Gå til innhold

Ragerer folket på aldersforskjell i forhold?

Anbefalte innlegg

Gjest Girern

Ja? For eksempel hvis jeg er 30 og kjæresten er 43? Jeg er gutt/mann. Noenganger syns jeg det er litt flaut og det er jo dumt av meg. Vet ikke helt hvorfor. Har på følelsen folk snakker om det. Tror det er pga mange sa hun bare brukte meg, men det var jo feil. Irriterende å bry seg så mye om hva andre skulle mene, men sånn er jeg nå da.

Fortsetter under...

Gjest ja, synes det

Ja, jeg synes det er litt sært når dama er en del eldre enn mannen. Vet om ei som er sammen med en som er bare 3 år eldre enn den eldste sønnen hennes. Sønnen hennes og typen hennes har altså gått sammen på barneskolen, ikke samme årstrinn, men likevel... Hun begynte med barn i ung alder da, men det blir litt rart. I tillegg så er hun krampaktig fjortis, dvs kler seg og oppfører seg som en ungdom. Der helt latterlig ut.

Gjest Girern

Ja, det er irriterende, og folk burde la være å bry seg. Men mange lurer nok på hva du ser i den gamle kjerringa. De vil forstå henne, men ikke deg.

Hva jeg ser i henne, hun har bra jobb, endel penger, fint hus, neida, noenganger bare blir det sånn uten å tenke på slikt eller alder. til personen over her så har hun en datter som er 8år så det er ikke sånn at jeg gikk sammen med barnet på skolen for å si det sånn. heller ingen krampeaktige forsøk på å være 10år yngre, fra kjæresten altså :) tenker uansett på det med aldersforskjellen men det gir seg sikkert.

Hva jeg ser i henne, hun har bra jobb, endel penger, fint hus, neida, noenganger bare blir det sånn uten å tenke på slikt eller alder. til personen over her så har hun en datter som er 8år så det er ikke sånn at jeg gikk sammen med barnet på skolen for å si det sånn. heller ingen krampeaktige forsøk på å være 10år yngre, fra kjæresten altså :) tenker uansett på det med aldersforskjellen men det gir seg sikkert.

Det er ikke sån at jeg lurer på hva du ser i henne. Jeg bare refererer det noen kan tenke.

Annonse

Skjønner, det hadde nok vært noe annet om jeg var 43 og hun 30.

Ja, folk flest har nok fortsatt en forestilling om hva som er "feil" og "riktig" vei i aldersforskjell.

Men det finnes jo mange par som er lykkelige sammen og driter i fordommene.

Jeg har også hørt om tilfeller der omgangkretsen synes det er OK, mens mannens foreldre er de som er mest skeptisk. Kanskje særlig hvis en ung mann på 25 faller for en firebarnsmor på 40.

Gjest abrahamsen

Ja, desverre, jeg reagerer på aldersforskjeller. Hvorfor? Ikke for noe annet enn at det er uvanlig.Reagerer når en "mann" på 30 gjentatte ganger finner seg kjæreste på 15-17 år.

Også når "eldre" kvinner på over 40 finner seg yngre menn og når eldre mannfolk på 50-60 finner seg unge vakre damer på 20. Sånn er jeg bare. Jeg reagerer inne meg, sier aldri noe om det.

Du må nok dessverre regne med at mange vil reagere litt når aldersforskjellen er såpass stor, og attpåtil "feil vei". Altså at HUN er eldst.

Men jeg synes du skal heve deg over andres meninger sålenge dere har det bra sammen.

Det er jo også individuellt hvor moden og voksen man er både mentalt og utseendemessig. Så hvis du er "moden for alderen", og hun "holder seg godt", kan det fort forsvinne 5-6 år på aldersforskjellen!

Når det er sagt, så ville jeg likevel ikke undervurdere de praktiske problemene som kan dukke opp ved stor aldersforskjell.

Ofte kan det bli vanskelig fordi man befinner seg på ulike stadier i livet, og har forskjellige erfaringer mht f.eks barn, familieliv og ansvar.

Kjenner selv et par der hun var 12 år eldre enn ham. De traff hverandre da de var 30+ og 40++ og forholdet varte i 13-14 år.

Hun hadde levd et familie liv i flere år, hadde voksne barn og ønsket ikke flere. Han hadde ingen barn, og var vant til å bruke tid og energi på egne prosjekter og interesser.

Aldersforskjellen ble tydeligere etter noen år.

Hun hadde jo sine barn, svigerbarn, og etterhvert barnebarn som hun ønsket å fokusere på. Mens han, som ikke hadde denne type familiebånd, fortsatt var en "ung" mann med 12 år mere energi, og desto færre familiære prioriteringer...

Det sier seg selv at det på sikt ble vanskelig å bevare et fellesskap i dette forholdet.

Jeg har også en venninne, som etter samlivsbrudd med barnefaren, nå har truffet en 16 år eldre mann. Hennes barn er fortsatt små, hans er nesten voksne.

De treffes som kjærester, men bor ikke sammen.

Selvom han er Drømmemannen" på mange måter, så gjør aldersforskjellen det vanskelig fordi de har ulike ønsker for fremtiden.

Han ønsker ikke flere barn, eller å bli "småbarns-stefar" på heltid igjen. for dette er et tilbakelagt stadium for ham.

Mens hun på sin side gjerne kunne tenke seg å leve et "normalt" familieliv igjen, da ideelt sett med en jevnaldrende mann som evt. hadde små barn selv, eller ønsket et felles.

Så her er altså alderforskjellen også et klart problem og kilde til usikkerhet.

Dette var vel litt mere enn du faktisk spurte om.

Men jeg synes dette kan være viktigere å fokusere på, enn akkurat hva andre mener...

Jeg hadde nok registrert forskjellen og tenkt "wow!" Men så hadde jeg ikke grublet mer over det.

Jo - jeg hadde vel lurt på om du kanskje ønsket deg (flere) barn - og at tenkt det kanskje hadde blitt vanskelig å få til når hun er såpass voksen og mest sannsynlig ferdig med bleiebarn.

Men det har jeg jo ikke noe med!

;-)

skorpionfisken

Det hadde vært bedre om du ramset opp hvor flott, grei, smart og pen hun er istedet for å ramse opp at hun har god jobb og er rik.

Man reagerer på aldersforskjellen andre veien fordi det er uvanlig. Det betyr ikke at folk er negative til det. Jeg ville som den eldste i forholdet vært usikker på at jeg som "gammel" kunne bli erstattet når den første forelskelsen ga seg. Bekymret for at jeg ikke kunne gi ham barn.

Men det er klart vi jenter beundrer en medsøster som har kapret en som er 13 år yngre:-)

Annonse

Det hadde vært bedre om du ramset opp hvor flott, grei, smart og pen hun er istedet for å ramse opp at hun har god jobb og er rik.

Man reagerer på aldersforskjellen andre veien fordi det er uvanlig. Det betyr ikke at folk er negative til det. Jeg ville som den eldste i forholdet vært usikker på at jeg som "gammel" kunne bli erstattet når den første forelskelsen ga seg. Bekymret for at jeg ikke kunne gi ham barn.

Men det er klart vi jenter beundrer en medsøster som har kapret en som er 13 år yngre:-)

"Men det er klart vi jenter beundrer en medsøster som har kapret en som er 13 år yngre:-)"

Nei. Jeg lurer på hva i all verden hun ser i en som er så mye yngre. Selv kunne jeg aldri tenke meg å være sammen med en som er 24!

amerikafareren

"Men det er klart vi jenter beundrer en medsøster som har kapret en som er 13 år yngre:-)"

Nei. Jeg lurer på hva i all verden hun ser i en som er så mye yngre. Selv kunne jeg aldri tenke meg å være sammen med en som er 24!

Det kan du vel ikke så lenge du er forelsket i en bestemt person;) Når det forsvinner kan du begynne å tenke på 13 år yngre og 13 år eldre.

Det kan du vel ikke så lenge du er forelsket i en bestemt person;) Når det forsvinner kan du begynne å tenke på 13 år yngre og 13 år eldre.

Niks. En mann som er 13 år yngre enn meg er for umoden til å påta seg ansvaret som følger med en kvinne med to barn. Ikke interessant for meg.

Gjest Girern

Var litt tullete det jeg ramset opp, kanskje ? Barn ja, det har vi snakket om og det blir det ikke noe av.

skorpionfisken

Ok, en som er 13 år yngre enn meg ville vært 27 år snart. Nei, enig med deg. Jeg hadde ikke taklet det, faktisk en utenkelig tanke for meg.

Men det er klart jeg kan beundre en medsøster som synes det er flott :-).

Nå er min kjære 11 år eldre enn meg. Den "riktige" veien altså. Det jeg tenker på som en liten bekymring der er at han vil (om mange år riktignok) være pensjonist i minst 11 år før jeg blir det. Hva skal han gjøre med all den tida når jeg er i fullt arbeid?

For trådstarteren er det langt fram. Men når han passerer 50 er hun klar for å være pensjonist. Tror nesten det er da generasjonsforskjellen vil slå til. Jeg ville ikke likt å vært pensjonisten som sendte min unge mann på jobb...

Det ville vært straffbart om jeg pulte en som var 13 år yngre enn meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...