Gå til innhold

Trenger et svar fra lege eller lignende Haster.

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er farlig å ta 12 Paralgin Forte og 16 Pinex Forte...? Hva sjer om noen gjør det? Hva skjer når noen tar for mange piller? Går de normale i mange timer, også visner de bort? Er det mer virkende å ta piller på tom mage enn på mage med litt mat i? Jeg trenger et svar. Vær så snill å gi meg et svar. Ikke bare gå rundt grøten med noe moralpreker...

Fortsetter under...

Jeg vet ikke akkurat hva slags symptomer vedkommende får i første omgang, men jeg vet at ved overforbruk kan det oppstå alvorlige leverskader. Ta kontakt med vanl. lege snarest!

Hva mener du med overbruk?

Det jeg ville fram til var en engangsepisode, som en "overdose" eller noe... Veien ut av livet...

Gjest nicke

Hva mener du med overbruk?

Det jeg ville fram til var en engangsepisode, som en "overdose" eller noe... Veien ut av livet...

Jeg er dessverre ingen lege. Men jeg syns at det haster med å ta kontakt med en! Jeg vet at vedkommende eventuelt må på sykehus for å pumpes. Jeg vet at man kan bli ekstremt døsig.

Gjør det nå! Jeg tenker på deg/dere!!!

Nils Håvard Dahl, psykiater

En slik dose er farlig. Begge medisiner inneholder paracetamol som er skadelig for leveren.

Mange som tar slike overdoser dør ikke, men får varige leverskader som gjør at hjernen kronisk/varig forgiftes. En blir "grønnsak".

Personer som har tatt slike doser bør pumpes umiddelbart.

En slik dose er farlig. Begge medisiner inneholder paracetamol som er skadelig for leveren.

Mange som tar slike overdoser dør ikke, men får varige leverskader som gjør at hjernen kronisk/varig forgiftes. En blir "grønnsak".

Personer som har tatt slike doser bør pumpes umiddelbart.

Hvor fort må man pumpes da? Så dersom jeg tar de pillene som jeg sa.. så dør jeg ikke? Jeg får leverskade? Hva skjer da egentlig? Går det an at man ikke får leverskader? Mer skadelig å ta dem på tom mage enn med mat i maggen?

Annonse

Jeg er dessverre ingen lege. Men jeg syns at det haster med å ta kontakt med en! Jeg vet at vedkommende eventuelt må på sykehus for å pumpes. Jeg vet at man kan bli ekstremt døsig.

Gjør det nå! Jeg tenker på deg/dere!!!

Det er ikke noen som HAR tatt pillene... Bare noen som har tenker om å ta dem.... *sukk*

Thor-Øistein Endsjø, Lege

Det er ikke noen som HAR tatt pillene... Bare noen som har tenker om å ta dem.... *sukk*

Kjære jentemeg.

Jeg er en gammel lege som har arbeidet med barn og ungdom hele mitt doktorliv. Jeg forstår godt at du blir lei av moraliserende prat fra oss. Men all min erfaring tilsier at slike vonde tanker du måtte ha rundt pilleglasset, det angrer de aller fleste på etter at de har blitt pumpet. Uansett hvor mørkt det måtte være her og nå, noe spennende ligger foran deg i dette livet. Finn noen å prate med, snakk med legen din !! Lykke til.

Gjest anonym

Hei!

Jeg gjorde det du lurer på om du skal gjøre nå... men jeg tok 100 paralgin, vet ikke hvor mye som havnet i systemet for jeg kastet opp endel..

Jeg ble liggende syk i 4 dager, så husker jeg ikke mer, bortsett fra at jeg ble sendt på sykehuset, ble liggende på overvåkning en uke og det var virkelig på nippet.

Etterpå tok det litt tid å komme seg på beina igjen, egentlig lang tid, og ingen av mine problemer har blitt noe mindre eller større.

Jeg fikk endel oppmerksomhet og hjelp og støtte, og det var det jeg trengte. Hvis du kan klare å skaffe deg det du har behov for uten å gå så drastisk til verks som jeg gjorde, så tror jeg du vil vinne på det. Det er ikke noen løsning å prøve å ta livet av seg, det er et rop om hjelp, og prøv å få den hjelpen uten mer drama enn nødvendig. Kan høres litt kynisk ut, men det høres ut som du har nok ressurser til å hjelpe deg selv før det går så langt.

Lykke til!!! og husk at mange har vært der du er nå og kommet seg videre!!

Hei!

Jeg gjorde det du lurer på om du skal gjøre nå... men jeg tok 100 paralgin, vet ikke hvor mye som havnet i systemet for jeg kastet opp endel..

Jeg ble liggende syk i 4 dager, så husker jeg ikke mer, bortsett fra at jeg ble sendt på sykehuset, ble liggende på overvåkning en uke og det var virkelig på nippet.

Etterpå tok det litt tid å komme seg på beina igjen, egentlig lang tid, og ingen av mine problemer har blitt noe mindre eller større.

Jeg fikk endel oppmerksomhet og hjelp og støtte, og det var det jeg trengte. Hvis du kan klare å skaffe deg det du har behov for uten å gå så drastisk til verks som jeg gjorde, så tror jeg du vil vinne på det. Det er ikke noen løsning å prøve å ta livet av seg, det er et rop om hjelp, og prøv å få den hjelpen uten mer drama enn nødvendig. Kan høres litt kynisk ut, men det høres ut som du har nok ressurser til å hjelpe deg selv før det går så langt.

Lykke til!!! og husk at mange har vært der du er nå og kommet seg videre!!

Takk for fint svar. Hva skjedde med deg da? Kastet du opp automatisk? Hvor gammel er du? Jeg er snart 18... Var det noen som fant deg? Ble du bevisstløs eller noe? Hvor fort gikk det før du ble sendt på sykehuset? Ble du pumpa?

Kjære jentemeg.

Jeg er en gammel lege som har arbeidet med barn og ungdom hele mitt doktorliv. Jeg forstår godt at du blir lei av moraliserende prat fra oss. Men all min erfaring tilsier at slike vonde tanker du måtte ha rundt pilleglasset, det angrer de aller fleste på etter at de har blitt pumpet. Uansett hvor mørkt det måtte være her og nå, noe spennende ligger foran deg i dette livet. Finn noen å prate med, snakk med legen din !! Lykke til.

Det er ikke lett å prate. Føler jeg har mye på innsida, men får det ikke fram.

Hvorfor angrer de etter at de har blitt pumpa da? Hva skjer? Hva gjør de når de pumper noen?

Det er ikke lett å prate. Føler jeg har mye på innsida, men får det ikke fram.

Hvorfor angrer de etter at de har blitt pumpa da? Hva skjer? Hva gjør de når de pumper noen?

Hvor sterke er de? Hvor mye er en overdose med slike? Er 12 stykker mye? Pluss 16 Pinex Forte? Hvor mye er virklig mye og overdose?

Gjest been there

Hvor sterke er de? Hvor mye er en overdose med slike? Er 12 stykker mye? Pluss 16 Pinex Forte? Hvor mye er virklig mye og overdose?

Kjære lille jente, du er jommen på ville veier nå - er du klar over det?

Jeg har vært der du er - fullstendig langt nede og med liten lyst på å leve videre.

Men du? Ikke prøvd deg på dette pille-greiene dine. Det er bare tull. Prøv med det som virkelig hjelper - si ifra til noen! Det du trenger er at noen skal SE deg, ikke sant? Hele deg skriker jo etter at noen skal forstå, noen skal se hva du sliter med. Sant vel?

Ikke gjør som meg - jeg prøvde kutte ut livet. Hvordan spiller ingen rolle, jeg lever uansett i dag - og er glad for det.

Men jeg klarte, etter mye om og men, å få snakke med noen. Stikke hull på byllen.

Kontakt legen din, eller noen andre du stoler på og kan si noe til. Helst en voksen, ikke en av vennene dine.

Forhåpentlig forstår du alvoret i det jeg skriver. IKke ødelegg livet ditt, kjære du, du er ung og livet har så mye mer å by på enn det vonde du opplever her og nå.

Stå på, for livet snur før du aner, skjønner du. Du må bare tørre leve litt for å se det.

Ok?

Så legg vekk alle piller og GJØR noe med tankene dine. SNAKK!! Det er første bud.

Lykke til.

*klem*

Annonse

Gjest anonym

Takk for fint svar. Hva skjedde med deg da? Kastet du opp automatisk? Hvor gammel er du? Jeg er snart 18... Var det noen som fant deg? Ble du bevisstløs eller noe? Hvor fort gikk det før du ble sendt på sykehuset? Ble du pumpa?

Hei!

Jeg ble syk, lå til sengs og tok imot besøk, som om jeg hadde influensa. Fikk druer, osv. Sa ikke til noen at jeg hadde tatt pille, bortsett fra til faren min, og en venn, men de reagerte ikke på det.

Etterhvert bare sov jeg, og ett eller annet sted i underbevisstheten så merket jeg at jeg begynte å bli virkelig dårlig. Jeg kan ikke huske det selv, men jeg rinte til min mormor, sa jeg var syk, og hun kom. Satt hos meg hele dagen. Etterhvert ba jeg henne om å ringe en lege(husker ikke det heller) legen kom, jeg fortalte om pillene, og foreldrene mine kom, og jeg ble kjørt på sykehus. Der fra ble jeg brakt til Ullevål, fordi det begynte å bli kritisk, og da ble jeg redd. Husker jeg ba om at det måtte gå bra og sovnet. Da jeg våknet opp, og de sa faren var over, var det en utrolig lettelse, jeg fikk høre at jeg var heldig som ikke hadde havnet i koma, og at nå måtte jeg få imeg mat og komme meg. Jeg var avkreftet, og ble sendt over til medisinsk post. Spiste, fikk besøk av venner, folk var lei seg, og alt var ved det gamle. Husker følelsen av at "dette forandret jo ingenting".

Det som hjalp, var at folk skjønte at jeg slet, og at jeg fikk tilbud om hjelp, og at folk rundt meg fikk øynene opp.

Dessuten skjønte jeg at jeg ikke trodde på selvmordsforsøk som en løsning. At uansett hvor vondt jeg hadde det, så førte det bare med seg at jeg gjorde andre og meg selv mere fortvilet.

men det som var godt, var å gjøre noe som fikk folk til å se meg.

for alt hadde vokst meg så over hodet, at jeg ikke kunne uttrykke meg med ord eller noe annet lenger.

Men til syvende og sist er det jo bare det, som kan gjøre at du kommer inn i en positiv sirkel.

Bare gi deg selv masse av tid, og tolmodighet, og prøv alt du tror kan hjelpe.

Så retter veien seg ut etterhvert. Det som er viktig er at du begynner å føle hva du trenger, for å ha det bra.

*Gode ønsker*

fra

Gjest anonym

Når jeg tok pillene var jeg rundt 25, og jeg lå vel en 4-5 dager syk før jeg kom på sykehus. Jeg ble ikke pumpet fordi jeg hadde ligget for lenge, så kroppen hadde absorbert gifte. De kjørte i meg motgift intravenøst, for å forhindre at jeg skulle havne i koma. Noen mennesker ender opp som grønnsaker etter slike forsøk, og det kunne ha skjedd i mitt tilfelle. Der hadde jeg virkelig flaks!! Jeg kastet opp jevnlig i en uke hele denne tiden, kroppen hadde det ikke godt! Vet ikke om jeg var bevisstløs, men jeg var ihvertfall langt langt borte, og husker bare deler av dette. Har fått fortalt ting som skjedde av familien.

Det tok endel tid å bygge seg opp igjen, kroppen fikk seg en trøkk, og jeg følte meg svak lenge etterpå. Hadde vært bedre om jeg hadde brukt kreftene mine til noe bedre den gangen, da hadde jeg kanskje kommet lenger idag.

Så mitt råd til deg, er å prøve å tenke konstruktivt: hva kan du gjøre nå, som kan hjelpe litt, og få deg inn i mere positive tanker!

Du klare nok det. Gjør så godt du kan, det er det beste du kan gjøre.

støttehilsen og *gode ønsker* fra

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvor fort må man pumpes da? Så dersom jeg tar de pillene som jeg sa.. så dør jeg ikke? Jeg får leverskade? Hva skjer da egentlig? Går det an at man ikke får leverskader? Mer skadelig å ta dem på tom mage enn med mat i maggen?

Nå har spørsmålsstillingen fått en karakter som gjør at jeg/vi(DOL) ikke ønsker å gi mer utfyllende svar.

Gjest (Anonymous)

Synes det virker som om du har nok energi til å få orden på livet ditt, jeg.

Tenk på dem rundt deg. Selv om du ikke vil leve selv _akkurat nå_, så vil du få livslysten igjen en dag. I mellomtiden må du leve for dem rundt deg. (Jepp, det kan virke meningsløst og være utrolig hardt akkurat nå, men det er ingen forunt å ha en datter som går til grunne og ikke ha muligheten til å hjelpe henne/få henne til å søke hjelp.)

Vær nå så voksen og ansvarsfull at du drar til lege for å få henvisning til psykolog, altså BER om hjelp, istedet for å rope om hjelp på andre måter.

Nå ser alle på spørsmålene dine at du overhodet ikke ønsker å ta livet av deg, du ønsker å ta en overdose, besvime, komme på sykehus og få oppmerksomhet og medlidenhet.

Det vet du absolutt ingenting om, og du ser ikke ut til å bry deg. Synes ikke det er nødvendig å skrive inn et innlegg her for å være slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...