Gå til innhold

"Økonomer"- hva vil lønne seg for oss?

Anbefalte innlegg

Gjest skatterot
Skrevet

Vi er et samboerpar, ugifte og uten barn, som har kjøpt leilighet sammen og har et felles lån på leiligheten.

På ligningen ser vi at samboeren min har fått hele lånet på seg, mens jeg kun har min egen studiegjeld registrert på meg.

Min samboer har fått over 20 000 igjen på skatten mens jeg gikk ut i null (hadde regnet med å få igjen siden jeg har mye mer lån nå enn i fjor). Lønner det seg for oss å få dette riktig, slik at vi står registrert med halve lånet hver eller lønner det seg mest skattemessig at han står med et stort lån?

Vi har så godt som felles økonomi likevel, så for oss er det viktigst å finne ut hvordan vi til sammen kan få igjen mest mulig.

Er det noen som vet hvem vi kan spørre om dette? Likningskontoret har det ganske travelt om dagen, og det frister ikke å stå i timelang kø for å få svar hos dem...

Videoannonse
Annonse
fuji1365380447
Skrevet

Felles gjeld blir alltid ført på bare en av partene når man ikke er gift. Jeg har skjekket det opp, for det irriterte meg så veldig.

Dere må bare rette det opp før dere sender inn selvangivelsen.

Sannsynligvis så vil det lønne seg at dere deler gjelden mellom dere, særlig hvis du kommer opp i toppskatt.

Gjest skatterot
Skrevet

Felles gjeld blir alltid ført på bare en av partene når man ikke er gift. Jeg har skjekket det opp, for det irriterte meg så veldig.

Sannsynligvis så vil det lønne seg at dere deler gjelden mellom dere, særlig hvis du kommer opp i toppskatt.

Hvordan retter vi det opp? Bare fører vi inn det beløpet VI mener stemmer i virkeligheten? Altså deler lånet på to og skriver det inn?

Tviler på det er snakk om noe toppskatt her, men så er jeg heller ikke helt sikker på hva toppskatt ER :-S

Skrevet

Toppskatten endres ikke uansett fradrag.

Antagelig spiller det ingen rolle hvordan rentene er fordelt, så lenge begge har en normal inntekt. Rentefradraget er "verd" 28% uansett.

Gjest skatterot
Skrevet

Jeg fant en skattekalkulator på skatteetaten.no, men den regner ikke ut riktig beløp når jeg har tastet inn alt jeg TROR jeg skal taste inn. På både meg og samboeren min manglet det noen tusen på grunnlaget for innteksskatt...

Men, det jeg fant ut var at på hverken meg eller han gjorde det noe utslag på skatten om vi delte gjelda likt mellom oss eller om den sto på han. Jeg trodde jeg skulle betale mindre skatt i år siden dette er første året jeg har boliglån, men sånn er det altså ikke da..?

fuji1365380447
Skrevet

Hvordan retter vi det opp? Bare fører vi inn det beløpet VI mener stemmer i virkeligheten? Altså deler lånet på to og skriver det inn?

Tviler på det er snakk om noe toppskatt her, men så er jeg heller ikke helt sikker på hva toppskatt ER :-S

Ja, dere kan bare dele lånet på to og føre opp det dere syntes er riktig.

Skrevet

Så lenge dere begge er i jobb, betaler "mormalt" med skatt, og ingen av dere betaler formueskatt - så spiller det ingen rolle totalt sett hvordan dere fordeler gjelden dere i mellom.

Så vidt jeg vet så er det kun hvis en av dere risikerer å betale formueskatt at det kan være noe å tjene på å fordele gjelden på en slik måte at det har en økonomisk gevinst - samlet sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...