Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Alås80

Hei!Jeg er en kvinne på 26 år. Jeg var for 1 1/2 år siden plaget med småblødninger fra skjeden over lang tid (4 mnd) som artet seg som brun/mørk utflod. Jeg gikk i denne perioden på p-piller. Legen kunne ikke stadfeste hvorfor disse blødningene oppstod eller eksakt hvor jeg blødde fra. Jeg ble anbefalt å bruke p-ring istedenfor p-piller og dette hjalp så blødningene stoppet. Jeg hadde problemer med meget mye blank utflod ved bruk av p-ring, så etter ca 1 år bestemte jeg meg for å prøve p-pille igjen. Dette resulterte i at blødningene startet igjenog jeg har nå hatt blødninger i 2 uker. De startet samme dagen som jeg tok den første p-pillen. Det jeg lurer på er hvorfor kommer disse blødningene? Hvorfor kommer de bare når jeg går på p-pille? Jeg har lest at det kan vere en tynn slimhille utenpå livmorhalsen som kan gi blødninger. Er det noe å gjøre dersom det er dette problemet jeg har?Vi ønsker oss snart barn og lurer på om disse blødningene kan ha noe å si for mulighetene for å bli gravid.Vil blødningene muligens stoppe dersom jeg slutter å bruke noen form for prevensjonsmiddel? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227079-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt. Småblødning/blodig utflod kan skyldes infeksjon i livmorhalsen, f.eks. chlamydia. Med p-pille (og med ring eller plaster) kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke.

Ovennevnte informasjon var den generelle, i ditt tilfelle kan det skyldes sterkere hormonpåvirkning med pillen enn med ringen. Det vil ikke bety noe for dine muligheter for å bli gravid. Det er mulighet for at symptomet blir borte når du slutter med hormonell prevensjon.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227079-bl%C3%B8dninger/#findComment-1711050
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...