Gå til innhold

tett på nett om kosthold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er så imponerende at så mange rett og slett ikke ser ut til å skjønne, eller gidder skjønne, at det nødvendigvis _må_ være snakk om et totalt kaloriinntak (energi) når man skal slanke seg: Karbohydrater, fett og proteiner. Poenget er aldri å "kutte ut" en av disse - det er en umulighet, men balansen. Altså, hvor stor andel av det totale energiinntaket (eller pr. måltid) som kommer fra de tre forskjellige typene kalorier.

(Jeg siktet til noen av spørsmålene der - ikke til deg :-)

"..........................................."

Gjest M.Angelica
Skrevet

Kjenner ei som gikk ned dødsmasse bare ved å kutte ut colaen! Tror hun skalv av abstinenser i førsten men ;o)

Petrine Eiffel
Skrevet

Jeg synes det er så imponerende at så mange rett og slett ikke ser ut til å skjønne, eller gidder skjønne, at det nødvendigvis _må_ være snakk om et totalt kaloriinntak (energi) når man skal slanke seg: Karbohydrater, fett og proteiner. Poenget er aldri å "kutte ut" en av disse - det er en umulighet, men balansen. Altså, hvor stor andel av det totale energiinntaket (eller pr. måltid) som kommer fra de tre forskjellige typene kalorier.

Rent generelt så nytter det selvfølgelig ikke å _kutte_ ut én ting, men når vi snakker om Cola, så er det klart at det hjelper om man kutter ut dette!! (og erstatter det med vann i stedet).

Skrevet

Rent generelt så nytter det selvfølgelig ikke å _kutte_ ut én ting, men når vi snakker om Cola, så er det klart at det hjelper om man kutter ut dette!! (og erstatter det med vann i stedet).

Selvfølgelig. Jeg tenkte generellt på de spørsmålene som var på den siden.

Vedr. cola: Jeg fatter ikke hvordan folk kan helle i seg de enorme mengdene med denne tynntflytende sirupen. Jeg kjenner folk som drikker flere flasker om dagen - selv drikker jeg så godt som aldri brus, og minimalt med juice (som har like mange kalorier).

Petrine Eiffel
Skrevet

Vedr. cola: Jeg fatter ikke hvordan folk kan helle i seg de enorme mengdene med denne tynntflytende sirupen. Jeg kjenner folk som drikker flere flasker om dagen - selv drikker jeg så godt som aldri brus, og minimalt med juice (som har like mange kalorier).

Hehe, jeg er en av de som _drakk_ en liter i løpet av en arbeidsdag og enda mer etter at jeg hadde kommet hjem om kvelden. Men dette har jeg nå kuttet ut, siden jeg ser det på nettopp vekta...for ikke å snakke om tennene. Hei, jeg heter Petrine og er colaholiker:-)

Skrevet

Hehe, jeg er en av de som _drakk_ en liter i løpet av en arbeidsdag og enda mer etter at jeg hadde kommet hjem om kvelden. Men dette har jeg nå kuttet ut, siden jeg ser det på nettopp vekta...for ikke å snakke om tennene. Hei, jeg heter Petrine og er colaholiker:-)

Uff :-)

"....................................."

Petrine Eiffel
Skrevet

Uff :-)

"....................................."

I know! Men jeg har tatt til vettet og kuttet ut da. Nå er det bare lov på lørdager:-)

Gjest Aimabel
Skrevet

men når man prøver å kutte ned på kaloriinntaket, så er det lite hensiktsmessig å spise mindre mat, for å gi rom for brus..? (nå tenker jeg sånn til hverdags)

Gjest Aimabel
Skrevet

-"Jeg fatter ikke hvordan folk kan helle i seg de enorme mengdene med denne tynntflytende sirupen."

Det skjønte ikke jeg heller før jeg møtte samboern. Jeg har desverre overtatt den uvanen. Men det går i sukkerfri drikke da, og ikke _hver_ eneste dag. Jeg kan ikke fatte at folk drikker sukkerbrus iallefall når light-variantene er likså godt

Skrevet

men når man prøver å kutte ned på kaloriinntaket, så er det lite hensiktsmessig å spise mindre mat, for å gi rom for brus..? (nå tenker jeg sånn til hverdags)

Heh-heh...ja, det er rimelig lite hensiksmessig ja :-)

Skrevet

-"Jeg fatter ikke hvordan folk kan helle i seg de enorme mengdene med denne tynntflytende sirupen."

Det skjønte ikke jeg heller før jeg møtte samboern. Jeg har desverre overtatt den uvanen. Men det går i sukkerfri drikke da, og ikke _hver_ eneste dag. Jeg kan ikke fatte at folk drikker sukkerbrus iallefall når light-variantene er likså godt

Nuvel. Nå er ikke jeg noen brusperson, men jeg må si at ordentlig brus tross alt smaker bedre enn den unaturlige, kunstige søtsmaken i lettbrus, som ikke likner noen slags naturlig smak.

"............................................."

Skrevet

Kjenner ei som gikk ned dødsmasse bare ved å kutte ut colaen! Tror hun skalv av abstinenser i førsten men ;o)

Ja, de abstinensene er j*****e! Jeg har prøvd å kutte ut brusen (drikker ca 1 1/2 liter cola pr dag jeg også) - og får jo helt hetta!!!

Vet ikke min arme råd!

Skrevet

Ja, de abstinensene er j*****e! Jeg har prøvd å kutte ut brusen (drikker ca 1 1/2 liter cola pr dag jeg også) - og får jo helt hetta!!!

Vet ikke min arme råd!

Gi deg, nå - jeg kuttet ut alle former for tobakk for noen måneder siden. Klarer JEG det, så klarer du (og andre) å kutte ut brus :-)

"............................................"

Skrevet

Gi deg, nå - jeg kuttet ut alle former for tobakk for noen måneder siden. Klarer JEG det, så klarer du (og andre) å kutte ut brus :-)

Nei, Prozak, jeg gjør ikke det - det er helt sant!

Det er jammen bra jeg aldri har prøvd å røyke, drikke eller bruke dop... Og jeg beundrer alle, ALLE som har kommet seg ut av avhengighetsforholdet sitt.

Og her sitter jeg, voksne mennesket, og er avhengig av COLA! Jeg ser jo det tragikomiske i det hele.

Abstinensene det er snakk om, er rastløshet og helt fantastisk hodepine. Vet ikke hvor lenge abstinensene varer - jeg har aldri holdt ut lenge nok til å finne det ut.

Hm - kanskje jeg skulle prøve, men da etter at eksamensperioden er over?

Da hadde jeg ganske sikkert gått ned de 10 - 15 kg jeg vil også...

Gi meg et skikkelig SPARK! Vær så snill!

Skrevet

Nei, Prozak, jeg gjør ikke det - det er helt sant!

Det er jammen bra jeg aldri har prøvd å røyke, drikke eller bruke dop... Og jeg beundrer alle, ALLE som har kommet seg ut av avhengighetsforholdet sitt.

Og her sitter jeg, voksne mennesket, og er avhengig av COLA! Jeg ser jo det tragikomiske i det hele.

Abstinensene det er snakk om, er rastløshet og helt fantastisk hodepine. Vet ikke hvor lenge abstinensene varer - jeg har aldri holdt ut lenge nok til å finne det ut.

Hm - kanskje jeg skulle prøve, men da etter at eksamensperioden er over?

Da hadde jeg ganske sikkert gått ned de 10 - 15 kg jeg vil også...

Gi meg et skikkelig SPARK! Vær så snill!

*SPARK*

Men du må jo ikke gå "cold turky" - det er det nesten ingen som klarer, enten det er snakk om tobakk, sukker eller andre, værre ting. Trapp ned - husk at kroppen må venne seg av med noe den tror den trenger. Og vent til du har overskudd - eksamenstid er no-no når det gjelder å slutte med ting man er avhengig av. Og ta én ting av gangen - å f.eks slutte å røyke og drikke brus samtidig er håpløst.

"........................................"

Skrevet

*SPARK*

Men du må jo ikke gå "cold turky" - det er det nesten ingen som klarer, enten det er snakk om tobakk, sukker eller andre, værre ting. Trapp ned - husk at kroppen må venne seg av med noe den tror den trenger. Og vent til du har overskudd - eksamenstid er no-no når det gjelder å slutte med ting man er avhengig av. Og ta én ting av gangen - å f.eks slutte å røyke og drikke brus samtidig er håpløst.

"........................................"

Nedtrapping er sikkert tingen!

Ja, etter eksamenstida skal det skje!

Og takk for sparket, det kan hende jeg spør om et til, når den tid kommer!

Skrevet

Hei! *vinker*

Jeg heter org og er også coliker.

(Skal vi slutte sammen? Etter eksamen?)

Skrevet

Hei! *vinker*

Jeg heter org og er også coliker.

(Skal vi slutte sammen? Etter eksamen?)

Ser nå at du HAR sluttet. Hvordan greide du det?

Skrevet

Nedtrapping er sikkert tingen!

Ja, etter eksamenstida skal det skje!

Og takk for sparket, det kan hende jeg spør om et til, når den tid kommer!

Anytime. Jeg låner alltids ut en fot :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...