausen ;) jeg for min del reagerer veldig mye på at folk smatter og slafser, og tvinger drikke ned halsen. all slags spiselyder fra kroppen alstå. jeg blir virkelig amper av det. det er en grunn til at jeg spiser med tvn på. jeg tror det verste jeg vet er folk som tygger tyggis eller spiser eple rett ved meg, eller drops. det høres helt vanvittig ekkelt ut. jeg kan skjønne at det kan være vanskelig å holde leppene lukket når man gafler i seg et fruktig eple, men ai..... litt selvdisiplin skader vel ikke?

Jeg er så enig! Jeg blir nærmest kvalm av å se enkelte spise. Gulper og smatter og raper og driver på! Hjelp!

Og foreldre: Lær ungene å tygge med munnen lukket - vær så snill!

Mrs. Wallace
Skrevet

Tja, jeg tror du ligger litt etter jeg. Å putte brød i sky, dressing og saus er da kommet fra utlandet for mange år siden. Altså kantina på jobben er jammen ikke noe selskap på slottet.

Enig - jeg har god bordskikk selv, men å putte brød i sausen er da ikke noen krise? I resten av den vestlige verden er det helt vanlig.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg misliker at folk spiser med åpen munn, slafser og smatter. Å røre i maten er også ganske ekkelt. Men, det må være lov å mose potetene i saus, dyppe brød i suppe, og tørke opp saus på tallerkenen med brød.

Skrevet

Jeg fikser heller ikke smatting, slurping og tygging med åpen munn.

Utover det.. Vel, jeg sitter i kantina og spiser kylling med hendene, og kan meget vel finne på å ta en bit ved hjelp av kniven. Hva folk synes om det, driter jeg i, og de som ikke liker det, får heller se en annen vei.

Jeg skjønner heller ingenting hvorfor du snakker om "jenter" i denne sammenhengen. Hva har kjønn med saken å gjøre?

Gjest wexter
Skrevet

Heldigvis lar jeg ikke matlysten forsvinne ved litt smatting fra andre. Verre er det når bestikket skjærer ned i tallerkenet og gaffelen dunker i tennene på folk. *Grøss*

Skrevet

Jeg fikser heller ikke smatting, slurping og tygging med åpen munn.

Utover det.. Vel, jeg sitter i kantina og spiser kylling med hendene, og kan meget vel finne på å ta en bit ved hjelp av kniven. Hva folk synes om det, driter jeg i, og de som ikke liker det, får heller se en annen vei.

Jeg skjønner heller ingenting hvorfor du snakker om "jenter" i denne sammenhengen. Hva har kjønn med saken å gjøre?

Heh...er det noe jeg overhodet driter i, så er det om man bruker kniven som gaffel :-)

"............................................."

Skrevet

Enig - jeg har god bordskikk selv, men å putte brød i sausen er da ikke noen krise? I resten av den vestlige verden er det helt vanlig.

hun "putter" ikke brød i sausen.. men gnir det ordentlig rundt over det hele... hehe. Og det gjelder for hver eneste brødbit. Men det virker som det er mange her som synes jeg er litt for pirkete...

Men man skal da ikke miste matlysten av å se på noen spise?

Skrevet

Jeg er så enig! Jeg blir nærmest kvalm av å se enkelte spise. Gulper og smatter og raper og driver på! Hjelp!

Og foreldre: Lær ungene å tygge med munnen lukket - vær så snill!

Godt å høre at noen er enig!! Jeg blir som regel fortalt at jeg må lukke øra, evt "skal du irritere deg over alt her i verden må det jo bli ganske slitsomt. " Men det er jo bare snakk om bordskikk? Om det begrepet eksisterer lenger da ;)

Skrevet

Godt å høre at noen er enig!! Jeg blir som regel fortalt at jeg må lukke øra, evt "skal du irritere deg over alt her i verden må det jo bli ganske slitsomt. " Men det er jo bare snakk om bordskikk? Om det begrepet eksisterer lenger da ;)

Tror ikke det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...