Gå til innhold

Til dere som har hund

Anbefalte innlegg

Gjest Snart hundeeier :)
Skrevet

Hvilke triks eller ordrer har dere lært den?

Hvor lang tid tok det fra dere begynte treningen til det satt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm - hvor snart er du hundeeier?

Håper du har tenkt å gå valpekurs med den. Vi gjorde ikke det, mannen min (og jeg) skulle trene den selv. Det har vi fått svi for, vi trodde vi gjorde alt riktig, og mye så bra ut i starten, men så ble hunden helt satt ut om det kom andre hunder til stede fx. Eller andre mennesker for den saks skyld, vår hund er super-sosial, elsker mennesker og er dessuten svært nysgjerrig av seg... Så valpekurs er det smarteste dere kan starte med!

Hvor lang tid det tar å trene inn hver enkelt ting av hverdagslydighet er ellers vanskelig å si. Men hunden bør lære seg NEI!, sitt, værsågod (vente til den fx får lov til å begynne å spise eller får gå ut døra når dere skal på tur), legg deg og sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farten. Jo, gå pent i bånd, med eller uten noen kommando.

Men hunder forstår ikke ord sånn uten videre! Om du ikke vet hvordan du skal trene inn de tingene jeg nevnte ovenfor, så igjen - gå valpekurs. Og om du egentlig mener du vet hva som skal til, så gå valpekurs allikevel. Selv mange erfarne hundeeiere går valpekurs, da også for sosialiseringens skyld. Hunder trenger å lære i situasjoner der det er andre hunder og mennesker. Det er ingen sak å få hunden til å gå pent om det bare er hunden og deg i hele verden. Men sånn er det selvsagt ikke. :-)

Husk at hunder må få et NEI _når_ den gjør noe galt, ikke sekunder eller minutter etterpå. Da gjør du bare vondt verre ved å kjefte på hunden. Et klart nei når den gjør noe galt, og et like klart "dyktig/flink osv" når den gjør det du ønsker. MASSE ros er viktig! Da skjønner hunden hva som er bra. Det kan ofte lønne seg å bruke stemmen aktivt, litt mørkere når du sier nei, og lysere ved ros. Og så godbit eller en leke som belønning. Belønnings-leken bør være "din", en leke som hunden IKKE får leke fritt med. Men en leke som er ekstra gjev, fx en kong (sånn hard gummileke, se zoobutikken). Hunder innordner seg fra naturens side i flokker, i et hieraki med en leder og de andre lenger ned på rangstigen, og du/familien erstatter

denne flokken. Du må vise hunden at du er en verdig leder, og det innebærer bl.a. at du spiser først, hunden etterpå. Den leken som brukes ved belønning, er ekstra gjev er gjev _fordi_ den er din, det er et privilegie å få leke med lederens ting (så lenge hunden liker leker da, noen liker ikke så godt å leke med ting, da er godbit bedre). Vi har ikke så mye erfaring med å bruke klikker, men det er det mange som har svært god erfaring med. Vi ble fortalt at det var mange med vår rase som hadde dårlig erfaring med klikker, så vi prøvde det ikke ut tidligere, og nå har mannen min gått kurs og blitt med på organisert bruks-trening (spor/søk etc), og har andre treningsformer der.

En annen ting som kan anbefales er å kjøpe boka "Din Hund - som valp og unghund". http://www.canis.no/redirect.php?target=/nettbutikk/omtale.php?id=123

Lykke til!

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg er veldig enig med Gemini om valpekurs!

Vi har en liten ivrig hund, og den trengte abselutt og lære seg og omgås andre hunder.

Ellers er jeg veldig enig med Gemini på det meste :o)

Værsegod, nei, sitt o.l er greie kommandoer.

Skrevet

Å, hunden til eksen min kunne noen "triks"...

Vi la en godsak på snuten hennes, sa "Rolig"... og så satt hun der med godsaken på snuten. Helt til vi sa "værsågod" da kastet hun godsaken i været og tok imot med kjeften :)

Vi kunne også gjemme en godsak i et rom, så slippe henne inn og si "Finne pinne" (ja hun pleier å få pinneformete godsaker). Og hun gikk rundt og snuset etter pinnen, til hun fant den. Noen ganger trengte hun litt hjelp, men likevel. Utrolig søt hund.

Vet desverre ikke hvordan de lærte henne det, da.

Hunden jeg vokste opp med kunne stort sett bare de vanlige sitt/dekk/på plass/gi labb/den andre (da ga hun oss den andre labben)/kom her etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...