Gå til innhold

Hun her visste råd hun!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Besserwissere som deg og fru truseløs mener det er helt akseptabelt å forlate små barn på en parkeringsplass midt på natten for å ta seg en tur på byen. Mens vi andre, som mener dette grenser til omsorgssvikt, vi er dømmende, sladrete, fordomsfulle, wannabesupermammaer og hønsekjerringer.

Hvor er logikken?

Det barnevernet sliter mest med er at foreldrevernet står så mye sterkere enn barnevernet.

I wonder why.

Ja, det var litt pussig at det var oss som ble "bad guys" her...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

20

• MsSophie

9

• Katt-ja

8

• Lurveline

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Besserwissere som deg og fru truseløs mener det er helt akseptabelt å forlate små barn på en parkeringsplass midt på natten for å ta seg en tur på byen. Mens vi andre, som mener dette grenser til omsorgssvikt, vi er dømmende, sladrete, fordomsfulle, wannabesupermammaer og hønsekjerringer.

Hvor er logikken?

Det barnevernet sliter mest med er at foreldrevernet står så mye sterkere enn barnevernet.

I wonder why.

Barnevernet sliter ikke med det til daglig, de sliter med ressurser til å hjelpe. I tide. Tendensen i dag for alvorlige tilfeller er at det går for lut og kaldt vann i evigheter uten reaksjon, og så MÅ noen trå til når det går galt. Men de venter til det går galt, de må når politiet har grepet inn.

Skrevet

Ja, det var litt pussig at det var oss som ble "bad guys" her...

Angrep er det beste forsvar! ;-)

Skrevet

Nei, dette er ikke tragikomisk - dette er bare tragisk.

Når noe er tragikomisk kan man le av situasjonen - spesielt i ettertid. Det finnes ikke noe komisk i at man etterlater to små barn alene, i en bil, midt på natten - for å dra på fylla.

Er det noe verre å sitte hos naboen og ta en vin, eller sitte i første etasje og ungene sover i annen etasje eller enda verre, sitte på en pub i første etasje der man bor og ungene sover i sine egne senger og man stikker opp for å sjekke dem innimellom?

Jeg hadde nok aldri latt ungene sove i bilen men jeg tror ikke det er farligere enn noen av de andre tingene.

Skrevet

Barnevernet sliter ikke med det til daglig, de sliter med ressurser til å hjelpe. I tide. Tendensen i dag for alvorlige tilfeller er at det går for lut og kaldt vann i evigheter uten reaksjon, og så MÅ noen trå til når det går galt. Men de venter til det går galt, de må når politiet har grepet inn.

Jeg er helt enig i at ressursene til barnevernet er alt for dårlig. Men barnevernet har ofte vært inne i bildet lenge før eventuelt politiet blir koblet inn, og er de ikke det, så er det ofte fordi pårørende eller andre observatører ikke tør melde fra, rett og slett fordi de er redde for å bli stempelt som sladrekjerringer.Terskelen for å melde en bekymring til barnevernet er høy for de fleste. Den blir ikke akkurat lavere når man støter på holdningene til deg og din meningsfelle.

Skrevet

Jeg er helt enig i at ressursene til barnevernet er alt for dårlig. Men barnevernet har ofte vært inne i bildet lenge før eventuelt politiet blir koblet inn, og er de ikke det, så er det ofte fordi pårørende eller andre observatører ikke tør melde fra, rett og slett fordi de er redde for å bli stempelt som sladrekjerringer.Terskelen for å melde en bekymring til barnevernet er høy for de fleste. Den blir ikke akkurat lavere når man støter på holdningene til deg og din meningsfelle.

Å tørre å melde fra og å hjelpe er to ulike faktorer som ikke må blandes.

Å overtale noen til å søke hjelp er det beste, og som regel er det det som skjer. Men det leser du ikke om i avisene. Hverdagsproblemene og hverdagsheltene. I hverdagen for barnevernet brukes det hårfint lite tvang, og veldig mye velvilje. Mye er psykiske problemer, ensomheten og pengeproblemer er framtredende.

Skrevet

Å tørre å melde fra og å hjelpe er to ulike faktorer som ikke må blandes.

Å overtale noen til å søke hjelp er det beste, og som regel er det det som skjer. Men det leser du ikke om i avisene. Hverdagsproblemene og hverdagsheltene. I hverdagen for barnevernet brukes det hårfint lite tvang, og veldig mye velvilje. Mye er psykiske problemer, ensomheten og pengeproblemer er framtredende.

Å tørre og melde fra er for mange barn en hjelp og bør så absolutt være et alternativ.

Mange foreldre har dessverre ingen mulighet til å være gode omsorgspersoner, uansett hvor mange hjelpetiltak som settes inn, det være seg fra slekt, venner, det kommunale barnevernet eller det statlige barnevernet.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg ser ikke helt hva det er man kan le av...?

Skrevet

Å tørre og melde fra er for mange barn en hjelp og bør så absolutt være et alternativ.

Mange foreldre har dessverre ingen mulighet til å være gode omsorgspersoner, uansett hvor mange hjelpetiltak som settes inn, det være seg fra slekt, venner, det kommunale barnevernet eller det statlige barnevernet.

Det er nok riktig at noen ikke egner seg i det hele tatt, men vi tør ikke engasjere oss. Det er ikke noe galt i å sende bekymringsmelding, men det går an å hjelpe til også, ikke BARE angi hverandre. Spesielt når vi vet at bv ikke har ressurser nok.

Skrevet

Det er nok riktig at noen ikke egner seg i det hele tatt, men vi tør ikke engasjere oss. Det er ikke noe galt i å sende bekymringsmelding, men det går an å hjelpe til også, ikke BARE angi hverandre. Spesielt når vi vet at bv ikke har ressurser nok.

Da synes jeg du skal være obs på å ikke bruke ord som "angi".

Og sende inn en reell begkymring til barnev. må aldri forveksles med angiveri.

Skrevet

Jeg ser ikke helt hva det er man kan le av...?

For gudsskyld, drit i hva du ser...bare le!

Hvis ikke så havner du også i kategorien dømmende,sladrete og fordomsfull hønsegårdkjerring.

Gjest M.Angelica
Skrevet

For gudsskyld, drit i hva du ser...bare le!

Hvis ikke så havner du også i kategorien dømmende,sladrete og fordomsfull hønsegårdkjerring.

Jeg er dol-kjerring allerede! :P

Gjest Persille
Skrevet

Er det noe verre å sitte hos naboen og ta en vin, eller sitte i første etasje og ungene sover i annen etasje eller enda verre, sitte på en pub i første etasje der man bor og ungene sover i sine egne senger og man stikker opp for å sjekke dem innimellom?

Jeg hadde nok aldri latt ungene sove i bilen men jeg tror ikke det er farligere enn noen av de andre tingene.

"Er det noe verre å sitte hos naboen og ta en vin, eller sitte i første etasje og ungene sover i annen etasje"

Ja, det synes jeg faktisk. For det første fordi de aller fleste ville ha med seg en babycall om man går til naboen, og i sitt eget hus hører man alt. Dessuten er det ikke samme risiko for fremmede busemenn som det vil være når de er i en bil, i tillegg til at de kunne ha blitt ekstremt nedkjølt.

Antagelig drakk ikke denne moren siden politiet lot henne kjøre hjem, og jeg henger meg ikke så veldig opp i at hun gjorde dette. Det jeg reagerte på var vedkommende som synes dette var morsomt - for det er det faktisk ikke.

Gjest Persille
Skrevet

Hva gjør en mor som ikke har sett eller snakket med voksne mennesker på et år? Hun blir desperat og gjør "dumme" ting. Og så sitter andre som ikke har problemer og dømmer dem.

Bare så det er sagt - jeg har ikke dømt denne moren. Det jeg reagerte på var truseløs som synes dette er så veldig morsomt, for det er det faktisk ikke. Det er ikke tragikomisk heller...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg synes ikke det var noe å le av.

Gjest Persille
Skrevet

Herregud menneske...du kan jo alltid vinkle dine svar negativt og dømmende!

De fleste lærer faktisk av sine feil, og jeg tror neppe denne mammaen mistet omsorgen for barna sine pga en engangshendelse.

Jeg har fortsatt bare reagert på dine uttalelser - og de synes jeg faktisk var noe merkelige.

Jeg poengterte at det ikke var noe morsomt med denne historien, ei heller tragikomisk som du fremsa på et punkt her, og det står jeg fortsatt ved.

Om du skal okke og akke deg over det, og mene at jeg fordømmer, rakker ned på eller på andre måter er negativt overfor denne mammaen - så får du gjøre det alt du vil. Jeg står fortsatt ved at det eneste jeg har sagt er at dette er langt fra morsomt, det er bare tragisk.

Og - det er deg og dine utsagn jeg kritiserer, ikke henne...

Gjest Persille
Skrevet

Jeg er dol-kjerring allerede! :P

Og du har ikke unger en gang ;)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hva gjør en mor som ikke har sett eller snakket med voksne mennesker på et år? Hun blir desperat og gjør "dumme" ting. Og så sitter andre som ikke har problemer og dømmer dem.

Hvor står det at hun ikke har sett eller snakket med andre mennesker på ett år?

Det finnes ingen unnskyldning for dette uansett. Ja, jeg dømmer.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Så heldig du er som har barnevakt du kan stole på og som i det hele tatt gidder, eller sosialt nettverk eller penger til å kjøpe et/ betale en. Prøv å være blakk, ressursvak og ensom, redd autoriteter og med en skrullete eksmann. Barnevernet bruker 90% av tida si til å hjelpe, ikke dømme/ straffe. Andre bruker tida si til andre ting.

Hun må jo være veldig ressursvak også, hvis hun ikke er i stand til å finne barnevakt eller å ta seg råd til en barnevakt på ett år, eller har venner eller familie eller noen som kan avlaste.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Og du har ikke unger en gang ;)

Hvor skal det ende??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...