Gå til innhold

Dekket ekstrautgifter til barnepass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 60%, dvs tre dager pr uke, og har også 60% barnehageplass til jentene.

Om et par uker skal jeg til Oslo og holde kurs tre dager, hvorav to av dagene egentlig er mine fridager. Mannen min har høysesong i sin jobb, og kan ikke ta seg fri, dermed må vi finne en løsning for jentene. Er jeg heldig, får jeg kjøpe ekstra dag i barnehagen, noe jeg tviler går. Det koster 265 kr pr barn pr dag, altså over 1000 kr. Kanskje jeg får ei venninne til å passe dem, men jeg vil da betale for det. I tillegg kommer egentlig utgifter til ekstra SFO, men det klarer vi kanskje å ordne med naboer.

Så til sakens kjerne: Kan jeg forvente, forlange eller kreve at arbeidsgiver betaler denne utgiften (på over 1000 kr)? Jeg skal ikke ha overtidsbetaling for de to dagene, men kommer til å avspasere timene.

Sjefen min hoppet ikke akkurat av begeistring da jeg nevnte dette i dag. Han lurte på hvilken hjemmel han kunne forsvare det ut fra...?!

Videoannonse
Annonse
Gjest Debra irl
Skrevet

Du kan vel ikke kreve det. Men god personalpolitikk ville være enten å ta på seg hele, eller deler av betalingen. Spesielt hvis det er sånn at du _må_ være i Oslo de dagene. Hvis du har anledning til å la være, så stiller det seg litt annerledes selvfølgelig.

Men hvis dette er noe du må, og det betyr utgift for deg, så kan det være lurt å vise goodwill, spesielt hvis det er en god medarbeider som ikke er skapt av "ha-mentaliteten".

Skrevet

Du kan vel ikke kreve det. Men god personalpolitikk ville være enten å ta på seg hele, eller deler av betalingen. Spesielt hvis det er sånn at du _må_ være i Oslo de dagene. Hvis du har anledning til å la være, så stiller det seg litt annerledes selvfølgelig.

Men hvis dette er noe du må, og det betyr utgift for deg, så kan det være lurt å vise goodwill, spesielt hvis det er en god medarbeider som ikke er skapt av "ha-mentaliteten".

Ja, jeg MÅ være i Oslo de dagene, fordi deg er jeg som skal holde kursene. Da vi bestemte datoene i høst, sa jeg til sjefen min at jeg foretrakk å bruke flest mulig av jobbedagene og færrest mulig av fridagene. Vi skulle ha tre dager etter hverandre, og da jeg har fri tirsdag og onsdag, ville han heller ha mandag, torsdag, onsdag enn onsdag, torsdag, fredag.

Har spurt en nabo som jobber i kommunen, og hun har fått dekket barnepass i slike sammenhenger, men jeg jobber i privat sektor Sikkert ikke like lett da. Men det er jo kjedelig å få DIREKTE utgifter på at jeg jobber på mine fridager da :-(

Gjest Debra irl
Skrevet

Ja, jeg MÅ være i Oslo de dagene, fordi deg er jeg som skal holde kursene. Da vi bestemte datoene i høst, sa jeg til sjefen min at jeg foretrakk å bruke flest mulig av jobbedagene og færrest mulig av fridagene. Vi skulle ha tre dager etter hverandre, og da jeg har fri tirsdag og onsdag, ville han heller ha mandag, torsdag, onsdag enn onsdag, torsdag, fredag.

Har spurt en nabo som jobber i kommunen, og hun har fått dekket barnepass i slike sammenhenger, men jeg jobber i privat sektor Sikkert ikke like lett da. Men det er jo kjedelig å få DIREKTE utgifter på at jeg jobber på mine fridager da :-(

Som sagt, god personalpolitikk fra din leder ville vært å dekket de utgifter det som er pålagt medfører.

Kjipt at han ikke ser det da.

Skrevet

En liten trykkleif der: Kursene skal være mandag, tirsdag og onsdag, hvorav tirsdag og onsdag er mine fridager.

Jeg synes også at sjefen min burde si ja til dette, at det er god personalpolitikk. Han mente at siden det ikke stod noe om det i min arbeidsavtale, ville det være vanskelig å forsvare det overfor styret....

Gjest Persille
Skrevet

Jeg ser sjefens problem, men dette kan han løse på andre måter.

Han kan f.eks gi deg en ekstra avspaseringsdag, feriedag e.l.

Han kan gi deg lønn neste planleggingsdag.

Han kan gi deg et universalgavekort på samme sum som du har utlegg.

I det hele tatt, det finnes løsninger :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...