Gå til innhold

Attføring/omskolering hvor strenge krav stilles det????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har vært nå sykemld i 8 uker og kiropraktoren mener på at omskolering er neste skritte for meg .

Jeg sliter med vond rygg ,har tatt MR og røngten som viser skjevhet i korsryggen noe som ligner prolaps og låsning i bekken.

jeg jobber i en klesbutikk som vil si at ryggen blir ganske belastet fra dag til dag

Har hørt mye forskjellig om attføring/omskolering hvilket krav det stilles osv og en del historier som sier at det er MEGET vanskelig å få søknaden gjennom .

fatlegen min har sagt igår at det er veldig strenge krav til søkere noe som tok alt håpet bort fra meg , er det noen som bør være positivt innstillt til det er det vel ihvertfall fastlegen min vel???

Noen her som har hatt ryggproblemer og fått godkjennt omskolering ???? kunne gjerne tenkt meg å hørt deres historier så jeg er litt mer innstilit på hva som venter meg!!??

Jeg er 26 år foressten og lurer på om det er for ungt å søke om omskolering da?????

Er helt ny når det kommer til dette så jeg trenger ALL hjelp og tips jeg kan få med meg

på forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er snart 27 og blir ferdig med mitt attføringsløp i vår.

Har en vond rygg(skjev/lett scoliose), ødelagt sene i en skulder og et øye som ikke ser (det andre fungerer utmerket).

Det var helt problemfritt da jeg søkte attføring i 2003.

Skrevet

Jeg sliter med store ryggsmerter og jeg begynte på attføring da jeg var 25 år (i dag er jeg 27)

Nå er attføringen avbrutt fordi jeg ikke klarer å være i jobb eller utdanning pga for store smerter. Og dermed blir uføretrygd det neste.

Da jeg søkte om attføring var det ingen problemer med å få den invillget.

Skrevet

Kiropraktorer har vel foreløpig svært liten erfaring med slike trygdesaker, så du bør sannsynligvis primært rådføre deg med fastlegen mht dette.

8 uker er en kort periode når det gjelder ryggsmerter, så jeg tror du har et langt løp å gå før det evt. blir aktuelt med et omskoleringsopplegg.

En helt annen ting, er at du kanskje bør vurdere å se etter en annen jobb som er mindre slitsom for ryggen.

Skrevet

Jeg sliter med store ryggsmerter og jeg begynte på attføring da jeg var 25 år (i dag er jeg 27)

Nå er attføringen avbrutt fordi jeg ikke klarer å være i jobb eller utdanning pga for store smerter. Og dermed blir uføretrygd det neste.

Da jeg søkte om attføring var det ingen problemer med å få den invillget.

Men du har hatt et langt behandlingsløp og vel slitt med adskillig flere ting en kun ryggsmerter?

Jeg tror det er helt urealistisk å se for seg et omskoleringsopplegg betalt av trygden etter 8 ukers sykemelding for ryggsmerter.

Skrevet

Jeg hadde attføring/omskolering da jeg var 21.

Etter å ha vært sykmeldt ett år og ett år på rehabiliteringspenger. Tror neppe du vil få dekket omskolering etter bare 8 uker.

Skrevet

Men du har hatt et langt behandlingsløp og vel slitt med adskillig flere ting en kun ryggsmerter?

Jeg tror det er helt urealistisk å se for seg et omskoleringsopplegg betalt av trygden etter 8 ukers sykemelding for ryggsmerter.

Jeg har vært sykemld inni mellom ifjor og 2004 så dette er ikke noe nytt som kommer fram i journalen min .

Omskolering tenkte jeg ikke på selv men det var kiropraktoren og fastelegen som tok det opp, jeg spørte legen min om det ikke var for tidlig å søke om det etter 8 uker men hun menete på at jo fortetre man starter prosesen jo bedre

Som jeg skrev i første innlegge så er korsryggen min skjev bøyd til venstre noe som lignet prolaps (husker ikke hva det heter nå) og låsning i høyere bekken .

jeg har fått tilbakemld av kiroprakoren og legen forsåvidt at det er ganske urealistisk å forestille seg at jeg kan fortsette i jobben min i stund framover , ettersom jeg bare har

Videregående utdaning er det ikke så lett å søke på jobber som ikke er belastende for ryggen!!

Så det er ikke det at jeg har bare hatt litte grand vondt dette her har jo vært over lengere tid men selv sykemld er jo foreløpig på 8 uker.

Mine interesser er IKKE å gå sykemld far mnd til mnd men å finne en løsning og jobb som skal være fungere for resten av livet

Skrevet

Jeg har vært sykemld inni mellom ifjor og 2004 så dette er ikke noe nytt som kommer fram i journalen min .

Omskolering tenkte jeg ikke på selv men det var kiropraktoren og fastelegen som tok det opp, jeg spørte legen min om det ikke var for tidlig å søke om det etter 8 uker men hun menete på at jo fortetre man starter prosesen jo bedre

Som jeg skrev i første innlegge så er korsryggen min skjev bøyd til venstre noe som lignet prolaps (husker ikke hva det heter nå) og låsning i høyere bekken .

jeg har fått tilbakemld av kiroprakoren og legen forsåvidt at det er ganske urealistisk å forestille seg at jeg kan fortsette i jobben min i stund framover , ettersom jeg bare har

Videregående utdaning er det ikke så lett å søke på jobber som ikke er belastende for ryggen!!

Så det er ikke det at jeg har bare hatt litte grand vondt dette her har jo vært over lengere tid men selv sykemld er jo foreløpig på 8 uker.

Mine interesser er IKKE å gå sykemld far mnd til mnd men å finne en løsning og jobb som skal være fungere for resten av livet

Jeg forsto ditt første innlegg slik at din fastlege var skeptisk til muligheten av et omskoleringsopplegg. Dersom hun vurderer situasjonen slik at du nå vil gå inn i en svært langvarig sykemeldingsperiode uten særlig god mulighet til å bli arbeidsfør i den type jobb du har nå, så er det vel grunn til å tro at et attføringsopplegg er på sin plass. I såfall er det korrekt at det er ingen grunn til å gå sykemeldt i lang tid før man går i gang med et omskoleringsopplegg, tvert i mot bør det søkes så snart situasjonen er rimelig avklart medisinsk sett.

Mitt første svar var delvis basert på at rygglidelser er svært vanlig, og de fleste ryggpasienter vil lære seg å leve med en dårlig rygg etterhvert. Du beskriver i utgangspunktet en ganske vanlig plage, og tilhører en stor pasientgruppe hvorav langt fra alle vil anses for yrkeshemmet (noe som er et kriterium for attføring).

Det er bra at du ikke ønsker å være passiv :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...