Gå til innhold

Bølle på døra - er det sånn vi vil ha det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lisenskontrollørene er ofte tidligerere politifolk. De kommer når det bor mennsker i boliger hvor de i flg mantallslistene og lisensregistrene ikke har TV.

Kontrollørene har mandat til å ilegge folk gebyrer uten å ha blitt sluppet inn i en leilighet eller hus. Hvis de vil, kan de påføre deg en utgift på f eks 2200 kr uten lov og rett.

Ofte kan det bli urattferdig, da påstander ofte ikke kan dokumenteres. Ikke at alle har rent mel i posen, men noen har det. De blir bare irritert over at en gubbe kommer og skal ransake huset deres etter en tv, og smeller døra. Dermed kommer regningen. Betaler du ikke, så trekkes du i lønna di eller trygd.

Er det slik vi som bor og lever i dette landet vil ha det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du dette fra?

To TV-programmer, bl a "Typisk norsk", to gamle og en ny avisartikkel, en skribent her på DOL, en vaktmester i et hybelhus og en fattig stakkar i nabolaget.

Sitat fra kontolløren: "jeg ilegger ikke gebyr hvis jeg ser at de har mange unger og dårlig råd." Snill er han. To år tilbake er maks gebyr.

Jeg skulle gjerne sett den komplette forskriften for disse folkene, og hvorfra de får sitt mandat. Men det er vel hemmelig.

Skrevet

Hvor har du dette fra?

Det henvises til §10 i lov om kringalkasting, som ikke omhandler avgiften, §29 i samme lov, som ikke finnes, og til forskriften

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/xk-19801023-8798.html

som ikke omtaler reglene for kontrollørene i det hele tatt.

Egentlig ganske godt gjort av en offentlig etat.

Sidene hos NRK om lisensbetaling omhandler heller ikke reglene.

Jeg har bedt om å få dem utlevert hos NRK på en eller annen måte, men det skjer ikke noe. Det virker som de trenerer med vilje. Ofte opptrer etater uten regler i det hele tatt, men henviser til "praksis", sin egen praksis. Spørs om forvaltningsloven tillater dette.

Jeg tar gjerne korrektur når reglene foreligger, offisielt utarbeidet av riktig etat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...