Gå til innhold

The future's so bright I gotta wear shades.

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://n24.no/makro-og-politikk/article1274227.ece

I 2030 har vi 1,8 mill. kroner hver i oljefondet, eller 9000 milliarder kroner. Tallet blir sannsynligvis langt høyere, siden et forsiktig anslag for oljepris er lagt til grunn.

Verden har aldri sett en så steinrik nasjon noensinne.

Hva blir konsekvensene?

Da vil jeg måtte skrive laaangt, og det gidder jeg ikke. Men det ser i alle fall ut til at min tilværelse som tidligpensjonert størstepensjonist er rimelig trygg.

...

Bare et lite obs:

50-70 pst. av fondets portefølje skal investeres i rentebærende verdipapirer slik som obligasjoner, sertifikater og bankinnskudd. 30-50% skal investeres i aksjer. I dag er fordelingen ca 40% aksjer, og 60% rentebærende papirer.

En smell i verdensøkonomien (kan være nært forestående) kan raskt redusere verdien av aksjer med 20-30%, og non hundre milliarder vil kunne fordampe. Dette, kombinert med renteøkning, vil redusere verdien av obligasjonene dramatisk.

Så vi er eksponert, og håper på verdenskapitalismens fortsatte fremgang og vekst.

Skål da, dere.

Videoannonse
Annonse
Gjest LucySky
Skrevet

Off topic: det uttrykket har jeg brukt noen ganger, men har alltid lurt på hvor det kommer fra (The future's so bright osv). Husker du det? Er det en film?

Gjest LucySky
Skrevet

Yeah..

Næh. Og jeg som minst trodde det var fra Gudfaren eller noe.

I alle fall hører jeg det for mitt indre øre med den sosiolekta du har når du er fra thoid avenue i NY.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...