Gå til innhold

Finn Kalvik sang:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan ha ulike meninger om Finn Kalviks musikalske og lyriske kvaliteter.

Det er imidlertid morsomt hvor "politisk korrekt" det er blitt å uttale seg vanvittig negativt om Finn Kalvik, spesielt etter at Eia & Co. drev med Finn Kalvik-nyhetene sine.

Det er helt sosialt ufarlig å rakke ned på Kalvik, man sikrer seg anerkjennende nikk for sin avanserte musikksmak, og ønsker å markere seg som et kulturmenneske som beveger seg langt over det lavkulturelle, patetisk folkelige.

Denne hangen etter å henge seg på trygge, politisk korrekte motetrender er imidlertid langt mer patetisk selvsagt.

....

Prøver man å vurdere Kalviks prestasjoner ut fra noenlunde objektive kriterier, finner vi at han siden 1969 har utgitt en strøm av CD'er/LP'er. Disse platene har til dels solgt meget godt. Han har nytt stor respekt for sine arbeider i visemiljøet, noe som også har gitt han muligheter til flere samarbeidsprosjekter med dyktige artister både i Norge og i utlandet. Hans musikalske varianter av tekster av Hagerup og Bjerke er jo også kjent.

http://no.wikipedia.org/wiki/Finn_Kalvik

Jeg skjønner hva du mener - det er politisk korrekt å hate både Finn Kalvik og Tore på Sporet. Men Finn Kalvik er da vitterlig så ubeskrivelig dårlig at det ikke er sant.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kritiserte Finn Kalvik lenge før Bård og Harald fikk for seg å kritisere fyren.

At han selger er ikke noe kvalitetsstempel. Se på vg-lista og du ser hva som selger. Sånn har det alltid vært. Møl selger. Spesielt møl av artister alle har hørt om, og alle har hørt om Finn Kalvik.

Det er jo ikke noe tegn på dårlig kvalitet at platene selger godt (og heller ingen garanti for god kvalitet selvsagt).

På den annen side har Finn Kalvik solgt godt i snart 40 år, og det klarer man ikke hvis det ikke er visse kvaliteter i prestasjonene.

Det er kanskje ikke kvaliteter som SDD setter pris på, og det er en ærlig sak. Men å skrike over seg, og kappes om å finne på flest mulig ukvemsord om en slik populær og produktiv artisk, blir bare tøvete og åpenbart en slags motegreie.

Selv prozak våger å mene noe klart og tydelig om Finn Kalvik...og da er det i alle fall pk og sosialt ufarlig.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener - det er politisk korrekt å hate både Finn Kalvik og Tore på Sporet. Men Finn Kalvik er da vitterlig så ubeskrivelig dårlig at det ikke er sant.

Javel, ja.

Skrevet

Jeg synes han er verst når han voldtar gamle klassikere, og selv tror hans oversettelser gjør noe annet for musikkelskere landet over enn å tilføre dem fysisk kvalme.

Heldigvis styrer jeg musikken min selv da jeg ikke hører stort på radio, og dermed unngår jeg faenskapet, men Finn Kalvik må være den eneste artisten i verden som gjør meg fysisk sint samtidig som jeg får lyst til å løpe ut i skauen og knuse stein (for å ta en Ari Behn), når jeg er så uheldig at kommer i veien for en av hans landeplager - etter ordets rette forstand.

Men nå dukker han vel snart opp i tråden her og forsvarer seg med at han er pensum på skolen, som han alltid gjør når noen kritiserer ham. Så det er kanskje på tide at jeg holder kjeft nå.

Jeg vet jo hvordan fyren skriver, så det er ikke noen god ide å lokke skapningen hit.

Hehe. Den med "pensum i skolen" er bare helt stor.

Gjest printa
Skrevet

Ja, men uansett hvordan man vrir eller vrenger på det er det ikke mulig å komme bort fra at fyrens tekster er en eneste stor bunke med klisjeer.

De er så til de grader klisjefylte at de kunne vært skrevet av Espen Ecbo og framført i Påskenøttene av en eller annen langhåra slubbert som reiser rundt i verden og tar seg seriøst, og det hadde uten tvil blitt et artig innslag.

Problemet med Finn Kalvik er at han skriver låtene sine på ramme alvor.

Ok, ok.........Jeg er ikke Finn Kalvik, og dette er ikke hans hjemmeside.

Syns låtene hans kan være fin og med mening i, enkelte ganger. Det er min smak, så får du ha din....

Sånn avslutningsvis, kan jeg tilføye at jeg har en ganske rund musikksmak. Bare det gir meg litt vibber, noe som ikke skal så mye til, så er det vakkert i mine ører. Rock, heavy, country, norsk, svork, arabisk, jazz....what ever

*s*

Skrevet

Hehe. Den med "pensum i skolen" er bare helt stor.

Enig i at det er dumt å trekke det fram for å forsvare seg, men det sier vel litt om hvor desperat han var. De greide jo for svarte å latterliggjøre mannen totalt.

Det er ikke hvem som helst som blir pensum i skolen. De som blir det har laget musikk eller andre verker som står seg over tid, som det norske folk har tatt til seg, og som representerer sin tid, sjanger eller det norske på en god måte. Det har Finn Kalvik greid, så noe må han da ha ved seg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Enig i at det er dumt å trekke det fram for å forsvare seg, men det sier vel litt om hvor desperat han var. De greide jo for svarte å latterliggjøre mannen totalt.

Det er ikke hvem som helst som blir pensum i skolen. De som blir det har laget musikk eller andre verker som står seg over tid, som det norske folk har tatt til seg, og som representerer sin tid, sjanger eller det norske på en god måte. Det har Finn Kalvik greid, så noe må han da ha ved seg.

Jeg synes ikke han ble så vannvittig latterliggjort. Jeg synes fyren bak de såkalte Finn Kalvik-nyhetene latterliggjorde seg selv.

Det kunne like gjerne vært Jahn Teigen eller nesten hvem som helst annen musiker de kjørte nyheter om, med en nærmest tilbakestående og fanatisk fan.

Finn Kalvik ble først latterliggjort da han selv kom på banen og begynte å snakke.

Skrevet

"Det er ikke hvem som helst som blir pensum i skolen. De som blir det har laget musikk eller andre verker som står seg over tid, som det norske folk har tatt til seg, og som representerer sin tid, sjanger eller det norske på en god måte. Det har Finn Kalvik greid, så noe må han da ha ved seg."

Pensum i skolen kan man kalle så mye mer/mindre enn det du nevner.

Nå vet ikke jeg hva som har blitt brukt av ham, men det kan ha vært nok at noen linjer fra en tekst har blitt hentet fram der elevene skal svare på spørsmål knytta til tema, rimbruk, e.l.

Skrevet

Ride ride ranke og vuggesang..." Er det ikke det, da?

Gjest printa
Skrevet

Ride ride ranke og vuggesang..." Er det ikke det, da?

Jeg greier ikke å gjengi teksten sånn på stående, men noe sånt er det vaffal*s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...