Gå til innhold

Fikk "kjeft" av legen fordi jeg har lagt på meg for mye..

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Sukk, det er ikke lett og være litt tjukk. Jeg var hos legen i går, og hun mente at jeg hadde lagt på meg for mye allerede.

Jeg er 23 uker, og har lagt på meg 8 kg. Er litt overvektig fra før, men i god form.

Er jo enig i at det er litt mye, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føler meg som en trassig liten unge...

Vet ikke om jeg orker å "slanke" meg - altså ikke direkte, men unngå å legge på meg noe særlig mer. Jeg er så sulten, og det føles så vanskelig å ikke skulle spise seg mett.

Noen gode råd for å unngå å bli en flodhest!?

Fortsetter under...

For mange blir sultsuget mindre mot slutten av svangerskapet. Noen spiser mindre enn vanlig da, fordi magen presser oppover og gjør at man fortere føler seg stinn.

Jeg synes ikke 8 kg var så alarmerende mye når du er over halvveis, men det er lenge siden jeg holdt orden på sånt. Tror ikke alle leger ville vært like strenge. Men det er lurt å spise MAT, ikke "forbudt" småtteri uten næring (påstår ikke at du gjør det).

Hvis du har hørt at man legger på seg mye pr. uke de siste månedene, fordi fosteret da er ferdig utviklet og bare skal fetes opp, så trenger ikke det være tilfelle. Da jeg gikk med min yngste, la jeg nesten ikke på meg noen ting de siste månedene, selv om jeg var frisk og spiste normalt.

For mange (men ikke alle) er amming verdens beste slankekur (og da uten at man trenger å tenke på det). Så jeg synes ikke du skal stresse for mye med vekta akkurat nå.

Jeg tror jeg hadde gått opp 7 kg da jeg var like langt og jeg har ikke hørt et eneste ord om at det er for mye. Nå var ikke jeg spesielt stor før svangerskapet, så da er det kanskje "tillatt" å få neon ekstra kilo. Nå har jeg gått opp 15 kg,(uke 36+4) men nå er det hovedsakelig vann. Har 2 i ødemer på helsekortet.

Det viktigste er vel at man ser at vekta går opp og ikke ned. Det gir en indikasjon på at babyen og morkaka vokser.

Personlig synes jeg det er litt for mye hysteri rundt disse kiloene i svangerskapet. Det er individuelt hvor mye babyen veier, hvor mye fostervann man har og ikke minst hvor mye vann i kroppen man har.

Synes du skal ta den kjefta med en klype salt!!

Selv om 8 kg ikke er så mye, anbefaler jeg at du prøver å holde litt igjen på matinntaket/bevege deg litt mer.

De første 2 svangerskapene la jeg ikke på med mer enn 10 kg, men pga skade slik at jeg ikke fikk trent gikk jeg opp 20 kg under mitt siste svangerskap og sliter ennå nesten 3 år senere med å gå ned kiloene jeg la på meg. Det er ikke kjekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...