Gå til innhold

Føler seg fanget av forpliktelser

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Ref: "I hele fjor pusset vi opp og jobbet hardt for å få til drømmehuset"

Kanskje han rett og slett har gått litt lei etter denne oppussingssjauen?

Isåfall skjønner jeg ham godt hvis han nå trenger å slappe av litt, eller vil bruke tid på andre ting før han er motivert for å gå igang med nye prosjekter i hus og hage.

Selvom dere i utgangspunktet var enige om huskjøpet, og arbeidet dette medførte, så hadde jo ikke han de samme forutsetningene som deg til å vite hva dette innebar i praksis.

Som oppvokst i leilighet er jo han og familien vant til å bruke fritiden til helt andre ting. Så det kan nok være overveldende for ham å innse omfanget av hva "gammelt hus og hage" krever av tid og innsats.

Dermed blir det sikkert ikke bedre hvis du overøser ham med ideer til nye prosjekter og oppgaver.

Hagearbeid kan vel heller ikke sies å komme i "må" kategorien, og hvis han heller ikke har noen interesse for dette, så kan du nok ikke forvente at han skal stille opp med glede.

Tror du er best tjent med å se litt igjennom fingrene med oppgaver som ikke er strengt tatt nødvendige.

Kanskje han kommer litt mere på banen igjen hvis han får litt tid til å samle motivasjon, og hvis du gir ham anledning til å komme deg litt i forkjøpet med forslag og ideer?

"Kanskje han kommer litt mere på banen igjen hvis han får litt tid til å samle motivasjon, og hvis du gir ham anledning til å komme deg litt i forkjøpet med forslag og ideer? "

Det tror jeg nok er en veldig god idè. Jeg skal bremse litt på min iver, og la han komme etter i eget tempo!

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

18

• Katt-ja

6

• Babette

4

• Ugga Bugga

3

Mest aktive i denne tråden

Å akseptere at han føler seg kneblet av vanlig vedlikehold er omtrent på nivå med at jeg sier at det er alt for stress for meg å vaske klær og gjør rent, så det må vi ha hushjelp til

Ærlig talt, jeg mener at voksen mennekser må klare å ta på seg ansvaret for å passe på sin egne ting. Når vi sammen har gått inn på å kjøpe oss hus med hage, så er det litt for lettvint å bare si at "jeg føler meg kneblet av alt dette arbeidet..."

Det er tross alt ting som MÅ gjøres!

Men hvordan vi fordeler oppgavene, og når de gjøres, det kan jeg være med på å diskutere.

Jeg blir stressa av å lese dette jeg... Man passer på tingene når man betaler andre for å gjøre jobben også da. Å slite seg ut på ting man ikke liker er pyton. Og blir livet et ork av alt husarbeidet du må gjøre, så ser jeg ikke noe galt i hushjelp! Dere har vel ikke flere timer i døgnet enn oss andre - og man må ta vare på hverandre først og fremst. Så kan løvet kose seg der det er!

fuji1365380447

Høres nesten ut som du mener det er et nederlag å leie inn hjelp? Mange leier hjelp til f.eks. å male huset, ikke noe galt i det.

Nei, det er ikke noe nederlag. Vi hadde masse hjelp til oppussingen av ymse polakker, og vi er enige om at vi skal ha vaskehjelp når barnet er kommet og vi begge skal ut i jobb igjen.

Men et gammelt hus med hage krever litt innsats uansett, og det er slett ikke sikkert at alt er lystbetont. Her er noen eksepler på oppgaver han "klagde" på.

- skifte dekk på trillebåra som hadde pungtert

- dra på jernvarhandleren for å kjøpe noen spesielle lyspærer.

- pusse over og male steder på grunnmuren der pussen faller av

- kjøpe litt sement og mure fast en stein i trappa som er løs

- rake vekk løv og dritt etter vinteren

Jeg ser på det som vanlig vedlikehold å gjøre slike oppgaver i et hjem. Er jeg urimelig da?

fuji1365380447

Jeg blir stressa av å lese dette jeg... Man passer på tingene når man betaler andre for å gjøre jobben også da. Å slite seg ut på ting man ikke liker er pyton. Og blir livet et ork av alt husarbeidet du må gjøre, så ser jeg ikke noe galt i hushjelp! Dere har vel ikke flere timer i døgnet enn oss andre - og man må ta vare på hverandre først og fremst. Så kan løvet kose seg der det er!

Vi hadde masse hjelp til oppussingen av ymse polakker, og vi er enige om at vi skal ha vaskehjelp når barnet er kommet og vi begge skal ut i jobb igjen.

Men et gammelt hus med hage krever litt innsats uansett, og det er slett ikke sikkert at alt er lystbetont. Her er noen eksepler på oppgaver han "klagde" på.

- skifte dekk på trillebåra som hadde pungtert - dra på jernvarhandleren for å kjøpe noen spesielle lyspærer. - pusse over og male steder på grunnmuren der pussen faller av - kjøpe litt sement og mure fast en stein i trappa som er løs - rake vekk løv og dritt etter vinteren

Jeg ser på det som vanlig vedlikehold å gjøre slike oppgaver i et hjem. Er jeg urimelig da?

Nei, det er ikke noe nederlag. Vi hadde masse hjelp til oppussingen av ymse polakker, og vi er enige om at vi skal ha vaskehjelp når barnet er kommet og vi begge skal ut i jobb igjen.

Hehe...jeg har ikke fulgt deg og mannens liv på dette forum så nøye, men eksemplene du nevner var ikke så mye å akke seg over nei! Kanskje han bare trasser? Jeg tenker da på at han får beskjed om hva han MÅ gjøre, og så må han styre litt selv også?

fuji1365380447

Hehe...jeg har ikke fulgt deg og mannens liv på dette forum så nøye, men eksemplene du nevner var ikke så mye å akke seg over nei! Kanskje han bare trasser? Jeg tenker da på at han får beskjed om hva han MÅ gjøre, og så må han styre litt selv også?

Ja, det er vel heller der det ligger, da.

Men jeg syntes liksom ikke at en voksen mann kan tillate seg å si at han heller vil se på fotball enn å gjør slike ting.

Men jeg kan nok jobbe litt med kommunikasjonen min, og ikke minst slutte å fable om store vyer og planer for fremtiden. Jeg tror at det er slikt han blir stresset av...

Annonse

Men må du be ham om å gjøre dette? Ser han det ikke selv og kan ta initiativet? Eller skal han gjøre det "etter hvert"?

fuji1365380447

Men må du be ham om å gjøre dette? Ser han det ikke selv og kan ta initiativet? Eller skal han gjøre det "etter hvert"?

Nei, han bruker hver ledige tid på dagen til å enten jobbe eller jobbe med studiene.

Tror nok mye av frustrasjonen ligger i at han har for mye å gjøre, og nå da det kommer oppgaver i huset som må gjøres i tillegg, så blir det for mye for ham.

Da har han bare lyst til å slappe av å se på sport på TV...

Nei, du er ikke urimelig. Men av oppgavene du nevnte er de fleste av dem ikke gjort hos oss :

"pusse over og male steder på grunnmuren der pussen faller av - kjøpe litt sement og mure fast en stein i trappa som er løs - rake vekk løv og dritt etter vinteren"

Vi lar nok hjemmet vårt forfalle litt (i de flestes øyne), både innvendig og utvendig. For tiden har vi det veldig travelt med alt mulig, og man må på en måte prioritere hva som er viktigst. Før, da vi ikke hadde det så travelt, gjorde vi heller ikke så mye med det vedlikeholdet man "burde" gjøre,- den gangen prioriterte vi å hygge oss litt og ta en kopp kaffe ekstra ;-)

Vi har gatas styggeste hage, og er nok alltid dem som maler huset sjeldnest osv. Men, vi er enige om nivået :)

Ja, det er vel heller der det ligger, da.

Men jeg syntes liksom ikke at en voksen mann kan tillate seg å si at han heller vil se på fotball enn å gjør slike ting.

Men jeg kan nok jobbe litt med kommunikasjonen min, og ikke minst slutte å fable om store vyer og planer for fremtiden. Jeg tror at det er slikt han blir stresset av...

Det finnes absolutt ingen grenser for hva menn kan si vedr. å se på fotball kontra andre forpliktelser...

Det er viktig at dere finner en balansegang i dette her før barnet kommer. Jeg vet at det er slitsomt at alle gnåler om hvor mye det blir å gjøre, men det er faktisk frustrerende å ikke kunne planlegge og styre tiden sin selv lenger. Jeg syntes det var den aller verste overgangen da jeg selv fikk barn - at jeg hele tiden måtte etterlate påbegynte gjøremål rundt i leiligheten fordi krapylet våknet og ville ha pupp og stell. Jeg kjenner meg igjen i deg - jeg ser også hva som må gjøres og blir stressa hvis det må ignoreres for lenge.

Så jeg gjentar - akkurat denne sommeren skal dere ta det litt ettersom dere har lyst. Det skal komme forpliktelser som dere ikke kan utsette, men som dere MÅ oppfylle. Og da er det viktig at dere ikke har brukt opp de diplomatiske evnene på vissent løv.

Det finnes absolutt ingen grenser for hva menn kan si vedr. å se på fotball kontra andre forpliktelser...

Det er viktig at dere finner en balansegang i dette her før barnet kommer. Jeg vet at det er slitsomt at alle gnåler om hvor mye det blir å gjøre, men det er faktisk frustrerende å ikke kunne planlegge og styre tiden sin selv lenger. Jeg syntes det var den aller verste overgangen da jeg selv fikk barn - at jeg hele tiden måtte etterlate påbegynte gjøremål rundt i leiligheten fordi krapylet våknet og ville ha pupp og stell. Jeg kjenner meg igjen i deg - jeg ser også hva som må gjøres og blir stressa hvis det må ignoreres for lenge.

Så jeg gjentar - akkurat denne sommeren skal dere ta det litt ettersom dere har lyst. Det skal komme forpliktelser som dere ikke kan utsette, men som dere MÅ oppfylle. Og da er det viktig at dere ikke har brukt opp de diplomatiske evnene på vissent løv.

"jeg ser også hva som må gjøres og blir stressa hvis det må ignoreres for lenge."

Problemet for de fleste par er at de har forskjellig nivå for dette "_må_ gjøres"

Nei, de oppgavene der er noe som faktisk følger med på kjøpet når man har hus. Min kjære har digert hus på landet selv og jeg elsker å ta i et tak der. Vi driver våronn i hagen for tiden, det er så koselig å holde på sammen så jeg skjønner godt hva du mener om det er sånne småting han klager på.

Annonse

Loppan1365380974

...et ganske vanlig problem i et samfunn med mye forventninger, stress, kapitalism osv.. Man sammenligner seg med andre, tror at penger, stort hus og flott bil er lykken osv... Men egentelig så blir man ikke lykkeligere i det hele tatt... Snakk sammen og finn ut av hva dere egentelig ønsker. Kanskje ikke hus er tingen deres...kanskje dere kan sette bort en del jobb, fordele annerledes mellom dere. Ikke heng dere opp i konservative holdninger ifth kvinner/menns tradisjonelle arbeidsfodeling. Stol på dere selv og velg for dere.

Gjest mamma til fler

"Kanskje han kommer litt mere på banen igjen hvis han får litt tid til å samle motivasjon, og hvis du gir ham anledning til å komme deg litt i forkjøpet med forslag og ideer? "

Det tror jeg nok er en veldig god idè. Jeg skal bremse litt på min iver, og la han komme etter i eget tempo!

Ja, slakk litt på tøylene hans og se om du ikke heller kan få med deg noen venninner eller søsken eller andre du er glad i til våronn og høstonn i hagen! Gjør det til noe koselig - for deg - og etterhvert for barnet deres!

Kanskje kommer han tilbake, men ikke gjør regning med at han kommer til å elske hus- og hagearbeidet slik du gjør, som er vokst opp med det og har gode minner om det. Men kanskje kan du gi slike gode minner videre til barna deres.

Og så får du se om han har noen ting han liker å gjøre andre steder - fotball eller mekking eller hva han nå liker. Litt tid fra hverandre, på hver sin kant, kan styrke forholdet, det.

Jeg har selv en svær hage og våronna er nå igang - skulle gjerne hatt noen til å hjelpe meg, men... Så som sagt, har du noen venninner, eller om han, som vokste opp i leilighet, har en søster som drømmer om hage eller noen andre som kan hjelpe deg: Lag en god gryterett, inviter henne på dugnad, og kos dere!

Dere venter deres første barn sammen? (Fikk ikke med meg om dere hadde noen fra før?).

Hvis det er deres første barn begge to så tror jeg jeg hadde vært aldri så lite bekymret over hvordan han DA vil stille seg til forpliktelser, fritid osv.

Hverdagen uten barn og hverdagen med barn kan ikke sammenlignes. (Det tok ihvertfall ett år før jeg hadde tid til å prioritere hagen for å si det sånn...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...