Gå til innhold

Arbeidsmoral på nedtur?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hva er det med folk i dag? Jeg har møtt så mange som vil sluntre unna.

Det er økende antall minimalytere.

Når det kommer til diskusjoner om lønn, så er minimalyterne de som roper høyest.

Er jeg alene om den oppfatningen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Persille
Skrevet

Nei, det er du ikke.

Men vær forsiktig med å si det i plenum - da vil du antagelig få så hatten passer.

Det er programpolitisk ukorrekt å si at noen er late, unnasluntrere og ubrukelige i arbeidssammenheng, og at det burde finnes en måte man kan bli kvitt dem på, slik at ærlige hardtarbeidende arbeidstakere kan få det de fortjener.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nei, det er du ikke.

Men vær forsiktig med å si det i plenum - da vil du antagelig få så hatten passer.

Det er programpolitisk ukorrekt å si at noen er late, unnasluntrere og ubrukelige i arbeidssammenheng, og at det burde finnes en måte man kan bli kvitt dem på, slik at ærlige hardtarbeidende arbeidstakere kan få det de fortjener.

"Men vær forsiktig med å si det i plenum - da vil du antagelig få så hatten passer.

Det er programpolitisk ukorrekt å si at noen er late, unnasluntrere og ubrukelige i arbeidssammenheng"

Det vet du ikke stemmer. Men hvis man tar en gruppe, slik som småbarnsmødre eller gravide, så må man regne med om du ikke får så hatten passer, at det ihvertfall ikke blir stående uimotsagt.

Gjest Persille
Skrevet

"Men vær forsiktig med å si det i plenum - da vil du antagelig få så hatten passer.

Det er programpolitisk ukorrekt å si at noen er late, unnasluntrere og ubrukelige i arbeidssammenheng"

Det vet du ikke stemmer. Men hvis man tar en gruppe, slik som småbarnsmødre eller gravide, så må man regne med om du ikke får så hatten passer, at det ihvertfall ikke blir stående uimotsagt.

"Det vet du ikke stemmer."

Ikke enig...

Man omgås jo andre mennesker i mange flere fora enn dette - og generelt er det litt som å banne i kirken å si at det ofte er arbeidstakerne det er noe "galt" med, ikke arbeidsgiverne.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Det vet du ikke stemmer."

Ikke enig...

Man omgås jo andre mennesker i mange flere fora enn dette - og generelt er det litt som å banne i kirken å si at det ofte er arbeidstakerne det er noe "galt" med, ikke arbeidsgiverne.

Både arbeidtakere og arbeidgivere er en blandet befolkning. Noen er slik og noen er sånn.

Gjest Persille
Skrevet

Både arbeidtakere og arbeidgivere er en blandet befolkning. Noen er slik og noen er sånn.

Ja - men det er helt greit å uttale at det er mange dårlige arbeidsgivere der ute, det er det ikke tvil om.

Problemet er at det ikke er greit å si at det tilsvarende mange dårlige arbeidstakere - da er det nemlig arbeidsgivers skyld at de er som de er.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja - men det er helt greit å uttale at det er mange dårlige arbeidsgivere der ute, det er det ikke tvil om.

Problemet er at det ikke er greit å si at det tilsvarende mange dårlige arbeidstakere - da er det nemlig arbeidsgivers skyld at de er som de er.

Å ja, jeg tror ikke jeg har vært med på en slik diskusjon.

Jeg uttalte en gang at det etter to år som arbeisledig bør de fleste ha greid å komme ut i jobb igjen. Det var mange som ikke var enige med meg i det.

Men at det finnes unnasluntrere er det ikke tvil om.

Gjest Persille
Skrevet

Å ja, jeg tror ikke jeg har vært med på en slik diskusjon.

Jeg uttalte en gang at det etter to år som arbeisledig bør de fleste ha greid å komme ut i jobb igjen. Det var mange som ikke var enige med meg i det.

Men at det finnes unnasluntrere er det ikke tvil om.

Det er ikke noe vanskelig å få seg jobb, problemet kommer når man begynner å stille krav til hvilke jobber man ønsker.

Jeg skjønner argumentet om at man ønsker en jobb man er kvalifisert til osv - men er det ikke bedre med en jobb man kanskje er overkvalifisert for, eller ikke innenfor den bransjen man kanskje foretrekker, fremfor ingen jobb?

Så jeg er enig med deg i det...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er ikke noe vanskelig å få seg jobb, problemet kommer når man begynner å stille krav til hvilke jobber man ønsker.

Jeg skjønner argumentet om at man ønsker en jobb man er kvalifisert til osv - men er det ikke bedre med en jobb man kanskje er overkvalifisert for, eller ikke innenfor den bransjen man kanskje foretrekker, fremfor ingen jobb?

Så jeg er enig med deg i det...

Ja at folk vil ha jobb i det man er kvalifisert for er naturlig. Her i Oslo finne det flust av vikarbyråer. Broren min fikk seg fast jobb gjennom vikarbyrå, som ingeniør.

Jeg forstår at det ikke er like lett på landsbygda der det ikke er flust med jobber. Men på den annen side om man velger å bosette seg et sted hvor det er lite jobber, må man nesten regne med at man ikke kan velge og vrake o jobber heller.

Gjest Persille
Skrevet

Ja at folk vil ha jobb i det man er kvalifisert for er naturlig. Her i Oslo finne det flust av vikarbyråer. Broren min fikk seg fast jobb gjennom vikarbyrå, som ingeniør.

Jeg forstår at det ikke er like lett på landsbygda der det ikke er flust med jobber. Men på den annen side om man velger å bosette seg et sted hvor det er lite jobber, må man nesten regne med at man ikke kan velge og vrake o jobber heller.

"Men på den annen side om man velger å bosette seg et sted hvor det er lite jobber, må man nesten regne med at man ikke kan velge og vrake o jobber heller. "

Og nettopp der er poenget - det nytter ikke å kreve og kreve, man må ofre noe også.

Skrevet

Nei, det er du ikke.

Heh - ved siste runde i denne debatten, sjekket jeg litt opp om ndersøkelser angående temaet arbeidsmoral.

De undersøkelser som jeg fant publisert om emnet, tydet ikke på at arbeidsmoralen pr. i dag er noe verre enn tidligere.

Samt at arbeidsmoralen i Norge generelt sett er på høyde med eller bedre enn hva den er i Vesten forøvrig.

Selvsagt; sammenlignet med land som Japan og Nord- og Sør-Korea har vi ennå et stykke å gå. Men tror ikke det er mange som ønsker at de nasjonene skal være våre forbilder på dette området.

Men når det er sagt - noe av greia med vårt moderne samfunn, er at alle -må- ut i jobb - det å brødfø en familie på en inntekt er ikke lenger mulig; med mindre den ene inntekten er langt høyere enn gjennomsnittet.

Noe som medfører at en god del kvinner og menn med mer eller mindre tvilsomme holdninger til arbeid og abeidsmoral som tidligere ble skjult av sin hjemmearbeiderstatus, nå de siste tiårene har blitt synlige for arbeidsgivere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...