Gå til innhold

Sammen når man er 15 - hvordan går det etter 20 år?

Anbefalte innlegg

Gjest sullick

Det har jeg også lurt på. Det er en dommedagsprofet her inne som _alltid_ sier at forhold inngått i tenårende kommer til å gå skeis, selv om det finnes flere eksempler på det motsatte.

Jeg lurer på hvorfor noen har behov for å slå fast akkurat det så veldig bastant.

Ja, mange forhold (de fleste?) tar slutt en dag, det gjelder jo de som blir sammen i voksen alder også. Et forhold inngått i ung alder trenger ikke være mindre sikkert enn et hvilketsomhelst annet forhold.

Jeg kan ikke se at jeg har påstått at ALLE "tenåringskjæresteekteskap" går skeis. Jeg har bare sagt at disse ekteskapene trekker skilsmisseprosenten oppover.

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen

Du havner fort i fallgruven "person istedet for sak", skjønner jeg?

Akkurat det skal jeg holde meg for god til. Et tips til deg også, når fristelsen blir for stor.

Bare tørt konstatere at vi har en skilsmisseprosent for GJENNOMSNITTET av befolkningen på rundt 50, og selv et barn skjønner at tenåringsekteskap nok er med å trekke prosenten oppover, enn hvis statistikkgjennomsnittet hadde vært basert på kun ekteskep inngått mellom voksne.

Hvis du går ut fra en skilsmisseprosent basert på de rundt 50, så er det med andre ord bare synsing fra din side når du legger "skylden" på tenåringsekteskapene.

Ikke særlig vitenskaplig, spør du meg.

Jeg kan ikke se at jeg har påstått at ALLE "tenåringskjæresteekteskap" går skeis. Jeg har bare sagt at disse ekteskapene trekker skilsmisseprosenten oppover.

For det første har du ikke belegg for statistikken din. For det andre har den ingen relevans i tråden, fordi trådstarter faktisk bare ønsket å komme i kontakt med folk i samme situasjon som h*n selv.

Gjest sullick

Hvis du går ut fra en skilsmisseprosent basert på de rundt 50, så er det med andre ord bare synsing fra din side når du legger "skylden" på tenåringsekteskapene.

Ikke særlig vitenskaplig, spør du meg.

Du uttrykker deg med "50" som alder, og ikke som prosenttall, så du bør nok heller vurdere å bruke tiden på å forberede en rettsak mot mattelæreren din, enn å våse her inne med ting du ikke skjønner særlig mye av.

Du uttrykker deg med "50" som alder, og ikke som prosenttall, så du bør nok heller vurdere å bruke tiden på å forberede en rettsak mot mattelæreren din, enn å våse her inne med ting du ikke skjønner særlig mye av.

Setningen din kan faktisk misforstås, bare så du er klar over det!

Gjest Ulvinnen

"Bare tørt konstatere at vi har en skilsmisseprosent for GJENNOMSNITTET av befolkningen på rundt 50,"

Med en befolkning på rundt 50, hvordan skal jeg tolke det på annen måte enn alder?

Det er vel heller du som bør gå til rettssak mot norsklæreren din.

Annonse

"Bare tørt konstatere at vi har en skilsmisseprosent for GJENNOMSNITTET av befolkningen på rundt 50,"

Med en befolkning på rundt 50, hvordan skal jeg tolke det på annen måte enn alder?

Dere misforstår hverandre (med vilje?)...

Hun snakker om gjennomsnittet - av en befolkning - på over 50 (hvor 50 refererer til snittet, ikke befolkningen)

Men, jeg er enig med deg at man kan tolke det på din måte også...

Gjest Ulvinnen

Dere misforstår hverandre (med vilje?)...

Hun snakker om gjennomsnittet - av en befolkning - på over 50 (hvor 50 refererer til snittet, ikke befolkningen)

Men, jeg er enig med deg at man kan tolke det på din måte også...

Den andre gangen misforstod jeg med vilje, ja.

Det var fordi jeg ikke gadd å forsøke å være saklig lenger, siden sullick begynte med personangrep som h*n like før hevdet at h*n holdt seg for god til.

Første gangen trudde jeg at h*n viste til en statistikk over hvor høy skilsmisseprosenten er hos befolkningen når de har fyllt 50 år. Bare at h*n glemte å ta med selve prosentandelen.

Men nå trekker jeg meg fra diskusjonen. Jeg liker ikke diskusjoner der motparten ikke forsøker å være saklig en gang.

Den andre gangen misforstod jeg med vilje, ja.

Det var fordi jeg ikke gadd å forsøke å være saklig lenger, siden sullick begynte med personangrep som h*n like før hevdet at h*n holdt seg for god til.

Første gangen trudde jeg at h*n viste til en statistikk over hvor høy skilsmisseprosenten er hos befolkningen når de har fyllt 50 år. Bare at h*n glemte å ta med selve prosentandelen.

Men nå trekker jeg meg fra diskusjonen. Jeg liker ikke diskusjoner der motparten ikke forsøker å være saklig en gang.

Skjønner ;-)

(og enig med deg)

Gjest sullick

Jeg brukte jo aldri "år" bak 50, men innrømmer at et uteglemt komma etter "befolkningen", ville vært mer presist overfor noen som hittil ikke har skjønt at det tallet 50 har dreid seg om i denne tråden, er 50 %.

Tror ikke det er noe unntak, det finnes mange som oss.

Men så er det stor forskjell på foreksempel en 13-åring og en 17-åring også da!

Er du 13 og 14 så er du bare en unge, er du 17 er du nesten voksen!

13-14 år, nesten unge... 17 år, nesten voksen... Da må vel 15 år være ca ungdom;-)....

Statistikken er vel ikke på slike forholds side, tror jeg. Vi har en skilsmisseprosent på ca 50 for alle ekteskap. Det skulle ikke forundre meg om ekteskap inngått mellom par som ble sammen som 15-åringer, kanskje er 80-90 %...

Mener jeg har hørt at for de som inngår ekteskap tidlig, som meg, så er det 90 % sjanse for at det skal gå galt... Ikke så veldig godt utgangspunkt akkurat, men har alltid vært overbevist om at jeg har vært blant de 10....

Gjest sullick

Mener jeg har hørt at for de som inngår ekteskap tidlig, som meg, så er det 90 % sjanse for at det skal gå galt... Ikke så veldig godt utgangspunkt akkurat, men har alltid vært overbevist om at jeg har vært blant de 10....

Det var andre takter, enn en del andre her inne som vet så uendelig mye bedre enn deg, som tross alt er trådstarter;)

Selvfølgelig skal man tro at man er blant de 10 %, selv om statistikken jobber mot en.

Lykke til!

Annonse

Gjest min sjelevenn

Jeg og min mann ble sammen 16 år gamle.

Nå er det gått 23 år og vi trives i sammen mer enn noen gang. Men så har vi også vært svært bevisste med å ha en god kommunikasjon hele veien. Og han er i tillegg min beste venn som jeg kan betro meg til.

Jeg hadde tatt samme valget i dag hvis jeg kunne ha skrudd tiden tilbake.

Vi var ikke 15, men ganske unge likevel - 19 og 20 da vi ble sammen.

Og sammen er vi fortsatt, 15 år etter :-)

Vi oppdager stadig nye ting ved hverandre, kjeder oss ikke i hverandres selskap, er veldig glade i hverandre, selv om vi ikke akkurat er stormende forlsket lenger!

Jeg var 18 og han 23 da vi traff hverandre, har ikke alltid vært like lett men vi har kjærligheten, vennskapet og ikke minst kjemien iorden fremdeles etter 20 år.

Kan med hånden på hjerte si at det har vært tider som har stormet men er glad vi har holdt ut. Nå har vi det bedre enn vi noen gang har hatt.

Ja, det var jo en veeeldig bra odds for meg...

Jeg og mannen ble sammen da jeg var 17 og han 20, og holder sammen nå 7 år etter....skal bli spennende å se hvor vi er om 10 år.

Jeg ble sammen med mannen min når han var 16 og jeg 17 år gammel. Vi har vært kjærester i 18 år og gift i snart 10 år. Vi begge hadde forhold bak oss før vi ble sammen og det er jeg glad for. Jeg hadde nok lurt på hvordan det ville vært å være sammen med en annen enn mannen min hvis han hadde vært den eneste "erfaringen" jeg hadde...

Vi trives godt i hverandres selskap og er veldig glade i hverandre, selv om "nyforelska-følelsen" ikke akkurat er der hver dag :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...