Gå til innhold

Sår i hånden

Anbefalte innlegg

Gjest Dama med såret
Skrevet

Har et sår i høyre hånd, rett under ringfingeren på innsiden av håden. Har hatt det i flere måneder.

Det begynte med at det klødde litt, så oppdaget jeg to bittesmå vannblemmer der. Etter en stund sprakk den ene blemmen, da da var det et lite 'hull' i huden under. Ble et lite sår der, men det grodde. Så skjedde det samme igjen. Litt kløe, vannblemmer (med hull i hudlaget under på en måte), sår osv. Nå gjentar det seg hele tiden. Og nå når det ikke å gro før neste blemme kommer. Dermed sprer såret seg, og det er nå på størrelsen med et kronestykke. Har begynt å gjøre vondt også.

Noen som har noen anelse om hva dette kan være? Har aldri hatt eksem e.l før, noen steder på kroppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du til lege med. Straks. Hvis ikke, kan det ende med forferdelse.

Gjest Dama med såret
Skrevet

Det må du til lege med. Straks. Hvis ikke, kan det ende med forferdelse.

Nei?

Tenkte jeg skulle ta det neste gang jeg var hos legen i forb. med noe annet. Lite lyst å dra til legen bare pga. et lite sår, liksom.

Skrevet

Nei?

Tenkte jeg skulle ta det neste gang jeg var hos legen i forb. med noe annet. Lite lyst å dra til legen bare pga. et lite sår, liksom.

Det er høyst unormalt, og kan være noe alvorlig. At sår brer seg er tegn på nedbryting av hudceller. Årsaken kan være så mye, men de må alle behandles, og må ikke få utvikle seg. Du kan få men for livet.

Gjest Dama med såret
Skrevet

Det er høyst unormalt, og kan være noe alvorlig. At sår brer seg er tegn på nedbryting av hudceller. Årsaken kan være så mye, men de må alle behandles, og må ikke få utvikle seg. Du kan få men for livet.

Men for livet? Er du bare ute etter å skremme meg...? :)

Skrevet

Du skriver at såret begynner å gjøre vondt, da er det tegn på infeksjon. Ved blodforgiftning (røde striper, smerter, hovne lymfekjertler og feber) skal du søke lege -øyeblikkelig-, en slik infeksjon kan utvikle seg og bli -veldig- alvorlig i løpet av få timer.

Om du blir skremt så forstår du alvoret.

Skrevet

Når du har gått med det så lenge, og det bare blir større - så bør du ta deg en tur til legen ASAP.

Det er ikke størrelsen på såret som betyr så mye, men årsaken til at det ikke vil gro - og at det ikke blir bedre med tiden, men tvert om.

Det er en grunn til det, og den grunnen er viktig å finne - og få behandlet - så snart som mulig.

Skrevet

Når du har gått med det så lenge, og det bare blir større - så bør du ta deg en tur til legen ASAP.

Det er ikke størrelsen på såret som betyr så mye, men årsaken til at det ikke vil gro - og at det ikke blir bedre med tiden, men tvert om.

Det er en grunn til det, og den grunnen er viktig å finne - og få behandlet - så snart som mulig.

Det er utallige historier med katastrofale utfall, og fellesnevner ser ut til å være at folk venter for lenge.

Gjest Dama med såret
Skrevet

Du skriver at såret begynner å gjøre vondt, da er det tegn på infeksjon. Ved blodforgiftning (røde striper, smerter, hovne lymfekjertler og feber) skal du søke lege -øyeblikkelig-, en slik infeksjon kan utvikle seg og bli -veldig- alvorlig i løpet av få timer.

Om du blir skremt så forstår du alvoret.

Oi.. Takk for svar.

Gjest Dama med såret
Skrevet

Skal følge rådet. Takk for svar.

Skrevet

Oi.. Takk for svar.

Jeg kan i hvert fall si at rådet med å gå til lege en gang for mye er ikke skadelig på noen måte.

Jeg vet ikke om du hadde ventet et beroligende svar?

En annen ting er at hvis du ikke er fornøyd med legens innsats i dette tilfellet, gå til en annen eller på legevakta. Ikke ta noen sjanser med dette. Mennesker har ofte dårlige dager.

Gjest Dama med såret
Skrevet

Jeg kan i hvert fall si at rådet med å gå til lege en gang for mye er ikke skadelig på noen måte.

Jeg vet ikke om du hadde ventet et beroligende svar?

En annen ting er at hvis du ikke er fornøyd med legens innsats i dette tilfellet, gå til en annen eller på legevakta. Ikke ta noen sjanser med dette. Mennesker har ofte dårlige dager.

Ikke et beroligende svar, kanskje, men kanskje beskjed om at det kunne ligne en type eksem e.l.

Men skal dra til legen til uka. Takk. :)

Skrevet

Ikke et beroligende svar, kanskje, men kanskje beskjed om at det kunne ligne en type eksem e.l.

Men skal dra til legen til uka. Takk. :)

Det trenger da ikke være så dramatisk, men det kan hørest ut som en betennelse. Prøv å rens såret med klorhexidin og ha på plaster. Med legen kan du få antibiotika-salve om det ikke gir seg :-)

Skrevet

Hehehe... nå må du være SNILL! ;)

Skrevet

Hehehe... nå må du være SNILL! ;)

Fakta er at f eks gule stafylokokker starter angrep i et hvilket som helst lite sår og forløper akkurat slik hun beskriver.

Skrevet

Fakta er at f eks gule stafylokokker starter angrep i et hvilket som helst lite sår og forløper akkurat slik hun beskriver.

Ja, det er sant, men da lukter det gjerne skikkelig ille også. Byttet på noen slike kokker sist jeg var på jobb...

Man skal være oppmerksom ja.

Skrevet

Ja, det er sant, men da lukter det gjerne skikkelig ille også. Byttet på noen slike kokker sist jeg var på jobb...

Man skal være oppmerksom ja.

Men er du villig til å skrive kategorisk at "du trenger ikke gå til lege"? Uten å ha sett eller vite noe mer?

Alternativet er å la være så svare, så kan de gjøre som de vil.

Skrevet

Men er du villig til å skrive kategorisk at "du trenger ikke gå til lege"? Uten å ha sett eller vite noe mer?

Alternativet er å la være så svare, så kan de gjøre som de vil.

Hehe... neida, påstår aldri at de ikke trenger å gå til lege. Men det var jo voldsomt til skremselspropaganda du bedrev ;)

Jeg er flink til å ikke tenke i verste fall, men det er greit å spørre en lege til råds dersom man føler for det.

Skrevet

Hehe... neida, påstår aldri at de ikke trenger å gå til lege. Men det var jo voldsomt til skremselspropaganda du bedrev ;)

Jeg er flink til å ikke tenke i verste fall, men det er greit å spørre en lege til råds dersom man føler for det.

Nå noen spør, så får de svar. Om de er/blir litt engstelige, så er ikke det farlig, det er konsekvensen som er farlig.

At det begynner å utvikle seg til å gjøre vondt etter flere dager er et MEGET dårlig tegn.

Skrevet

Nå noen spør, så får de svar. Om de er/blir litt engstelige, så er ikke det farlig, det er konsekvensen som er farlig.

At det begynner å utvikle seg til å gjøre vondt etter flere dager er et MEGET dårlig tegn.

Tviler på at det blir amputasjon av den grunn, men kan være greit å sjekke opp lell.

Viktig med god hygiene, og riktig sårprosedyre uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...