Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente under den seksuelle lavalder. Jeg og kjæresten hadde sex selvom jeg vet ikke er lov og jeg burde. Det føltes bare riktig der og da. Det var min første gang og vi brukte RFSU sæddrepende glidkrem, men hadde ubeskyttet sex. Etterpå kjøpte vi en angre piller som jeg tok. ca 2 timer etter jeg hadde sex. I uken som var har jeg følt ubehag i magen og blødde noen dager etter sexen. Disse smertene gikk over i løpet av en uke, da hadde vi sex igjen men denne gangen tok jeg ikke angrepille og var også ubeskyttet. Angrer veldig på det, men gjort er gjort. Jeg har peridoe i slutten av mnd og venter mensen da. etter andre gang vi hadde sex har jeg hatt veldig vondt nederst i magen og følt meg morgen kvalm og svimml orker ikke gå på skolen fordi jeg føler meg uvel.Vi har tenkt å ta en graviditets test sånn en kjøper på apoteket. hvor riktig er den? og jeg lurer også på om det er mulighet for å ta abort om jeg er gravid uten at mine foreldre vet om dette. Dette er ikke en løsning jeg egnelig liker for å ta liv er ikke bra, men jeg er kun 14 år og kan ikke leve med et barn nå og ta vare på dette. om det ikke går å ta abort uten foreldres samtykke vet ikke hva jeg gjør. kan du hjelpe meg. kan jeg få hjelp på få vite hva jeg kan ha for noe eller om jeg er gravid. er redd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227198-vil-ikke-v%C3%A6re-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du føler deg gammel nok til å ha sex, må du også sørge for å bruke beskyttelse.

Testene på apoteket er svært pålitelige. Ta en den dagen du skulle hatt mensen, så slipper du gå å lure på om du er gravid.

Men altså - beskyttelse neste gang. :)

Hvor lenge er det siden du hadde ubeskyttet sex sist? Angrepillen kan gjøre at hormonene tuller litt og mensen kommer senere/tidligere enn ellers, og at syklusen blir litt annerledes enn vanlig. Du bør ta en test når du venter mensen. Dersom den viser positivt, er du gravid. Dersom den er negativ, og mensen fremdeles uteblir/er annerledes enn ellers, bør du ta en ny test etter ei uke eller så, for sikkerhets skyld.

La dette være noe du har lært av - bruk prevensjon! Snakk med helesøster om event. å få p-piller (du skal egentlig ikke får det før du fyller 16, tror jeg, men noen helsesøstre ser pragmatisk på dette, og lar mindreårige som har sex få p-pillen, de også)

Gjest løp til legen

http://www.amathea.no/

Her kan du lese om det meste.

Fort deg til legen din, sammen kan dere finne ut om du er gravid. Hvis du ikke er gravid, kan du få resept på sikker prevensjon.

Hvis du er gravid, kan dere sammen finne ut om det er sterk nok grunn til å ikke fortelle foreldrene dine det, antageligvis vil de måtte få greie på det.

Går du fort til legen, kan du få abort ved hjelp av piller, venter du for lenge, må du enten ta abort ved hjelp av et inngrep, eller du har gått så lenge at du ikke får abort. Hver dag teller, så fort deg til legen uansett.

Legen har taushetsplikt (men ved abort etc må hun snakke med foreldrene dine siden du er mindreårig).

Graviditetstestene på apoteket er sikre, his de tas den dagen du venter mensen eller litt senere.

Mensen kan bli rotet til i mange måneder etter bruk av angrepillen.

Bare kondom beskytter mot sykdommer.

Bruk av angrepillen og dine bekymringer kan føre til at mensen blir forsinket. Du kan trygt stole på de testene du tar på apoteket, men bruk morgenurin når du tester.

Som de andre har sagt før her: Jeg håper og regner med at du har fått en lærepenge og beskytter deg neste gang!!

Annonse

Hvor lenge er det siden du hadde ubeskyttet sex sist? Angrepillen kan gjøre at hormonene tuller litt og mensen kommer senere/tidligere enn ellers, og at syklusen blir litt annerledes enn vanlig. Du bør ta en test når du venter mensen. Dersom den viser positivt, er du gravid. Dersom den er negativ, og mensen fremdeles uteblir/er annerledes enn ellers, bør du ta en ny test etter ei uke eller så, for sikkerhets skyld.

La dette være noe du har lært av - bruk prevensjon! Snakk med helesøster om event. å få p-piller (du skal egentlig ikke får det før du fyller 16, tror jeg, men noen helsesøstre ser pragmatisk på dette, og lar mindreårige som har sex få p-pillen, de også)

Høh. Jeg fikk p-piller hos legen (resept da) da jeg var 14 for ørten år siden helt uten problemer.

Noen leger skriver/ skrev ut p-piller pga kviser, for eksempel.

Jeg har aldri hatt problemer med kviser og legen visste utmerket godt hvorfor venninna mi og jeg kom dit og ba om p-piller. I ettertid mener jeg hun burde sagt nei, i grunnen tror jeg at jeg mente det da også, men var ikke tøff nok til å stå imot det lille sex-presset som var.

Jeg har aldri hatt problemer med kviser og legen visste utmerket godt hvorfor venninna mi og jeg kom dit og ba om p-piller. I ettertid mener jeg hun burde sagt nei, i grunnen tror jeg at jeg mente det da også, men var ikke tøff nok til å stå imot det lille sex-presset som var.

Ok. Ikke meninga å grafse.

Høh. Jeg fikk p-piller hos legen (resept da) da jeg var 14 for ørten år siden helt uten problemer.

Jepp - sånn var det før, og sånn praktiseres det ennå mange steder. Men jeg mener at reglene om GRATIS p-piller, i alle fall, ble innskjerpet her for ei tid siden. (Jeg kjenner likevel helsesøstre som velger å være pragmatiske på dette området).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...