Gå til innhold

Varmepumpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har varmepumpe? Vi vurderer å kjøpe det, men jeg føler jeg ikke vet nok om varmepumper - fordeler og ulemper.

Videoannonse
Annonse
Gjest Toshiba-varmepumpe
Skrevet

Ja vi har varmepumpe, og jeg kan ikke få fullrost den.

Huset er alltid godt og varmt, på morgenen når barna står tidligere opp enn oss for å se på barne-tv. Når eldstejenta kommer hjem på vinterstid fra skolen (hun er for liten til å få lov å fyre opp i ovnen). Varmepumpen vår har et filter som renser luften, så "flyvestøvet" er merkbart redusert.

Vi har tilgang til gratis ved, allikevel ville vi betale litt for komforten med jevn varme i huset.

Brukte lite strøm tidligere (ca 15000 - 17000 kw-timer i året), nå kommer vi til å bruke noe mer etter at vi satte inn varmepumpen, siste regning var på 250 kroner mer enn ifjor, har brukt ca 500 kw-timer mer enn ifjor.

Allikevel ser jeg bare fordeler med varmepumpen.

Gjest uten signatur
Skrevet

Vi er veldig fornøyd. Bruker den til kjøling om sommeren og varming om vinteren. Termostaten på de elektriske ovnene vi hadde virket ikke like bra som varmepumpa. Deilig med jevn varme. Parafinovnen vi brukte gav alt for sterk varme akkurat rundt der den sto. Varmepumpe er best. Har hatt den i tre år nå.

Gjest sandex
Skrevet

Ihvertfall de jeg har snakket med - har ikke spart noe på å installere varmepumpe. Går så mye strøm til pumpen at vinninga går opp i spinninga :)

Skrevet

Vi har hatt varmepumpe i snart 1,5 år, og er kjempefornøyd.

Den gir stabil og god varme noe som er kjekt når man har barn i huset.

Ulempen er at den ikke er spesielt vakker...

Dessuten kan man, hvis man hører etter, høre et sus. Man hører det bedre når man skrur den av. Litt sånn som med sånne gamle kjøleskap.

Løp og kjøp!

Gjest Toshiba-varmepumpe
Skrevet

Ihvertfall de jeg har snakket med - har ikke spart noe på å installere varmepumpe. Går så mye strøm til pumpen at vinninga går opp i spinninga :)

Det kommer jo an på hvor mye strøm du bruker før du installerer varmepumpen det da :).

Bruker du lite strøm i utgangspunktet, så er det klart at regningen blir større.

Men de som kun bruker elektrisk oppvarming i huset, sparer på å sette inn en varmepumpe, for da er det kun den og kanskje varmekabler på badet som brukes.

Skrevet

Vi har hatt varmepumpe i snart 1,5 år, og er kjempefornøyd.

Den gir stabil og god varme noe som er kjekt når man har barn i huset.

Ulempen er at den ikke er spesielt vakker...

Dessuten kan man, hvis man hører etter, høre et sus. Man hører det bedre når man skrur den av. Litt sånn som med sånne gamle kjøleskap.

Løp og kjøp!

Har dere spart noe strøm på å ha varmepumpe?

Skrevet

Ja vi har varmepumpe, og jeg kan ikke få fullrost den.

Huset er alltid godt og varmt, på morgenen når barna står tidligere opp enn oss for å se på barne-tv. Når eldstejenta kommer hjem på vinterstid fra skolen (hun er for liten til å få lov å fyre opp i ovnen). Varmepumpen vår har et filter som renser luften, så "flyvestøvet" er merkbart redusert.

Vi har tilgang til gratis ved, allikevel ville vi betale litt for komforten med jevn varme i huset.

Brukte lite strøm tidligere (ca 15000 - 17000 kw-timer i året), nå kommer vi til å bruke noe mer etter at vi satte inn varmepumpen, siste regning var på 250 kroner mer enn ifjor, har brukt ca 500 kw-timer mer enn ifjor.

Allikevel ser jeg bare fordeler med varmepumpen.

Vi tenker også litt på det med å ha jevn varme i huset hele tiden. Hvis vi anskaffer oss en slik skal vi faktisk bruke den om sommeren også, for de fleste vinduene i stua er nordvendt, og det er veldig kjølig inne om kveldene.

Skrevet

Har dere spart noe strøm på å ha varmepumpe?

Har ikke helt oversikten, men tviler egentlig. Før vi fikk varmepumpa brukte vi stort sett bare parafinovn og vedovn til oppvarming.

Men min kjære som tar seg av de fleste regningene har ikke kommentert noe. Og han hadde definitivt kommentert det hvis kostnadene hadde steget betraktelig :)

Skrevet

Har ikke helt oversikten, men tviler egentlig. Før vi fikk varmepumpa brukte vi stort sett bare parafinovn og vedovn til oppvarming.

Men min kjære som tar seg av de fleste regningene har ikke kommentert noe. Og han hadde definitivt kommentert det hvis kostnadene hadde steget betraktelig :)

Har dere kjøpt varmepumpa på butikken eller hos en dørselger? Og merke..? Jeg har lest litt på nettet om varmepumper, og der anbefaler de at man kjøper varmepumpe på butikken, for de er mer tilpasset det norske klima enn de dørselgerne har å tilby.

Vi bruker også stort sett parafinolje og vedfyring om vinteren. Om sommeren bruker vi elektriske ovner. Jeg kunne godt tenkt meg å kvitte meg med både oljekamin og peis. Det er så stygt! I tillegg er det jo en vedovn her. Alt dette tar mye plass!

Det er jeg som betaler regninger her hos oss, men jeg har egentlig ikke helt oversikt over strømforbruket :)

Skrevet

Vi installerte varmepumpe før jul.

Etter den tid, har vi redusert strømutgiftene vesentlig og ikke hatt behov for å fyre med ved i det heletatt.

Anbefales, selv om jeg ikke vet noe om modeller og priser etc. Det er viktig at dere får tak i en pumpe som er stor nok, og som ikke bråker så voldsomt.

Skrevet

Vi installerte varmepumpe før jul.

Etter den tid, har vi redusert strømutgiftene vesentlig og ikke hatt behov for å fyre med ved i det heletatt.

Anbefales, selv om jeg ikke vet noe om modeller og priser etc. Det er viktig at dere får tak i en pumpe som er stor nok, og som ikke bråker så voldsomt.

Kan du finne ut hva slags merke det er til en annen gang?-)

Alt om varmepumper er interessant nå! Og jo, jeg leste noe om at størrelsen skal være av betydning.

Skrevet

Har dere kjøpt varmepumpa på butikken eller hos en dørselger? Og merke..? Jeg har lest litt på nettet om varmepumper, og der anbefaler de at man kjøper varmepumpe på butikken, for de er mer tilpasset det norske klima enn de dørselgerne har å tilby.

Vi bruker også stort sett parafinolje og vedfyring om vinteren. Om sommeren bruker vi elektriske ovner. Jeg kunne godt tenkt meg å kvitte meg med både oljekamin og peis. Det er så stygt! I tillegg er det jo en vedovn her. Alt dette tar mye plass!

Det er jeg som betaler regninger her hos oss, men jeg har egentlig ikke helt oversikt over strømforbruket :)

Mannen min jobber på et sted der de selger og monterer varmepumper, og kjøpte via dem. Så det blir vel som å kjøpe i butikk.

Jeg er egentlig veldig fornøyd med å ha både ved, parafin og varmepumpe.

Midtvinters trenger vi definitivt både parafinen og veden. Da blir det for tøft for varmepumpa, og vi bruker ikke den da.

Når det blir litt mildere bytter vi. Så varmepumpa går mest på høst og vår og når det er mildvær på vinteren.

Skrevet

En elektriker jeg kjenner mener at en viktig grunn til at mange ikke sparer, er at de blir fristet til å bruke pumpa som airconditioning om sommeren! ;-)

Skrevet

Kan du finne ut hva slags merke det er til en annen gang?-)

Alt om varmepumper er interessant nå! Og jo, jeg leste noe om at størrelsen skal være av betydning.

Ja, Toshiba heter den. Vi kjøpte den i butikk. Betalte vel ca kr 18.000,- inkl. montering.

Skrevet

Varmepumpe gir dårlig komfort.

Ofte utløser den støy, en slags during. I tillegg er "vifteovn" en mye dårlige løsning, fordi den blåser opp støv og gjør luften tørrere. Ifht folk med luftveisplager (astma mm) er varmepumpe ikke bra.

ENØK-spesialister er ofte nøkterne med strømgevinsten ved å bruke varmepumpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...