Gå til innhold

Hva skyldes overvekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det glemte jeg.

Vårt stillesittende liv er sannsynligvis den største onden i forhold til overvekt.

Det verste er at det ikke gjelder kun voksne, men også barn. I svært stor grad.

Da jeg var barn var vi ute hele dagen, lekte, sto på ski, klatra og slåss og spilte dødball.

Det var hele året. Vi var alltid ute.

Hva gjør unga i dag? De er i hvert fall ikke ute. Jeg ser jo faen døtte meg knapt unger lenger, bortsett fra når de går til og fra skolen. De er vekk.

I stedet ser de tv, spiller playstation og sitter på nettet.

I tillegg til et særdeles lavt aktivitetsnivå sammenlignet med hva som var vanlig for 20 år siden, lærer unga kosthold av sine foreldre. Ofte jobber de ræva av seg, og det blir enkle og usunne løsninger også for dem. Det drar de naturligvis med seg i årene som kommer.

Prisnivået er også viktig. Usunn mat er veldig billig, mens sunn mat er rådyr. Kjøp skikkelig fisk i dag og det koster jo like mye som en biffmiddag, mens en Grandiosa koster 19 kroner.

Ja, det er fortvilende. Her har det ikke vært ute en unge i hele vinter. Alle er inne for de fryser. Minstemann gidder ikke å være ute alene heller da.

Jeg har snakket med de andre foreldrene og de synes ikke det er noe rart, de fryser nemlig også :o(

Men nå kommer snart varmen og da tyter de ut.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

19

• Dorthe

12

• Hawkwind

11

• Ugga Bugga

11

Skrevet

Jeg har faktisk prøvd. Som sagt kan du koke deg en posjon lapskaus, suppe eller gryterett på en potet eller to, en gulrot, litt buljong eller andre grønnsaker. Dette koster ikke mange kronene per posjon, og smaker bedre enn bokselapskaus. En boks med lapskaus koster fort 30 kroner, posene fra Toro koster også en god del. Pastasaus kan du lage av litt tomat, løk, sopp eller andre grønnsaker, og det er billigere enn sånne glass med ferdig saus fra Dolmio som ikke smaker godt engang.

Men det er klart at kjøtt og fisk av høy kvalitet koster mer enn kjøttdeig og farse. Slik er det jo med mange ting, at man får det man betaler for.

Men jeg synes ikke ferdigmat er så veldig billig, selv om det er lettvint.

"Men det er klart at kjøtt og fisk av høy kvalitet koster mer enn kjøttdeig og farse. Slik er det jo med mange ting, at man får det man betaler for."

Akkurat. Rene stykker av fisk og kjøtt, samt friske grønnsaker og frukt - det er sunn mat. DYR mat.

Gjest linnelinn
Skrevet

Jeg mente at stoffskiftet påvirkes av dårlig kost, og at dårlig kost, og da fortrinnsvis disse lavkaloridiettene mange slankere velger å ødelegge seg med, kan gjøre permanent skade på stoffskiftet.

jeg skal spørre legen min.

Skrevet

"Men det er klart at kjøtt og fisk av høy kvalitet koster mer enn kjøttdeig og farse. Slik er det jo med mange ting, at man får det man betaler for."

Akkurat. Rene stykker av fisk og kjøtt, samt friske grønnsaker og frukt - det er sunn mat. DYR mat.

Jeg synes absolutt ikke frisk frukt og grønnsaker er dyrt, ihvertfall ikke på innvandrerbutikken på hjørnet hvor jeg handler. Kjøtt og fisk av høy kvalitet er derimot dyrt, ja.

Gjest Man kan om man vil
Skrevet

Dyr mat? To stk. kyllingfilet koster 50 kr. En pose wok-grønnsaker koster 20-30 kr. Tar du en kyllingfilet, 1/3 pose grønnsaker og litt ris, blir det ca. 40 kr. Dyr middag? Nei.

Skrevet

Dyr mat? To stk. kyllingfilet koster 50 kr. En pose wok-grønnsaker koster 20-30 kr. Tar du en kyllingfilet, 1/3 pose grønnsaker og litt ris, blir det ca. 40 kr. Dyr middag? Nei.

Og hvor mange mennesker skal den porsjonen rekke til? To voksne + hvor mange barn?

Gjest Aimabel
Skrevet

-"Man blir da ikke fysisk avhengig av å spise altfor mye mat?"

åjoda. Både brus og sjokolade gir et kick, som man kan bli hekta på.

Usunn mat gjør deg avhengig av mer usunn mat, pga at blodsukkeret faller. Kroppen blir slapp og skriker etter søtt og fett.

Du skal heller ikke kimse av den psykiske avhengigheten. Jeg synes de som klarer å ta av 20 kilo er kjempeflinke! De som alltid har vært tykke, er jo oppvokst med en livsstil som er kjempevanskelig å legge av seg.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Og hvor mange mennesker skal den porsjonen rekke til? To voksne + hvor mange barn?

He he..jeg tenkte på det samme ;o)

Gjest Man kan om man vil
Skrevet

Det blir 40 kr. pr. prs. uansett. Like mye som det koster pr. prs. på McDonalds.

Skrevet

He he..jeg tenkte på det samme ;o)

Litt vesentlig det da. Tror ikke det hadde holdt til minstemann og meg engang.

Skrevet

Det blir 40 kr. pr. prs. uansett. Like mye som det koster pr. prs. på McDonalds.

Og det tror du folk har råd til? Da kan jeg like gjerne gå på china takeaway og kjøpe en porsjon 49 kr og dele med minstemann og det har vi bare råd til innimellom.

Man kan da lage atskillig billigere og sund mat enn det.

Gjest Aimabel
Skrevet

jo, men da spiser du på restaurant.

la oss ta kjøttdeig og spaghetti- karbonadedeig og fullkornsspaghetti med salat.

Der er det stooot prisforskjell

Skrevet

Det er befriende at noen tør å se og stå for at egen livsstil er en stor bidragsyter!

Men du sa ingenting om de konstruktive tingene du også gjør til tider....*s* (Mener å huske noe om stavgang, litt Fedon mm!)

Ja - det er nå faktisk 2 år siden! - jeg var flink -og ble frisk og havnet på 82 kilo - så ble jeg operert og tok det litt med ro -så dro vi på ferie i Frankrike - som betyr MAT og VIN! -og så dro jeg til Mallorca - Tyskland -og så var det jul - da hadde jeg lagt på meg til 87 kilo -og syns ikke det var ille......og så ble jeg sløv....hehe.

Og så går tiden

og kiloene - kjøpte meg badevekt og fikk sjokk!

Nå viste den om mandagen 101,3

det er mer enn min lange far veide da han var tjukk.

Så jeg er litt desperat, kan du si -og veldig sulten.....på noe.

Skrevet

Dyr middag? Jo.

Jeg prøver stort sett å holde det samlede middagsbudsjettet under 50 kroner - og det er til tre personer.

Med ditt budsjett er vi oppe i 120 kroner, 70 kroner mer om dagen i 30 dager, 2100 kroner måneden. Det ville vi merket veldig godt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Den porsjonen der holder ikke til en voksen engang.

De er ikke akkurat store disse kyllingfiletene som ligger i disse pakkene.

Skrevet

Dyr middag? Jo.

Jeg prøver stort sett å holde det samlede middagsbudsjettet under 50 kroner - og det er til tre personer.

Med ditt budsjett er vi oppe i 120 kroner, 70 kroner mer om dagen i 30 dager, 2100 kroner måneden. Det ville vi merket veldig godt.

Og jeg prøver å ikke overstige 25 kr til minstemann og jeg. Men nå har jeg mye kjøtt fra Sverige og grønnsaker fra tyrker'n

Skrevet

Dyr middag? Jo.

For ikke så lenge siden måtte vi holde oss under 50-lappen for middag til 5 personer, det gikk det også.

Skrevet

Kjøtt, fjærkre, egg, fisk, ost og smør skal utgjøre 1/5 av tallerkenen, brød, poteter, ris eller pasta skal utgjøre 2/5 av tallerkenen og

grønnsaker og frukt skal utgjøre 2/5 av tallerkenen.

Da skal det holde med én kyllingfilet:o)

Gjest Gi meg tips
Skrevet

Og jeg prøver å ikke overstige 25 kr til minstemann og jeg. Men nå har jeg mye kjøtt fra Sverige og grønnsaker fra tyrker'n

Under 25 kr.?? Hva i alle dager spiser dere da?

Skrevet

Hehe, nei, den var ikke stor, holder ikke til oss her hjemme i hvert fall. 9-åringen spiser snart som en voksen mann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...