Gå til innhold

CompactFlash brikker og kvalitet

Anbefalte innlegg

Gjest Canon Ixus 400
Skrevet

Har et Canon Ixus 400 camera. Har en 512 MB brikke fra før av merket SanDisk som fungerer utmerket.

Jeg tenker på å kjøpe mer minne og lurer da på om alle merker av CompactFlash I brikkene er like bra, veldig store forksjeller i pris ser jeg. TwinMOS, Kingston er av de billigste, men er disse ok? Og er det smartere å kjøpe 4 512 brikker enn en på 2GB? Vil en stor brikke være tregere eller dårlig på noe vis?

Svar mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merke er ikke det eneste som teller, det finnes også ulike modeller av hvert merke. Disse har ulik skrive- og lesehastighet. Dette teller mer enn størrelsen på brikken. Spesielt er skrivehastigheten viktig når kortet skal brukes i et kamera.

Kingston CF-kort finnes f.eks med skrivehastigheter på fra 1.5MB til 16MB. Generelt bør du nok helst opp i 10MB eller mer, men det blir jo selvsagt en vurdering av pris i forhold til behov.

Når det gjelder kvalitet på de ulike merkene skal jeg ikke være for bastant. SanDisk har best rykte på seg, men jeg har ikke personlig erfaring med noen av de andre.

Gjest Canon Ixus 400
Skrevet

Merke er ikke det eneste som teller, det finnes også ulike modeller av hvert merke. Disse har ulik skrive- og lesehastighet. Dette teller mer enn størrelsen på brikken. Spesielt er skrivehastigheten viktig når kortet skal brukes i et kamera.

Kingston CF-kort finnes f.eks med skrivehastigheter på fra 1.5MB til 16MB. Generelt bør du nok helst opp i 10MB eller mer, men det blir jo selvsagt en vurdering av pris i forhold til behov.

Når det gjelder kvalitet på de ulike merkene skal jeg ikke være for bastant. SanDisk har best rykte på seg, men jeg har ikke personlig erfaring med noen av de andre.

Vil kameraet virket tregt om skrivehastigheten er lavere? Det vil fortsatt bli bra bilder eller?

Vet du om det lønner seg å ha fler små brikker med på tur kontra en stor?

Satser på å prøve en av de billige jeg, får jo 2 GB brikke til 500 kr... Håper jeg ikke er dum da.

Takk for hjelpen!

Skrevet

Vil kameraet virket tregt om skrivehastigheten er lavere? Det vil fortsatt bli bra bilder eller?

Vet du om det lønner seg å ha fler små brikker med på tur kontra en stor?

Satser på å prøve en av de billige jeg, får jo 2 GB brikke til 500 kr... Håper jeg ikke er dum da.

Takk for hjelpen!

Ja, om skrivehastigheten er lav vil kameraet virke tregt. Hastigheten på kameraet avhenger selvsagt også av linsen som brukes. Selv ville jeg ikke valgt de aller tregeste minnekortene, selv om de er billige. Det er nok ikke nødvendig å kjøpe det aller raskeste heller, det er det bare proffkameraer som klarer å utnytte skikkelig uansett.

Det er nok enklest å bare ha ett kort å holde styr på. Ulempen er selvsagt at om du blir frastjålet eller mister kameraet så mister du kortet og alle bildene du har tatt også. Merk at kameraer ofte har en begrensning i hvor store kort de kan takle, undersøk grensen for ditt kamera før du kjøper.

Gjest Canon Ixus 400
Skrevet

Ja, om skrivehastigheten er lav vil kameraet virke tregt. Hastigheten på kameraet avhenger selvsagt også av linsen som brukes. Selv ville jeg ikke valgt de aller tregeste minnekortene, selv om de er billige. Det er nok ikke nødvendig å kjøpe det aller raskeste heller, det er det bare proffkameraer som klarer å utnytte skikkelig uansett.

Det er nok enklest å bare ha ett kort å holde styr på. Ulempen er selvsagt at om du blir frastjålet eller mister kameraet så mister du kortet og alle bildene du har tatt også. Merk at kameraer ofte har en begrensning i hvor store kort de kan takle, undersøk grensen for ditt kamera før du kjøper.

Ok, takk!

Det med stort kort kontra fler små lurer jeg på fordi jeg har hørt om folk som hadde problemer med stort kort, men det kan jo være fordi de oversteg grensen. Jeg skal sjekke for mitt kamera om jeg greier det.

Takk igjen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...