Gå til innhold

Hva skyldes overvekt?

Anbefalte innlegg

Gjest linnelinn
Skrevet

http://www.thyro.net/hypothyreose.htm

"Den typen jeg har er autoimmun thyreoiditt, også kjent som Hashimoto's thyreoiditt.

Hypothyreose er en sykdom som betyr at man har lavt stoffskifte. Sykdommen er ofte kronisk, den kan være arvelig og behandlingen er oftest livslang. Sykdommen er mest kjent for å ramme eldre kvinner, men den rammer egentlig kvinner i alle aldre og også menn. Noen har også medfødt hypothyreose. Hypothyreose kan også være forbigående. Behandlingen består som oftest av thyroxin - tabletter. Det er imidlertid ikke alle som kan bruke thyroxin og da finnes det andre stoffskiftemedisiner man kan ta, det er etterhvert mange som har gått over til Armour og føler at de fungerer bedre på denne. Forskjellen på thyroxin og Armour er at mens thyroxin er kunstig fremstilt, er Armour fremstilt av tørket skjoldbruskkjertelhormon fra svin og inneholder både T4 og T3. Flere norske leger begynner nå også å skrive ut lijodthyronin (T3) som et tillegg til thyroxin (T4). Om legen ikke er villig til å skrive ut thyroxin, har jeg hørt om folk som har fått dette via homeopat. Armour må bestilles av legen på registreringsfritak.

Skjoldbruskkjertelen produserer hormoner som har betydning for stoffskiftet, hormoner som igjen blir omdannet til andre hormoner blant annet i tarmsystemet. T3 er ett av disse hormonene og kroppens evne til å utnytte T3 riktig har betydning for stoffskiftet.

Noe av det som skjer hos en person med lavt stoffskifte er at skjoldbruskkjertelen av forskjellige grunner ikke produserer nok stoffskiftehormoner, eller at cellene i kroppen ikke får nok. Hos en med autoimmun thyreoiditt er det slik at kroppens immunforsvar går til angrep på skjoldbruskkjertelen og ødelegger den, slik at produksjonen av stoffskiftehormoner reduseres. Når stoffskiftet ikke fungerer slik det skal fører det til at kroppen går på "sparebluss" hele tiden og det kan bli et ork å leve et normalt liv.

Selv om de fleste allmennpraktiserende legene idag bør være godt oppdaterte på stoffskiftesykdommer, har jeg inntrykk av at det dessverre ennå finnes noen som ikke er det.

En god del av innleggene i forumet tyder på det. Så dersom du går til en lege som ikke er særlig interessert i å utrede deg for stoffskiftesykdommer, bør du få henvisning til en spesialist - en endokrinolog - for å få en sikker diagnose.

Sykdommen kan komme snikende over lang tid og noen merker kanskje ikke at de har den. Andre igjen oppsøker lege fordi de føler seg "ute av form" eller har en depresjon. Hypothyreose oppleves gjerne forskjellig fra person til person.

Som regel går det an å oppdage den med blodprøver, men det er tilfeller der dette kan være vanskelig. Noe av det skumle er at man godt kan ha blodprøver innenfor normalen og likevel ha sykdommen. Dette kommer av at de oppsatte grensene tilsvarer gjennomsnittet i befolkningen og ikke den enkeltes normalområde. Den enkeltes normalområde kan nemlig være adskillig snevrere enn gjennomsnittets. Dessverre finnes det leger som kun ser på blodprøveverdiene og ikke symptomene. Selvfølgelig skal man alltid utelukke andre årsaker til plagene, men stoffskiftet må heller ikke utelukkes selv om prøvesvarene er normale.

Om du alt har fått konstatert hypothyreose og går på thyroxin for det, husk at alle blodprøver bestandig skal tas fastende. Minimum 9 timer må gå fra du har tatt siste thyroxin og til prøven skal tas. Helst skal man være fastende når det gjelder mat og drikke også.

Mange av oss som også sliter med overvekt kan ha insulinresistens i tillegg til hypothyreose. For oss vil et lav-karbohydratholdig kosthold være gunstig for vektreduksjon. Du kan lese mer om såkalt glykemisk indeks og lav-karbo-dietter på linksiden min (omtrent midt på siden).

Stoffskiftesykdommer er i slekt med flere andre sykdommer. Dette gjelder flere typer revmatisme som for eksempel leddgikt, lupus, og Sjögrens Syndrom. Fibromyalgi, osteoporose (benskjørhet) og diabetes + flere lidelser, regnes også med i denne slekten av sykdommer. Har man en eller flere personer i familien som har en eller flere av disse sykdommene, så er det en mulighet for at man selv kan utvikle en eller flere av dem. Man kan nemlig ha flere av disse lidelsene samtidig. Dette gjelder spesielt de autoimmune sykdommene.

Temaer som kreft i skjoldbruskkjertelen, operasjon og fjerning av kjertelen og behandling av dette, samt graviditet, svangerskap og fødsel i kombinasjon med hypothyreose, vil jeg ikke ta opp her. Det er imidlertid mulig for de som er interessert å benytte linkene jeg har satt opp til å finne mer informasjon om disse temaene og ikke minst diskutere i forumet."

*

Symptomer

· Trett og sliten

· Deprimert

· Frossen, men noen kan også oppleve det stikk motsatt

· Glemsom

· Sløv

· Forstoppelse (diaré kan forekomme)

· Uregelmessig menstruasjon, ofte uvanlig kraftig

· Kraftig snorking

· Muskel - og leddsmerter

· Lav hjertefrekvens

· Vektøkning tross nedsatt appetitt

· Anemi, kan også ha sammenheng med B12-mangel

· Stivnede ansiktstrekk

· Kløe, eksem og tørr hud

· Talevansker fordi tungeroten øker i størrelse

· Hes og forandret, ofte dypere stemme

· Struma

· Tørt og flisete eller pistrete hår

· Sprø negler som lett sprekker

· Svimmelhet

· Smerter i underarm og hånd, såkalt Carpal tunnel syndrom

· Prikking i huden

· Treg tankegang, vanskelig å tenke i stressede situasjoner, de kaller det gjerne "brain fog" på engelsk

· Taleforstyrrelse, vanskeligheter med uttale

· Nedsatt libido

· Infertilitet

· Impotens

· Håravfall

· Hjerte- og karsykdommer, faren øker hvis man har hatt hypothyreose lenge uten å få behandling

· Økt søvnbehov

· Problemer med binyrene

· Lav kroppstemperatur. Ofte kan dette sammen med symptomene være med på å avgjøre om man har sykdommen, selv om blodprøveresultatene er innenfor det normale. Temperaturen bør måles tidlig om morgenen. Er du overvektig og forsøker å gå ned i vekt, spiller kroppstemperaturen en viktig rolle. Er kroppstemperaturen for lav, er fettforbrenningen dårlig.

· Ødem, væskeansamlinger fordi lymfesystemet ikke fungerer skikkelig.

· Diaré, ikke alle får forstoppelse. En liten del av hypothyreosepasientene har sykdommen med diaré som symptom i stedet. Dette kan ha en sammenheng med for eksempel cøliaki, matintoleranse eller B12-mangel.

· Angst

· B12 mangel eller for lavt B12-nivå, som igjen kan føre til ustøhet, depresjon, angst (uvirkelighetsfølelse) og vansker med å holde på urin og avføring.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

19

• Dorthe

12

• Hawkwind

11

• Ugga Bugga

11

ShitDiddelyDo
Skrevet

lavt stoffskifte er en sykdom...

som en får en medisin mot...

det er ikke bare det samme som å ha lav forbrenning...

hypothyreose heter den.

Det vet jeg. Jeg trodde du spurte om hvilke medisiner som påvirker stoffskiftet.

Ved lavt stoffskifte får man (eller fikk i hvert fall, jeg vil tro det er det samme ennå) thyreoid-hormonet på resept. Hva bransjenavnet er aner jeg ikke, men det er i hvert fall hormonene som kalles T3 og T4.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Helt enig! Det er snakk om å ikke sitte og synes synd i seg selv for mye. Da får man ingenting gjort. Jeg la på meg pga hormonforstyrrelser, og syntes så synd i meg selv, men hva hjelper det meg da? Jeg kan velge å fortsette å være overvektig eller gjøre noe med det. I de aller, aller fleste tilfellene så går man ned i vekt ved endret kosthold og trening.

Jeg spiser fedons musli og holder meg mett hele dagen. Spiser lite brød, og har kutta snop. Fokusrer på lav blodsukkerstigning.

Og følelsen man får etter å ha presset seg selv er fantastisk, man får skikkelig bra selvbilde :)

"Og følelsen man får etter å ha presset seg selv er fantastisk, man får skikkelig bra selvbilde :)"

Og er det noe som er bedre for motivasjonen enn å se resultater samtidig som man føler seg i bedre form? Nope.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Omgivelsene (de som er nære den overvektige) kan hjelpe til med å finne alternativer for det som tidligere har vært (den kaloririke og stillesittende) måten å hygge seg på, handle inn mat som den overvektige bør ha tilgjengelig, ikke handle inn mat den overvektige ikke bør ha tilgjengelig (hvis ektefellen eller foreldrene eller andre en bor sammen med / ofte er hos fyller skap og skuffer med sjokolade, setter frem kaker og søtt, handler inn og lager "nei-mat", så er det veldig ødeleggende hvis motivasjon og selvdisiplin ikke er på topp en periode..), invitere seg med på turer og trening (selv om dette betyr at man må bruke treningstiden sin på aktiviteter som en mindre krevende enn man er vant til), begynne på et ernærings/matlagingskurs sammen, bytte på å ha med hjemmelaget salat til to i lunsjen, særlig de dagene da kantina har junk-food-dag..

Alt kommer jo an på relasjonen man har til vedkommende, men generelt vil det hjelpe mer at noen gjør noe sammen, enn at det har form som opplæring.

Ja, jeg er selvfølgelig enig. Bor man sammen med en overvektig person som forsøker å gjøre noe med livsstilen sin, sitter man naturligvis ikke foran tv-en selv og gumler sjokolade og pizza, ei heller har man det i hus.

Gjest linnelinn
Skrevet

Det vet jeg. Jeg trodde du spurte om hvilke medisiner som påvirker stoffskiftet.

Ved lavt stoffskifte får man (eller fikk i hvert fall, jeg vil tro det er det samme ennå) thyreoid-hormonet på resept. Hva bransjenavnet er aner jeg ikke, men det er i hvert fall hormonene som kalles T3 og T4.

nei var ikke noe spm angående medisin,. bare et spm om du virkelig mente stoffskiftesykdommen hypothyreose, eller om du mente generelt "forbrennings" liksom...

men da har jeg fått svar, så... :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

nei var ikke noe spm angående medisin,. bare et spm om du virkelig mente stoffskiftesykdommen hypothyreose, eller om du mente generelt "forbrennings" liksom...

men da har jeg fått svar, så... :)

Jeg mente at stoffskiftet påvirkes av dårlig kost, og at dårlig kost, og da fortrinnsvis disse lavkaloridiettene mange slankere velger å ødelegge seg med, kan gjøre permanent skade på stoffskiftet.

Skrevet

Jeg tror vi bare er skikkelig forskjellige når det gjelder mat og forbrenning. Jeg kan gå ned 7 kg på en uke uten problem og uten å stoppe å spise bare ved å være litt sunnere og ikke hive i meg alt jeg har lyst på. Ikke trener jeg noe spesielt heller, jeg beveger meg nok mindre enn de fleste har inne.

Og legge på meg derimot er fryktelig vanskelig, jeg brukte flere år på å legge på meg 10 kg slik at jeg ble normalvektig.

Så at noen må gjøre en større innsats enn andre for enten å gå opp eller ned i vekt, tror jeg er ganske klart.

Skrevet

*

Symptomer

· Trett og sliten

· Deprimert

· Frossen, men noen kan også oppleve det stikk motsatt

· Glemsom

· Sløv

· Forstoppelse (diaré kan forekomme)

· Uregelmessig menstruasjon, ofte uvanlig kraftig

· Kraftig snorking

· Muskel - og leddsmerter

· Lav hjertefrekvens

· Vektøkning tross nedsatt appetitt

· Anemi, kan også ha sammenheng med B12-mangel

· Stivnede ansiktstrekk

· Kløe, eksem og tørr hud

· Talevansker fordi tungeroten øker i størrelse

· Hes og forandret, ofte dypere stemme

· Struma

· Tørt og flisete eller pistrete hår

· Sprø negler som lett sprekker

· Svimmelhet

· Smerter i underarm og hånd, såkalt Carpal tunnel syndrom

· Prikking i huden

· Treg tankegang, vanskelig å tenke i stressede situasjoner, de kaller det gjerne "brain fog" på engelsk

· Taleforstyrrelse, vanskeligheter med uttale

· Nedsatt libido

· Infertilitet

· Impotens

· Håravfall

· Hjerte- og karsykdommer, faren øker hvis man har hatt hypothyreose lenge uten å få behandling

· Økt søvnbehov

· Problemer med binyrene

· Lav kroppstemperatur. Ofte kan dette sammen med symptomene være med på å avgjøre om man har sykdommen, selv om blodprøveresultatene er innenfor det normale. Temperaturen bør måles tidlig om morgenen. Er du overvektig og forsøker å gå ned i vekt, spiller kroppstemperaturen en viktig rolle. Er kroppstemperaturen for lav, er fettforbrenningen dårlig.

· Ødem, væskeansamlinger fordi lymfesystemet ikke fungerer skikkelig.

· Diaré, ikke alle får forstoppelse. En liten del av hypothyreosepasientene har sykdommen med diaré som symptom i stedet. Dette kan ha en sammenheng med for eksempel cøliaki, matintoleranse eller B12-mangel.

· Angst

· B12 mangel eller for lavt B12-nivå, som igjen kan føre til ustøhet, depresjon, angst (uvirkelighetsfølelse) og vansker med å holde på urin og avføring.

Dette er jo symptomer på høyt stoffskifte da. Ikke så store forskjellen på hvordan man reagerer på høyt og lavt. Eneste jeg vet er vekttap og vektøkning.

Skrevet

Overvekt har mange årsaker.

Økonomi er en årsak. Har man dårlig råd, har man som regel ikke råd til å kjøpe sunn mat.

Billig mat er fetende mat - sjekk selv neste gang du er på Super'n.

Vi har blitt mer stillesittende i dag, både på jobb og privat.

Flere og flere av de jobbene man har i dag, krever lite bevegelse og medfører lavt energiforbruk.

På hjemmefronten er flere og flere slavebundet av firkantede skjermer - det er mer fristende å glo på enn dataskjerm eller en TV-skjerm enn det er å gjøre noe fysisk. Og mange fysiske arbeidsoppgaver i hjemmet gjøres da også med langt mindre hyppighetsfrekvens enn i tidligere tider.

Vi moderne mennesker er langt mindre seksuelt aktive enn vår foreldre- og besteforeldregenerasjon.

Vi har langt mindre overskudd til å ta tak i vår fysiske helse nå enn tidligere. Arbeidstakere i dag må gjøre langt mer på mindre tid enn hva de måtte for 20 år siden - for ikke å snakke om for 40 år siden. Med dertil påfølgende stressreaksjoner - hodepine og ryggplager i særdeleshet - som vanskeligjør fysisk fostring.

For å nevne noe...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Økonomi er en årsak. Har man dårlig råd, har man som regel ikke råd til å kjøpe sunn mat.

Flere og flere av de jobbene man har i dag, krever lite bevegelse og medfører lavt energiforbruk.

På hjemmefronten er flere og flere slavebundet av firkantede skjermer - det er mer fristende å glo på enn dataskjerm eller en TV-skjerm enn det er å gjøre noe fysisk. Og mange fysiske arbeidsoppgaver i hjemmet gjøres da også med langt mindre hyppighetsfrekvens enn i tidligere tider.

Vi moderne mennesker er langt mindre seksuelt aktive enn vår foreldre- og besteforeldregenerasjon.

Vi har langt mindre overskudd til å ta tak i vår fysiske helse nå enn tidligere. Arbeidstakere i dag må gjøre langt mer på mindre tid enn hva de måtte for 20 år siden - for ikke å snakke om for 40 år siden. Med dertil påfølgende stressreaksjoner - hodepine og ryggplager i særdeleshet - som vanskeligjør fysisk fostring.

For å nevne noe...

Ja, det glemte jeg.

Vårt stillesittende liv er sannsynligvis den største onden i forhold til overvekt.

Det verste er at det ikke gjelder kun voksne, men også barn. I svært stor grad.

Da jeg var barn var vi ute hele dagen, lekte, sto på ski, klatra og slåss og spilte dødball.

Det var hele året. Vi var alltid ute.

Hva gjør unga i dag? De er i hvert fall ikke ute. Jeg ser jo faen døtte meg knapt unger lenger, bortsett fra når de går til og fra skolen. De er vekk.

I stedet ser de tv, spiller playstation og sitter på nettet.

I tillegg til et særdeles lavt aktivitetsnivå sammenlignet med hva som var vanlig for 20 år siden, lærer unga kosthold av sine foreldre. Ofte jobber de ræva av seg, og det blir enkle og usunne løsninger også for dem. Det drar de naturligvis med seg i årene som kommer.

Prisnivået er også viktig. Usunn mat er veldig billig, mens sunn mat er rådyr. Kjøp skikkelig fisk i dag og det koster jo like mye som en biffmiddag, mens en Grandiosa koster 19 kroner.

Skrevet

Ja, det glemte jeg.

Vårt stillesittende liv er sannsynligvis den største onden i forhold til overvekt.

Da jeg var barn var vi ute hele dagen, lekte, sto på ski, klatra og slåss og spilte dødball.

Hva gjør unga i dag? De er i hvert fall ikke ute. Jeg ser jo faen døtte meg knapt unger lenger, bortsett fra når de går til og fra skolen. De er vekk.

I tillegg til et særdeles lavt aktivitetsnivå sammenlignet med hva som var vanlig for 20 år siden, lærer unga kosthold av sine foreldre. Ofte jobber de ræva av seg, og det blir enkle og usunne løsninger også for dem. Det drar de naturligvis med seg i årene som kommer.

Prisnivået er også viktig. Usunn mat er veldig billig, mens sunn mat er rådyr. Kjøp skikkelig fisk i dag og det koster jo like mye som en biffmiddag, mens en Grandiosa koster 19 kroner.

...og mye av grunnen til at under er mindre ute i dag, er at vi har blitt urbaniserte, og bor sentrumsnært i bystrøk.

Ikke like greit å gi ungene fritt spillerom i den type miljøer - ihvertfall ikke i dag.

Skulle selv ønske at mine barn hadde direkte tilgang til natur, og at man hadde hatt et bosted hvor uger kan ferdes trygt uten oversyn av voksne.

Men - når man er to voksne, kan man dessverre ikke bestemme slikt på egenhånd ;-)

Skrevet

Slik er det med meg:

Jeg har en stillesittende jobb - med til tider høyt press,- som gjør at jeg slurver med frokost og lunsj -jobber i stedet. Så klokka 17 - til butikken for å handle til middag, hjem og lager middag og så begynner det; først 2 store porsjoner -fordi jeg er skrubbsulten -og må skynde meg - for jeg skal jobbe litt om kvelden også. Spiser også opp etter ungene. rett etter middag er jeg gal etter noe søtt - jeg kan knaske gamle mandler el. bare for å få puttet noe i munn -det ender gjerne med at jeg hiver på meg jakka og går over veien til butikken og kjøper noe "vi kan kose oss med!" - da er jeg den snille mor. Og spiser mange ganger opp alt selv, - mens de andre er på andre rom....får helt noia om jeg hører det kommer noen.

Så blir jeg helt råtten i kroppen - og gjør det jeg MÅ på pc'en -før tv'n tar meg - og så er det sengetid.

Jeg er rett og slett ikke snill med meg selv.

Og stress er fetende.

Det er befriende at noen tør å se og stå for at egen livsstil er en stor bidragsyter!

Men du sa ingenting om de konstruktive tingene du også gjør til tider....*s* (Mener å huske noe om stavgang, litt Fedon mm!)

Skrevet

For å nevne noe...

Jeg skjønner ikke dette maset om at sunn mat er dyrt og usunn mat er billig.

Jeg har inntrykk av at det er omvendt.

Poteter er utrolig mye billigere enn potetchips per kilo, gulrøtter er billigere enn sjokolade. Å kjøpe ingredienser på butikken og lage sunn og næringsrik mat hjemme er langt billigere enn å gå på McDonald's.

Gjest ductil
Skrevet

Tja, hvis man går på g-sport har din kollega sannsynligvis rett. Og det er jo i vanlige sportsbutikker de fleste går i.

Men det finnes butikker for bodybuildere. Der finnes det også gedigne klær.

www.betterbodies.no

Men du har likevel veldig rett. Ikke bare når det gjelder klær, men også i forhold til mat. Sunn mat er faen så dyrt, mens usunn mat er fryktelig billig.

Forholdene ligger ikke spesielt godt til rette for overvektige.

Jeg lette i flere dager før jeg fant en jakke som var egnet til å gå i skogen med, for ikke å snakke om hvor vanskelig det var å finne skiklær :-(

Så det eneste positive jeg kan si om Stormberg klær er at de produseres store nok for de som trenger å gå ned 50 kg....

Jeg diskuterte forresten bruk av Reductil med deg for lenge siden, og du var intens motstander... Men for meg ble det den lille ekstra hjelpen som skulle til, fordi de fjernet noe av suget på mat. Gikk ned 45 kg, og har holdt vekten stabil i over ett år nå! (Oppskriften: Fedon-light, turgåing, samt Reductil.)

Gjest ductil
Skrevet

Har lest at noen har enkelte næringsmidler som 'tenner' dem, akkurat som alkohol for en alkoholiker. Som oftest karbohydrater, feks brød eller kaker. Noen kaller det sukkernarkomani. Det eneste som hjelper er å kutte ut alt sukker, tar en EN bit (det samme som ett glass for alkoholikeren) sprekker en og hiver innpå uante mengder sukkerholdig mat.

Mange av oss damer kan vel føle oss som sukkernarkomane før mensen?

Jeg har valgt en total avholdslinje i forhold til søt gjærbakst, sjokolade og andre ultra-raske karbohydrater. Det funker:-)

Skrevet

Ja, det glemte jeg.

Er ikke helt enig i det der med at alle unger er stillesittende. Her i gata er nå unger fra 2-12 år ute og leker og sykler og klatrer og løper og spiller fotball...dagen lang om de kan!

Gutten min på syv var så urolig og krelete da vi var på besøk hos min mor på mandag. Jeg sa til ham at han fikk kle på seg og løpe opp og ned bakken opp til huset hennes 15 ganger (7 hus i rekke oppover bakken). Han løp 29 ganger opp og ned :-)

Synes de hopper og spretter dagen lang, jeg! Mine er 2, snart 5 og 7 år. Regner med de blir roligere i 10-12 års alderen - og DET er en utfordring å ta vare på aktivitetsnivået da!

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette maset om at sunn mat er dyrt og usunn mat er billig.

Jeg har inntrykk av at det er omvendt.

Poteter er utrolig mye billigere enn potetchips per kilo, gulrøtter er billigere enn sjokolade. Å kjøpe ingredienser på butikken og lage sunn og næringsrik mat hjemme er langt billigere enn å gå på McDonald's.

Nå sammenlikner du grønnsaker med godterier. Prøv heller å sammenlikne hva det koster å lage et måltid laget fra bunnen (uten farsemat) kontra f.eks posemat fra Toro...

Skrevet

Nå sammenlikner du grønnsaker med godterier. Prøv heller å sammenlikne hva det koster å lage et måltid laget fra bunnen (uten farsemat) kontra f.eks posemat fra Toro...

Tja, hvor mye koster en slik pose med Toros gryterett? Man må jo tilsette kjøtt, så det kommer jo i tillegg.

Hvis man kjøper grønnsaker, krydder og buljong og koker en gryterett på det, tror jeg ikke det blir noe særlig dyrere enn Toros gryterett. Kjøttet kommer som sagt i tillegg i begge tilfeller.

Skrevet

Tja, hvor mye koster en slik pose med Toros gryterett? Man må jo tilsette kjøtt, så det kommer jo i tillegg.

Hvis man kjøper grønnsaker, krydder og buljong og koker en gryterett på det, tror jeg ikke det blir noe særlig dyrere enn Toros gryterett. Kjøttet kommer som sagt i tillegg i begge tilfeller.

Jeg tror du skal prøve, gitt. Det er MYE dyrere å spise ren mat enn pose-, farse- og boksemat.

Skrevet

Jeg tror du skal prøve, gitt. Det er MYE dyrere å spise ren mat enn pose-, farse- og boksemat.

Jeg har faktisk prøvd. Som sagt kan du koke deg en posjon lapskaus, suppe eller gryterett på en potet eller to, en gulrot, litt buljong eller andre grønnsaker. Dette koster ikke mange kronene per posjon, og smaker bedre enn bokselapskaus. En boks med lapskaus koster fort 30 kroner, posene fra Toro koster også en god del. Pastasaus kan du lage av litt tomat, løk, sopp eller andre grønnsaker, og det er billigere enn sånne glass med ferdig saus fra Dolmio som ikke smaker godt engang.

Men det er klart at kjøtt og fisk av høy kvalitet koster mer enn kjøttdeig og farse. Slik er det jo med mange ting, at man får det man betaler for.

Men jeg synes ikke ferdigmat er så veldig billig, selv om det er lettvint.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...