Gå til innhold

Hva er ordet for "bot" på engelsk?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber
Skrevet

Hvis man må betale en bot, hva er det korrekte ordet på engelsk?

Punishment er ikke det straff?

Noen som er gode i engelsk her?

Skrevet
  er det det? skrev (På 22.4.2006 den 11.21):

Uttales: fine. ?

Ja, det uttales 'fain' :-)

Gjest er det det?
Skrevet
  Rusle skrev (På 22.4.2006 den 11.24):

Ja, det uttales 'fain' :-)

Javisst........ ;-)

amerikafareren
Skrevet
  rota skrev (På 22.4.2006 den 11.30):

Kan også bruke ordet Penalty

Fine er bot på engelsk, mens penalty er straff i mildere grad. Bot er selvfølgelig en mild straff.

Skrevet
  amerikafareren skrev (På 22.4.2006 den 15.03):

Fine er bot på engelsk, mens penalty er straff i mildere grad. Bot er selvfølgelig en mild straff.

I min ordbok står både bot og straff som oversettelse av penalty. Gyldendals ordbøker.

Fant også det på nettet.

Engelsk:

penalty

Spansk:

escarmiento, penalidad

Norsk:

bot, motgang, straff

amerikafareren
Skrevet
  rota skrev (På 22.4.2006 den 15.41):

I min ordbok står både bot og straff som oversettelse av penalty. Gyldendals ordbøker.

Fant også det på nettet.

Engelsk:

penalty

Spansk:

escarmiento, penalidad

Norsk:

bot, motgang, straff

Det er ikke feil fordi bot er en straff, men ordbøker treffer ikke alltid direkte. Penalty har bredere meningsområde enn bot, mens fine treffer bedre.

Jeg kan f.eks. si "I was penalized for my lateness", og det kan være bot eller f.eks. på universitetet nedsatt karakter.

Engelsk har enormt ordforråd, og jeg strever ofte med å finne de rette ordene når jeg skriver oppgaver og artikler. Grammatikken i engelsk er forholdsvis enkel,og det er lett å lære engelsk for å klare seg. Men når det kommer lengere som f.eks. akademisk skriving da blir det vanskeligere.

Skrevet

På min arbeidsplass har jeg sett: Penalty for late delivery. Bot for (for)sen levering.

Gjest Calóni
Skrevet

Både fine og penalty er nevnt her, og det stemmer. Men man kan også bruke "ticket". Men da er det vel bøter for mindre overskridelser, som å gå på rødt lys eller lignende.

Gjest blue cucumber
Skrevet
  Calóni skrev (På 22.4.2006 den 17.19):

Både fine og penalty er nevnt her, og det stemmer. Men man kan også bruke "ticket". Men da er det vel bøter for mindre overskridelser, som å gå på rødt lys eller lignende.

problemet er at jeg skal skrive om bøter man kan få hvis man ikke betaler biletten på bussen og det blir kontrol. Det blir litt dumt å bruke ordet ticket to ganger, selv om ordet hadde vært greit å bruke ellers.

If you don't pay your ticket you'll get at ticket.

Høres litt dumt ut.

Gjest Calóni
Skrevet
  blue cucumber skrev (På 22.4.2006 den 17.22):

problemet er at jeg skal skrive om bøter man kan få hvis man ikke betaler biletten på bussen og det blir kontrol. Det blir litt dumt å bruke ordet ticket to ganger, selv om ordet hadde vært greit å bruke ellers.

Høres litt dumt ut.

Da mener jeg det er FINE som gjelder, men jeg er ikke sikker.

Gjest Calóni
Skrevet

Høres litt dumt ut.

Jeg kom forresten på at du like godt kan bruke "fare" istedet for ticket.

Gjest Calóni
Skrevet
  Calóni skrev (På 22.4.2006 den 19.38):

Jeg kom forresten på at du like godt kan bruke "fare" istedet for ticket.

For ticket som i billett, altså.

amerikafareren
Skrevet

Høres litt dumt ut.

You will be penalized if you don't pay your fare.

Jeg ville ikke bruke ticket her i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...