Gå til innhold

Overvektig søker hjelp

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Nei, jeg tror ikke det er enkelt å forandre sin livsstil. Jeg har aldri sagt det er enkelt."

Men du mener likevel at denne kvinnen skal gjøre det, og skjønner tydeligvis ikke at det kanskje, for henne, er helt umulig uten massiv hjelp.

At du ikke svarer på resten, sier i grunn det meste. Du lever med din sannhet, og vil ikke forholde deg til noe som kan rykke ved den)

(Det forundrer meg at du ikke ler av folk på McDonalds, tatt i betraktning den "ærbødige" betegnelsen du hadde på Ebeltoft - senteret)

"Men du mener likevel at denne kvinnen skal gjøre det, og skjønner tydeligvis ikke at det kanskje, for henne, er helt umulig uten massiv hjelp."

Hun har ikke noe valg. Hun får ikke noe plass på senteret. Mener du hun bør sette seg ned og råtne?

Selvfølgelig mener jeg at hun bør ta i et tak, kjøpe seg noen bøker, gå noen ekstra lange turer og melde seg inn på SATS. Selvfølgelig mener jeg det.

"At du ikke svarer på resten, sier i grunn det meste. Du lever med din sannhet, og vil ikke forholde deg til noe som kan rykke ved den)"

Jeg er rimelig sikker på at jeg har lest gjennom 10 ganger så mange kostholdsbøker og bøker om kost, trening, mosjon og slanking, i løpet av de siste 15 årene, enn hva du har gjort.

Så i motsetning til deg vet jeg hva jeg snakker om.

Jeg skrev to ting:

1. Et bedre kosthold funker.

2. Trening funker.

Og du reagerer som faen, og så er det meg det er noe feil med? Jada.

"(Det forundrer meg at du ikke ler av folk på McDonalds, tatt i betraktning den "ærbødige" betegnelsen du hadde på Ebeltoft - senteret)"

Det var et ord jeg stjal fra Fleksnes. Da han arbeider som vaktmester på Biovita Helsesenter kaller han stedet for en nedfleskningsanstalt.

Ordet var vel mer humoristisk enn stygt, men det er klart: Noen reagerer på alt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

12

• Lillemus

5

• morsan

5

• Glimtipper

2

Gjest M.Angelica
Skrevet

Selv om du tror du kjenner vedkommende, så er det ikke sikkert du virkelig kjenner vedkommende likevel. Og da kan slike "råd" være med på å ødelegge mer, fremfor å få vedkommende til å endre livsstil!

Det at du har fordommer overfor overvektige mennesker, sier mye mer om ditt råtne menneskesyn, enn om de overvektige. Du skal vite at folk som deg som kommer med slik dritt overfor tjukke folk, dere gjør tilværelsen vår mye verre enn den allerede er! Du skal vite at slike kommentarer kan være med på å få folk til å bikke over i mer overspising, og dermed pådra seg enda flere problemer.

Koster det deg virkelig så mye å holde kjeft? Det beste for oss overvektige hadde nemlig vært om folk som deg holdt kjeft. Enda bedre hadde det vært med støtte og oppmuntring i stedet, hvis dere er nødt til å si noe. Men nei, det får vi ikke. Bare drittkommentarer.

Jeg klarer dessverre ikke å se på folk som deg som annet enn råtne. Folk som må slenge dritt og mobbe andre for å hevde seg selv, er verdiløse i mine øyne.

"Selv om du tror du kjenner vedkommende, så er det ikke sikkert du virkelig kjenner vedkommende likevel. Og da kan slike "råd" være med på å ødelegge mer, fremfor å få vedkommende til å endre livsstil!"

Javel. Men du må da skjønne at jeg aldri hadde sagt noe sånt til folk i RL eller til noen som skrev inn her og ba om hjelp eller råd!!

"Det at du har fordommer overfor overvektige mennesker, sier mye mer om ditt råtne menneskesyn, enn om de overvektige."

Jeg har aldri sagt at jeg har fordommer mot alle overvektige. Jeg kjenner flust av overvektige. Noen av mine beste venner er overvektige. Så råtten er jeg.

"Du skal vite at folk som deg som kommer med slik dritt overfor tjukke folk, dere gjør tilværelsen vår mye verre enn den allerede er!"

Du tror jeg går rundt og skriker til alle overvektige jeg ser eller?

"Du skal vite at slike kommentarer kan være med på å få folk til å bikke over i mer overspising, og dermed pådra seg enda flere problemer."

Hvis en kommentar på internett, som ikke er ment til dem, får de til å få enda flere problem, så bør de heller holde seg unna sånne tråder.

"Koster det deg virkelig så mye å holde kjeft? Det beste for oss overvektige hadde nemlig vært om folk som deg holdt kjeft. Enda bedre hadde det vært med støtte og oppmuntring i stedet, hvis dere er nødt til å si noe."

Jeg kan ikke se noen her skriver inn og ber om hjelp? Jeg hadde selvfølgelig ikke skrevet noe sånt til en overvektig som selv skrev innlegg her og ba om hjelp og råd!!!

"Men nei, det får vi ikke. Bare drittkommentarer."

Livet er hardt...

Jeg klarer dessverre ikke å se på folk som deg som annet enn råtne. Folk som må slenge dritt og mobbe andre for å hevde seg selv, er verdiløse i mine øyne.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Selv om du tror du kjenner vedkommende, så er det ikke sikkert du virkelig kjenner vedkommende likevel. Og da kan slike "råd" være med på å ødelegge mer, fremfor å få vedkommende til å endre livsstil!

Det at du har fordommer overfor overvektige mennesker, sier mye mer om ditt råtne menneskesyn, enn om de overvektige. Du skal vite at folk som deg som kommer med slik dritt overfor tjukke folk, dere gjør tilværelsen vår mye verre enn den allerede er! Du skal vite at slike kommentarer kan være med på å få folk til å bikke over i mer overspising, og dermed pådra seg enda flere problemer.

Koster det deg virkelig så mye å holde kjeft? Det beste for oss overvektige hadde nemlig vært om folk som deg holdt kjeft. Enda bedre hadde det vært med støtte og oppmuntring i stedet, hvis dere er nødt til å si noe. Men nei, det får vi ikke. Bare drittkommentarer.

Glemte siste avsnitt:

"Jeg klarer dessverre ikke å se på folk som deg som annet enn råtne. Folk som må slenge dritt og mobbe andre for å hevde seg selv, er verdiløse i mine øyne"

Jeg har ALDRI mobbet noen! Jeg synes DU tolker utrolig mye ut av et innlegg. Du har ingen peiling på hvordan jeg ser ut eller hvordan jeg er, min personlighet eller hva som har skjedd i livet mitt. Så jeg vet ikke hvem som er mest råtten her.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Nei, jeg tror ikke det er enkelt å forandre sin livsstil. Jeg har aldri sagt det er enkelt."

Men du mener likevel at denne kvinnen skal gjøre det, og skjønner tydeligvis ikke at det kanskje, for henne, er helt umulig uten massiv hjelp.

At du ikke svarer på resten, sier i grunn det meste. Du lever med din sannhet, og vil ikke forholde deg til noe som kan rykke ved den)

(Det forundrer meg at du ikke ler av folk på McDonalds, tatt i betraktning den "ærbødige" betegnelsen du hadde på Ebeltoft - senteret)

Det enste som virkelig fungerer er mer mosjon og sunnere mat. Alt kan spises, men med måte. Forbrenne mer kalorier enn man inntar.

For meg virker det så såre enkelt at jeg har problemer med å forstå at noen ikke kan forstå, hvis du skjønner hva jeg mener?

Men jeg har ihverfall skjønt såpass at den enkle lille saken ikke er så enkel for alle likevel. Da er det noe psykisk som sitter hodet og som man behøver hjelp med.

For oss litt utenforstående virker det litt uforstående. For egentlig er jo oppskriften såre enkel og det kan nesten være litt frustrerende at ikke alle forstår den, men må må betale penger for å lære det.

Gjest Persille
Skrevet

Man slanker ikke bort 50 kg. med viljestyrke - ingen har så mye viljestyrke, alles viljestyrke svikter innimellom. Det dreier seg om motivasjon, psyke, støtte, omsnuing av måter å tenke på, og for de aller fleste med slik ovevekt om å overkomme et særdeles negativt selvbilde og manglende ivaretakelse av egne behov. Og - dette er roten til overvekten, ovevekten er ikke skyld i de negative følelsene man har overfor seg selv.

Det er alment opplest at overvekt er et av de vanskeligste helseproblemene å behandle. Det er også klart, om enn ikke akseptert, at de fleste overvektige ikke er late, tiltaksløse, upålitelige og alt annet folk vil ha det til.

Skulle ønske det begynte å sige inn hos folk flest etter hvert.

Anbefaler dere å lese dr Phils 7 nøker til varig vekttap eller Sigurd Stubsjøens Tenk deg Slank, hvis dere vil vite et lite snev av hva alvorlig overvekt dreier seg om.

"Man slanker ikke bort 50 kg. med viljestyrke"

Jeg kjenner faktisk en som tok av 75 kg på et halvt år for noen år siden (2?) - og har holdt seg der siden. På ren viljestyrke...

Så det der er individuelt.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg tror ikke raske turer med barnevogn er tingen når man må ned 50 kilo gitt. I tillegg er ungen 2 år og da vil vel de fleste unger ut av vogna og undersøke på egenhånd?

Jo det er absolutt tingen. Man må begynne et sted.

Gjest også overvektig
Skrevet

"Selv om du tror du kjenner vedkommende, så er det ikke sikkert du virkelig kjenner vedkommende likevel. Og da kan slike "råd" være med på å ødelegge mer, fremfor å få vedkommende til å endre livsstil!"

Javel. Men du må da skjønne at jeg aldri hadde sagt noe sånt til folk i RL eller til noen som skrev inn her og ba om hjelp eller råd!!

"Det at du har fordommer overfor overvektige mennesker, sier mye mer om ditt råtne menneskesyn, enn om de overvektige."

Jeg har aldri sagt at jeg har fordommer mot alle overvektige. Jeg kjenner flust av overvektige. Noen av mine beste venner er overvektige. Så råtten er jeg.

"Du skal vite at folk som deg som kommer med slik dritt overfor tjukke folk, dere gjør tilværelsen vår mye verre enn den allerede er!"

Du tror jeg går rundt og skriker til alle overvektige jeg ser eller?

"Du skal vite at slike kommentarer kan være med på å få folk til å bikke over i mer overspising, og dermed pådra seg enda flere problemer."

Hvis en kommentar på internett, som ikke er ment til dem, får de til å få enda flere problem, så bør de heller holde seg unna sånne tråder.

"Koster det deg virkelig så mye å holde kjeft? Det beste for oss overvektige hadde nemlig vært om folk som deg holdt kjeft. Enda bedre hadde det vært med støtte og oppmuntring i stedet, hvis dere er nødt til å si noe."

Jeg kan ikke se noen her skriver inn og ber om hjelp? Jeg hadde selvfølgelig ikke skrevet noe sånt til en overvektig som selv skrev innlegg her og ba om hjelp og råd!!!

"Men nei, det får vi ikke. Bare drittkommentarer."

Livet er hardt...

Bare minner om ditt innlegg lengre opp her:

"Jeg ville anbefalt henne og slutte å kjøpe pølse på Shell

- M.Angelica"

Det sier i grunnen det meste.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Bare minner om ditt innlegg lengre opp her:

"Jeg ville anbefalt henne og slutte å kjøpe pølse på Shell

- M.Angelica"

Det sier i grunnen det meste.

Så det er da hun selv som skriver inn her?

Herregud. Beklager at jeg ikke tok med det berømte :P

Du har klart å finne ut hvordan jeg er som privatperson m.m pga en setning. Takk til deg!

Skrevet

..... som eks-overvektig vil jeg bare si til deg og flere her, dere vet ikke hva dere skriver om.

Nå skal ikke jeg si at jeg vet noe om din situasjon, men jeg skal fortelle om ei som står meg veldig nær.

Hun kjøpte flere kartonger is som hun smugspiste. På handleturen gikk det ofte en stor pose twist og andre sjokolader. Når hun var alene hjemme laget hun to kaker - den ene spiste hun opp før barna kom hjem. Maten var ikke god nok før den var sauset opp med smør, sauser eller majones. Man var ikke mett før man var stappmett. I selskaper spiste man gjerne moderat, men tok igjen det tapte hjemme.

Hun var veldig overvektig, men har nå ved å skrive opp dårlige mønster gått ned veldig mange kg. Hun koser seg med å lage salater og å spasere. Har brukt pengene på allværstøy framfor mat. Hun nyter å se at formen er bedre enn på mange år.

kiloene har rast, og hun har fått mange flotte kommentarer som motiverer henne til å fortsette.

Visst ligger det noe psykisk bak. For hennes del gjaldt det først og fremst å finne andre verdier i livet enn bare mat, og det å bruke mat som trøst. F eks å stelle i hagen, glede seg over barna og deres aktiviteter, kjøpe klær og sminke, være med familien osv.

Det er ikke sykdom som ligger bak hennes overvekt. Hun har vært åpen om de usunne vanene, og ved å fortelle om det fikk hun også fart på slankekuren. Hun sier hun legger kiloene fra seg i skogen.

Usunn mat nyter hun enda, men bare av og til. Og hun som syntes sunn mat var kjedelig før har lært å like den.

Skrevet

..... som eks-overvektig vil jeg bare si til deg og flere her, dere vet ikke hva dere skriver om.

Innlegget under var ikke til deg, det skulle vært til "også overvektig"

Beklager!

Gjest fridalida
Skrevet

"Men du mener likevel at denne kvinnen skal gjøre det, og skjønner tydeligvis ikke at det kanskje, for henne, er helt umulig uten massiv hjelp."

Hun har ikke noe valg. Hun får ikke noe plass på senteret. Mener du hun bør sette seg ned og råtne?

Selvfølgelig mener jeg at hun bør ta i et tak, kjøpe seg noen bøker, gå noen ekstra lange turer og melde seg inn på SATS. Selvfølgelig mener jeg det.

"At du ikke svarer på resten, sier i grunn det meste. Du lever med din sannhet, og vil ikke forholde deg til noe som kan rykke ved den)"

Jeg er rimelig sikker på at jeg har lest gjennom 10 ganger så mange kostholdsbøker og bøker om kost, trening, mosjon og slanking, i løpet av de siste 15 årene, enn hva du har gjort.

Så i motsetning til deg vet jeg hva jeg snakker om.

Jeg skrev to ting:

1. Et bedre kosthold funker.

2. Trening funker.

Og du reagerer som faen, og så er det meg det er noe feil med? Jada.

"(Det forundrer meg at du ikke ler av folk på McDonalds, tatt i betraktning den "ærbødige" betegnelsen du hadde på Ebeltoft - senteret)"

Det var et ord jeg stjal fra Fleksnes. Da han arbeider som vaktmester på Biovita Helsesenter kaller han stedet for en nedfleskningsanstalt.

Ordet var vel mer humoristisk enn stygt, men det er klart: Noen reagerer på alt.

Jeg kan GARANTERE deg at du ikke har lest 10 ganger så mange bøker om kosthold, slanking, trening osv som jeg har gjort! Hvilken utrolig arroganse du bedriver! Tror du virkelig at overvektige IKKE er opptatt av slanking, kosthold osv osv osv? Det er jo omtrent det eneste de/vi tenker på! Du skjønner jo virkelig ingenting!

Kostholdsednringer virker, mosjon virker, livsstilsendringer virker - dersom psyken er med! Og psyken er problemet til de fleste alvorlige overvektige mennesker. Det er DET du ikke har fått med deg, og ikke skjønner noe som helst av.

Derfor virker ikke kostholdsendringer, derfor virker ikke mosjonsendringer - på sikt! Varig vekttap får man kun når man tar hensyn til hele mennesket. Det får man hjelp til feks på Ebeltoft.

Jeg mener ikke at denne kvinnen skal gi opp alt fordi hun ikke kommer til Ebeltoft. Men jeg kan nesten garantere at hun ikke kommer til å klare å bli kvitt overvekten sin ved å begynne med mosjon og sunn mat uten å jobbe gjennom andre ting først.

Mulig begrepet var humoristisk ment. Hvor humoristisk mener du det skal oppfattes av mennesker med alvorlig overvekt?

Ellers så er det typisk at du beskylder meg for å gå i taket, eller hva du nå skrev, fordi jeg ikke er enig med deg. Hersketeknikk, det der, vet du.

Gjest fridalida
Skrevet

Det enste som virkelig fungerer er mer mosjon og sunnere mat. Alt kan spises, men med måte. Forbrenne mer kalorier enn man inntar.

For meg virker det så såre enkelt at jeg har problemer med å forstå at noen ikke kan forstå, hvis du skjønner hva jeg mener?

Men jeg har ihverfall skjønt såpass at den enkle lille saken ikke er så enkel for alle likevel. Da er det noe psykisk som sitter hodet og som man behøver hjelp med.

For oss litt utenforstående virker det litt uforstående. For egentlig er jo oppskriften såre enkel og det kan nesten være litt frustrerende at ikke alle forstår den, men må må betale penger for å lære det.

Alle forstår den oppsktiften. Overvektige er ikke overvektige fordi de ikke vet bedre, i alle fall tror jeg deg gjelder ytterst få.

Men det er et langt sted fra å vite til å gjøre, og det steget er, i alle fall er det min erfaring, for de fleste av psykologisk art.

Skjønner forresten ikke hvorfor det er så "frustrerende" for andre at overvektige tilsynelatende ikke forstår. Hvorfor er folks vekt så veldig viktig for andre enn de som bærer den?

Jeg har gått ned 50 kg, og har ikke hatt behov for viljestyrke ett eneste sekund. Egentlig ikke så veldig stort behov for kontroll av matinntak, heller. Alt løste seg da jeg løste de bakenforliggende årsakene til overvekten.

Finner man ikke dem, hjelper kosthold og mosjon ikke i det hele tatt, på sikt. Folk gjør det som funker, og for mange har både maten og overvekten en viktig funksjon.

Gjest fridalida
Skrevet

"Man slanker ikke bort 50 kg. med viljestyrke"

Jeg kjenner faktisk en som tok av 75 kg på et halvt år for noen år siden (2?) - og har holdt seg der siden. På ren viljestyrke...

Så det der er individuelt.

Det tror jeg egentlig ikke noe på. Jeg tror det ligger noe annet enn pur viljestyrke bak, Hva det er, kan bare denne personen fortelle deg.

Det eneste jeg kan sammenlikne "matsuget" med, er sex-driften. Synes det likner noenlunde, bortsett fra at matbehovet faktisk var sterkere for meg, på det verste.

Forestill deg at du har tilgang på sex, hele tiden, du har lyst på sex som en normal person har, og du blir glad, rolig, tilfreds, trygg av å ha sex. Forestill deg så at du ligger ved siden av den du har lyst til å ha sex med, natt etter natt, og at personen er mer enn villig til å ha sex med deg. Forestill deg så at du bruker viljestyrken din til å la være - dag etter dag, måned etter måned, år etter år.

Hvor mange tror du holder ut det i lengden, hvor mange ville sprekke - ofte?

De fleste, naturligvis. Akkurat som de fleste som slanker seg kun med viljestyrke som våpen.

Din venn kan naturligvis være et unntak, i så fall ett av de meget få.

Gjest vioola
Skrevet

Det tror jeg egentlig ikke noe på. Jeg tror det ligger noe annet enn pur viljestyrke bak, Hva det er, kan bare denne personen fortelle deg.

Det eneste jeg kan sammenlikne "matsuget" med, er sex-driften. Synes det likner noenlunde, bortsett fra at matbehovet faktisk var sterkere for meg, på det verste.

Forestill deg at du har tilgang på sex, hele tiden, du har lyst på sex som en normal person har, og du blir glad, rolig, tilfreds, trygg av å ha sex. Forestill deg så at du ligger ved siden av den du har lyst til å ha sex med, natt etter natt, og at personen er mer enn villig til å ha sex med deg. Forestill deg så at du bruker viljestyrken din til å la være - dag etter dag, måned etter måned, år etter år.

Hvor mange tror du holder ut det i lengden, hvor mange ville sprekke - ofte?

De fleste, naturligvis. Akkurat som de fleste som slanker seg kun med viljestyrke som våpen.

Din venn kan naturligvis være et unntak, i så fall ett av de meget få.

for meg er det endel viljestyrke. Og greie å sitte med uroligheten , eller å trøste meg med noe annet enn mat. Eller når jeg kjeder meg finne på noe annet enn å spise.

Å kalle det viljestyrke blir for enkelt. Har med å sette opp tingene sånn at man lettere kan stå imot suget . Som å aldri handle når man er sulten. Avtale med venninne og trene et par

ganger i uka.

å kun ha som plan at nå skal jeg spise det og det og gjøre det og det tror jeg krever enorm viljestyrke. Man må trene seg på å fylle livet sitt med andre ting enn mat. Det nytter ikke bare å finne ut at man spiser fordi man er ensom etc. Man kommer ikke mye lengre med det . Selv om man vet at akkurat det er grunnen til man spiser.

nei jeg vet ikke jeg.

Og finne ut at jeg spiser på grunn av bakenforliggende ting har egentlig gitt meg akkurat like mye nytteverdi som å vite at på grunn av tøff ungdomstid har jeg endel problemer i dag.

Gjest lacrylen
Skrevet

Hva fungerte for deg da?

Gjest ductil
Skrevet

Det er trist at personen ikke klarer å komme i gang med et vektreduksjonsopplegg, men i stedet henger seg opp i manglende institusjonsopplegg for overvektige alenemødre.

Det er også trist at ikke fastlegen og andre i nærmiljøet kan klare å stimulere vedkommende til å finne nok motivasjon til å klare å gjennomføre et vektreduksjonsprogram.

Gjest ductil
Skrevet

Du kan jo binde på deg 50 kg med mel og prøve å gå en rask tur med barnevogna...

Det er ikke så lett.

Greit, ved å endre kosthold og bevege seg mer vil man gå ned. Men, når man blir så overvektig ligger det mer bak enn bare det å være glad i mat.

Vi overvektige sliter som regel med psykiske ting som hemmer oss og hindrer oss i å ta de riktige valgene. De fleste av oss er avhengig av matkick, sukkerkick, for å komme oss gjennom dagen - på samme måte som en narkoman er avhengig av sin "fix" og en alkoholiker er avhengig av alkoholen.

Både narkomane og alkoholikere får hjelp, men ikke vi som overspiser. Vi får bare beskjed om å ta oss sammen. Det er jo bare å spise mindre!

Ha, jammen sa jeg lett...

Det er kjempevanskelig å ta tak i et så stort prosjekt som det å gå ned 50 kg innebærer. Allikevel er det kun egeninnsats og motivasjon, evt. i kombinasjon med noe hjelp fra fastlegen (inkl. medikamenter) som er løsningen.

Det er mange grunner til at folk spiser mer enn akkurat de forbrenner, men det er fortsatt slik at det er for stort matinntak som er den direkte årsaken til overvekten.

Gjest ductil
Skrevet

Jeg kan GARANTERE deg at du ikke har lest 10 ganger så mange bøker om kosthold, slanking, trening osv som jeg har gjort! Hvilken utrolig arroganse du bedriver! Tror du virkelig at overvektige IKKE er opptatt av slanking, kosthold osv osv osv? Det er jo omtrent det eneste de/vi tenker på! Du skjønner jo virkelig ingenting!

Kostholdsednringer virker, mosjon virker, livsstilsendringer virker - dersom psyken er med! Og psyken er problemet til de fleste alvorlige overvektige mennesker. Det er DET du ikke har fått med deg, og ikke skjønner noe som helst av.

Derfor virker ikke kostholdsendringer, derfor virker ikke mosjonsendringer - på sikt! Varig vekttap får man kun når man tar hensyn til hele mennesket. Det får man hjelp til feks på Ebeltoft.

Jeg mener ikke at denne kvinnen skal gi opp alt fordi hun ikke kommer til Ebeltoft. Men jeg kan nesten garantere at hun ikke kommer til å klare å bli kvitt overvekten sin ved å begynne med mosjon og sunn mat uten å jobbe gjennom andre ting først.

Mulig begrepet var humoristisk ment. Hvor humoristisk mener du det skal oppfattes av mennesker med alvorlig overvekt?

Ellers så er det typisk at du beskylder meg for å gå i taket, eller hva du nå skrev, fordi jeg ikke er enig med deg. Hersketeknikk, det der, vet du.

Hvis psyken er hovedproblemet til stort sett alle overvektige, så har vi i økende grad en nasjon, og en verden, full av psykisk syke...

For noen er psyken det som hindrer vektkontroll, for andre er fysiske sykdommer hovedbidragsyter. Allikevel er det kun inntak mindre enn forbruk som gir vektreduksjon.

Man kan hyle over verdens urettferdighet, også mht overvektsproblematikk, men det hjelper så lite med hylingen... Akkurat som det ikke blir noe mer penger på kontoen selv om man synes det er grovt urettferdig at andre på enkel måte har tilgang får større summer enn en selv.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du er selvfølgelig helt på bærtur.

Det psykiske er årsaken til at mange overvektige ikke klarer å legge om sin livsstil.

Har jeg sagt noe annet? Nei.

Det psykiske er ikke årsaken til at kosthold og trening ikke funker. For det funker. Selv om psyken ikke er på plass, forutsatt at den overvektige klarer å endre livsstilen likevel.

Stemmer ikke det?

Selvfølgelig stemmer det.

Likevel er det du som ræler i vei om hvor lite jeg forstår mens du framstiller deg selv som et offer for egen psyke, og ja; det er så synd på deg, det synes du i hvert fall selv, og alt er alle andres feil. F.eks. min. Jeg som ikke har gjort noe annet enn å si at det funker å legge om livsstilen, noe som er 100 % korrekt, uansett hvor vanskelig det er, men du; du sitter der og bæler deg og har det så forferdelig fordi hele verden er mot deg.

Ikke rart du sliter med å slanke deg med den innstillinga du presenterer her. Du klarer jo faen ikke engang lese det jeg skriver fordi du er så jævla bitter.

Lykke til. Du trenger det.

Skrevet

Hva med psykolog?

Jeg har prøvd, men her jeg bor er det lite valgmulighet. Vedkommende jeg kom til hadde absolutt ingen forståelse for de tingene jeg sliter med.

Så det er ikke så enkelt.

Jeg tror at det hadde vært flott om overvektige kunne få et sammensatt tilbud. Legehjelp, motivasjonshjelp, psykologhjelp og da av noen som vet hva det dreier seg om å være svært overvektig og hjelp med maten.

Får man slik hjelp er det lettere å ta tak i problemene.

Veier man 150 kg føles det uoverkommelig å skulle slanke seg. MAn vil jo gjerne veie 65 kg ikke sant, og det vil si at man må gå ned 85 kg. Hvor motiverende er det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...