Gå til innhold

Hei, mattegenier! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg å finne tier-roten av 1,75? Altså hvilket tall som, ganget med seg selv 5 ganger, gir 1,75?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tunga i den rette munnen,ja..

Femmer-roten selvsagt! Tallet fem ganger seg selv skal bli 1,75.

Gjest Det du mener?
Skrevet

Tunga i den rette munnen,ja..

Femmer-roten selvsagt! Tallet fem ganger seg selv skal bli 1,75.

0,35 * 5 = 1,75

Skrevet

0,35 * 5 = 1,75

Nix. Tallet * tallet * tallet * tallet * tallet = 1,75.

*lete febrilsk etter kalkulatoren*

Skrevet

0,35 * 5 = 1,75

Neppe...

Det blir såvidt jeg kan se ca. 1,1185.

Skrevet

Femtegradslikninger må løses numerisk.

Det finnes programmer som gjør sånt, sikkert også gamle logaritmetabeller som enkelte eksperter husker hvordan man bruker.

Disse numeriske metodene - og programmene som støtter dem - gjør det samme som man må gjøre uten dem, nemlig prøver seg fram og kommer nærmere og nærmere.

Skrevet

Du ønsker å finne x slik at

x^5 = 1.75

Tar logaritmen på begge sider:

ln x^5 = ln 1.75

5 * ln x = ln 1.75

ln x = (ln 1.75) / 5 = 0.1119

x = e^0.1119 = 1.1184

Skrevet

Femtegradslikninger må løses numerisk.

Det finnes programmer som gjør sånt, sikkert også gamle logaritmetabeller som enkelte eksperter husker hvordan man bruker.

Disse numeriske metodene - og programmene som støtter dem - gjør det samme som man må gjøre uten dem, nemlig prøver seg fram og kommer nærmere og nærmere.

Jadda. Men det hele forenkles betraktelig hvis fjerde, tredje, andre og førstegradsleddene mangler, da...

Skrevet

x^5 = 1.75

ln x^5 = ln 1.75

5 * ln x = ln 1.75

x = e^0.1119 = 1.1184

Regna med at du og/eller Prozak ville dukke opp i denne tråden, jah! :P

Skrevet

Jadda. Men det hele forenkles betraktelig hvis fjerde, tredje, andre og førstegradsleddene mangler, da...

Selvfølgelig.

Men jeg har glemt hvordan man bruker logaritmer. Fint at noen husker det.

Skrevet

Selvfølgelig.

Men jeg har glemt hvordan man bruker logaritmer. Fint at noen husker det.

Du må ikke skremme vannet av stakkars muriel, da.

Forøvrig har det blitt klart at selv arbeidsgiveren min ikke vet at fedrekvote kan tas som deltidspermisjon....

Skrevet

Hehe... Pussig :)

Skrevet

x^5 = 1.75

ln x^5 = ln 1.75

5 * ln x = ln 1.75

x = e^0.1119 = 1.1184

Takk :)

Har tidligere fått påpakning fra lærer fordi jeg er for nøyaktig (faktisk!)

Skal bruke dette i en oppgave ang eksponentiell vekst, og kom også (etter noe plunder) fram til 1,1185. Dette gir en prosentvis vekst på 11,85 %.

Jeg er jo litt redd for å få "juling" pga alle disse desimalene, men å avrunde til 11,9% gir mer unøyaktig.

Hva syns du? (Si at jeg kan skrive 11,85%, da!!!! *mase og klenge*)

:o)

Skrevet

Du må ikke skremme vannet av stakkars muriel, da.

Forøvrig har det blitt klart at selv arbeidsgiveren min ikke vet at fedrekvote kan tas som deltidspermisjon....

Hyggelig at du fortalte det.

Det er en av mine oppgaver her på DOL - å få folk til å lese Trygdeetatens informasjonsmateriale. Der står det svart på hvitt at den kan tas på deltid, ned til én dag i uka.

Derimot kan den ikke tas som tidskonto, det står også svart på hvitt. Men det er noe annet.

God helg,

Skrevet

Takk :)

Har tidligere fått påpakning fra lærer fordi jeg er for nøyaktig (faktisk!)

Skal bruke dette i en oppgave ang eksponentiell vekst, og kom også (etter noe plunder) fram til 1,1185. Dette gir en prosentvis vekst på 11,85 %.

Jeg er jo litt redd for å få "juling" pga alle disse desimalene, men å avrunde til 11,9% gir mer unøyaktig.

Hva syns du? (Si at jeg kan skrive 11,85%, da!!!! *mase og klenge*)

:o)

Jeg ville sikkert skrevet 11.9, siden det er like mange signifikante siffer som i 1.75.

Skrevet

Jeg ville sikkert skrevet 11.9, siden det er like mange signifikante siffer som i 1.75.

Æsj :o)

Men OK da, hehehe.

Skrevet

Nix. Tallet * tallet * tallet * tallet * tallet = 1,75.

*lete febrilsk etter kalkulatoren*

Du må taste inn 5`roten av 1,75 på kalkulatoren..., eventuellt opphøye 1,75 i (1/5)...

mvh

Skrevet

Du må taste inn 5`roten av 1,75 på kalkulatoren..., eventuellt opphøye 1,75 i (1/5)...

mvh

Problemet var at jeg hadde glemt kalkulatoren et annet sted...

Men utrolig hva man får til: Satt og plunda med kalkulatoren på mobilen til jeg fant svaret. Tålmodig som jeg var -i et kjapt glimt. Hehe :)

Skrevet

Sånne som jeg regner aldri slikt for hånd, og glemmer derfor hvordan man gjør det. Det er ikke mer enn noen få år siden jeg måtte sette meg ned og tenke på hvordan man regnet divisjon for hånd - hadde ikke gjort det på minst 10-12 år :-)

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...