Gå til innhold

Hva skyldes overvekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og mye av grunnen til at under er mindre ute i dag, er at vi har blitt urbaniserte, og bor sentrumsnært i bystrøk.

Ikke like greit å gi ungene fritt spillerom i den type miljøer - ihvertfall ikke i dag.

Skulle selv ønske at mine barn hadde direkte tilgang til natur, og at man hadde hatt et bosted hvor uger kan ferdes trygt uten oversyn av voksne.

Men - når man er to voksne, kan man dessverre ikke bestemme slikt på egenhånd ;-)

bytte pittelitt`? :) vi er to her også - med naturen helt inn i stuedøra -og jeg drømmer noenganger om Latte, utepils og lange dager på et galleri...men ikke si det til noen! :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

19

• Dorthe

12

• Hawkwind

11

• Ugga Bugga

11

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kjøtt, fjærkre, egg, fisk, ost og smør skal utgjøre 1/5 av tallerkenen, brød, poteter, ris eller pasta skal utgjøre 2/5 av tallerkenen og

grønnsaker og frukt skal utgjøre 2/5 av tallerkenen.

Da skal det holde med én kyllingfilet:o)

Nei, det der er naturligvis bare tull.

Man beregner ikke mengde kjøtt og grønnsaker og poteter ut ifra hvor stor tallerkenen er. Man beregner ut ifra hva man veier og hvor mye man har behov for, og deretter hvor mye de ulike produktene inneholder av henholdsvis proteiner, fett og karbohydrater.

Hvis man først skal være nøye på det, altså.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hehe, nei, den var ikke stor, holder ikke til oss her hjemme i hvert fall. 9-åringen spiser snart som en voksen mann.

Da blir han nok stor og sterk. :)

Men det er for jævlig at usunn koster en brøkdel av det sunn mat koster.

Med mindre man vil leve på tunfisk og ris er det ikke mye sunn mat man får for penga.

Skrevet

Man beregner ikke mengde kjøtt og grønnsaker og poteter ut ifra hvor stor tallerkenen er. Man beregner ut ifra hva man veier og hvor mye man har behov for, og deretter hvor mye de ulike produktene inneholder av henholdsvis proteiner, fett og karbohydrater.

"Hvis man først skal være nøye på det, altså."

Og det har du nå vært til gagns også da, synes jeg:o)

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Hvis man først skal være nøye på det, altså."

Og det har du nå vært til gagns også da, synes jeg:o)

Rett skal være rett vettu frøken! :)

Skrevet

Under 25 kr.?? Hva i alle dager spiser dere da?

Karbonadedeig fra Sverige er billig vet du og brokkoli og paprika fra tyrker'n.

I pose tomatsuppe + masse grønnsaker og bønner.

1/2 pakke grillpølser til 19,90 og potetstappe. Og gjerne en smoothies etterpå for å få i seg litt sunt også

Lasagne fra first price(14,90) med hvitløksbagetter til

2 ovnstekte paprikaer med karbonadedeig og ris.

Bønner er forøvrig veldig billig, sunt og enkelt og koke og fryse ned. Linser også men det er ikke jeg noe glad i.

Skrevet

Rett skal være rett vettu frøken! :)

Hehe...frøken? Morsomt!:o)

*Hiver innpå mer peanøtter og cola* ;o)

Skrevet

Da blir han nok stor og sterk. :)

Men det er for jævlig at usunn koster en brøkdel av det sunn mat koster.

Med mindre man vil leve på tunfisk og ris er det ikke mye sunn mat man får for penga.

Her går det mest i svensk karbonadedeig, bønner, paprika og brokkoli i alle varianter og alle slags sauser.

Og koteletter på tilbud.

Skrevet

Nemlig.

Skrevet

Kjøtt, fjærkre, egg, fisk, ost og smør skal utgjøre 1/5 av tallerkenen, brød, poteter, ris eller pasta skal utgjøre 2/5 av tallerkenen og

grønnsaker og frukt skal utgjøre 2/5 av tallerkenen.

Da skal det holde med én kyllingfilet:o)

Blir ikke det litt lite proteiner da? Kanskje jeg som er litt gal, jeg propper meg med proteiner + proteinpulver for å få i meg nok.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Blir ikke det litt lite proteiner da? Kanskje jeg som er litt gal, jeg propper meg med proteiner + proteinpulver for å få i meg nok.

Det syke er for øvrig at diverse pulver, f.eks. proteinpulver, er billigere enn den samme mengden næring i mat. :)

Skrevet

Det syke er for øvrig at diverse pulver, f.eks. proteinpulver, er billigere enn den samme mengden næring i mat. :)

Jeg skal kaste litt ekstra i smoothies neste gang. Akkurat nå har jeg vært så rolig en periode at jeg har holdt meg unna pulver.

Skrevet

Ja - det er nå faktisk 2 år siden! - jeg var flink -og ble frisk og havnet på 82 kilo - så ble jeg operert og tok det litt med ro -så dro vi på ferie i Frankrike - som betyr MAT og VIN! -og så dro jeg til Mallorca - Tyskland -og så var det jul - da hadde jeg lagt på meg til 87 kilo -og syns ikke det var ille......og så ble jeg sløv....hehe.

Og så går tiden

og kiloene - kjøpte meg badevekt og fikk sjokk!

Nå viste den om mandagen 101,3

det er mer enn min lange far veide da han var tjukk.

Så jeg er litt desperat, kan du si -og veldig sulten.....på noe.

Tenk på Jan Eggum og hans "På'n igjen!"...

Tips til daglig kos: Frosne bær kjøres i foodprosessor og blandes med mager kesam. Smaker som en slags is og inneholder masse proteiner.

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette maset om at sunn mat er dyrt og usunn mat er billig.

Jeg har inntrykk av at det er omvendt.

Poteter er utrolig mye billigere enn potetchips per kilo, gulrøtter er billigere enn sjokolade. Å kjøpe ingredienser på butikken og lage sunn og næringsrik mat hjemme er langt billigere enn å gå på McDonald's.

Tja, om kokte poteter og gulrøtter alene er et alternativ til annen midagsmat, har du selvsagt rett.

Men de fleste av oss foretrekker middager med noe mer innhold enn dette.

En av de rimeligste hjemmesnekrede middagene jeg vet om, er fiskeboller. For en familie på fire er utgiftene som følger: Poteter - ca kr. 20,-. Gulrøtter: Ca. kr. 15,-. Fiskeboller: Ca. kr. 15,-. Hvit saus: Ca. kr. 10,-.

Totalkostnad 60,-.

Selv en middag med et såpas rimelig kostnadsnivå, er dyrere enn to stk. billig-pizza fra frysedisken.

Men i og med at du bruker poteter og gulrøtter someksempel - hvor lett er det å lage en middag med kun disse to ingrediensene; som er enkel og grei å lage, som også barn fristes til å spise.

Venter spent på noen oppskrifter på dette.

Skrevet

bytte pittelitt`? :) vi er to her også - med naturen helt inn i stuedøra -og jeg drømmer noenganger om Latte, utepils og lange dager på et galleri...men ikke si det til noen! :)

Da måtte du bodd på et helt annet sted i Tigerstaden enn hva jeg gjør.

Lite Latte og utepils her - men desto flere øldrikkende og høytsyngende VIF-supportere på uteplassen på kvelden.

Samt et i særdeleshet fargerikt miljø demografisk sett ;-)

Skrevet

Tenk på Jan Eggum og hans "På'n igjen!"...

Tips til daglig kos: Frosne bær kjøres i foodprosessor og blandes med mager kesam. Smaker som en slags is og inneholder masse proteiner.

Hm...det var lurt! Tak for tipset!

Skrevet

Da måtte du bodd på et helt annet sted i Tigerstaden enn hva jeg gjør.

Lite Latte og utepils her - men desto flere øldrikkende og høytsyngende VIF-supportere på uteplassen på kvelden.

Samt et i særdeleshet fargerikt miljø demografisk sett ;-)

hihi - og her lukter det fjøs - og lydene består av skjærer og mopeder :-)

Skrevet

Denne inndelingen er det ikke alle som er enige i, vettu.

Jeg bruker den ikke selv heller jeg, kom bare over den;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...