Gå til innhold

Norsk, det nye verdensspråket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

27

• gripp

21

• MsSophie

12

• keinstein

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest sunniiva
Skrevet

Ja, den logiske tankerekka ville vært at de som kommer utenfra får lære seg landsspråket. Men enhver er seg selv nærmest!

Skrevet

Hva menes med å "jobbe med nordmenn", egentlig? Hvis pensjonstene starter en bingoklubb bare for norske pensjonister, så kan jeg på en måte forstå at evt. spanjoler som skal jobbe med å rope "olga 23...23..." må lære seg "norsk". Men han mener da vel ikke at spanjoler som jobber i butikker o.l. rundt omkring på disse stedene skal lære seg norsk? Det håper jeg i såfall ingen gjør.

".........................................."

Skrevet

Hva menes med å "jobbe med nordmenn", egentlig? Hvis pensjonstene starter en bingoklubb bare for norske pensjonister, så kan jeg på en måte forstå at evt. spanjoler som skal jobbe med å rope "olga 23...23..." må lære seg "norsk". Men han mener da vel ikke at spanjoler som jobber i butikker o.l. rundt omkring på disse stedene skal lære seg norsk? Det håper jeg i såfall ingen gjør.

Jeg tror han mente på de norske syke- og aldershjemmene som er planlagt og etableres i Spania.

Og jeg forstår vel også at det kan være vanskelig for en pensjonert gammel nordmann å lære seg spansk, men er ikke det noe man da burde vurdere før man eventulet velger å utvandre?

Men jeg antar at CIH og hans kupaner også går for samme løsning her hjemme, når alders- og sykehjemmene begynner å fylles av opp av tilårskommende innvandrere og flyktninger så bør urdu, somalisk osv, inn som obligatorisk pensum på hjelpe- og sykepleierstudiene:-)

Skrevet

Jeg tror han mente på de norske syke- og aldershjemmene som er planlagt og etableres i Spania.

Og jeg forstår vel også at det kan være vanskelig for en pensjonert gammel nordmann å lære seg spansk, men er ikke det noe man da burde vurdere før man eventulet velger å utvandre?

Men jeg antar at CIH og hans kupaner også går for samme løsning her hjemme, når alders- og sykehjemmene begynner å fylles av opp av tilårskommende innvandrere og flyktninger så bør urdu, somalisk osv, inn som obligatorisk pensum på hjelpe- og sykepleierstudiene:-)

Heh-heh...godt poeng. Det må i såfall være likt for alle i samme situasjon.

Men det blir selvsagt bare tull. De norske syke-og alderhjemmene i Spania får importere norske arbeidere, da. Og hvis en og annen spanjol faktisk er villig til å lære seg norsk for å spa møkk, så kan jo ingen nekte ham/henne det :-)

"..........................................."

Skrevet

Pst, det heter Birger 23 og Olga 73.

Prozak, har du aldri spilt bingo ;o)

Skrevet

Men det blir selvsagt bare tull. De norske syke-og alderhjemmene i Spania får importere norske arbeidere, da. Og hvis en og annen spanjol faktisk er villig til å lære seg norsk for å spa møkk, så kan jo ingen nekte ham/henne det :-)

Men importerer man norsk arbeidskraft så forsvinner jo det meste av poenget - at den er rimelig:-)

Jeg kan bare ikke fatte og begripe at det partiet kan ha den oppslutningen det har...jeg skjønner det ærlig talt overhodet ikke.

Skrevet

Jeg vil gjerne se hvordan han hadde tenkt seg at det skulle foregå.

Skrevet

Pst, det heter Birger 23 og Olga 73.

Prozak, har du aldri spilt bingo ;o)

Har nok ikke det, nei :-)

"....................................."

Skrevet

Men importerer man norsk arbeidskraft så forsvinner jo det meste av poenget - at den er rimelig:-)

Jeg kan bare ikke fatte og begripe at det partiet kan ha den oppslutningen det har...jeg skjønner det ærlig talt overhodet ikke.

Den jevne massen av norske pensjonister i Spania er nok ikke - beklager å måtte påstå det - hverken de skarpeste knivene, eller de mest reflekterte og vidsynte individene :-)

Skrevet

Har nok ikke det, nei :-)

"....................................."

Å jeg som trodde du nesten kunne alt ;o)

Dette er jo noe enhver pensjonist vet. Til og med jeg :o(

Skrevet

Den jevne massen av norske pensjonister i Spania er nok ikke - beklager å måtte påstå det - hverken de skarpeste knivene, eller de mest reflekterte og vidsynte individene :-)

Men 33,4% oppslutning tyder vel på at det går jævlig mange sløve kniver rundt her på berget også, skulle en tro.

Skrevet

Å jeg som trodde du nesten kunne alt ;o)

Dette er jo noe enhver pensjonist vet. Til og med jeg :o(

Den dagen jeg pensjonerer meg, så har min nærmeste familie ordre om å skyte meg hvis jeg nærmer meg en bingo e.l. Nei, jeg kommer nok heller til å sitte å skrive kode i programmeringsspråk som døde ut for 20-30 år siden når jeg blir pensjonst :-)

".............................................."

Skrevet

Men 33,4% oppslutning tyder vel på at det går jævlig mange sløve kniver rundt her på berget også, skulle en tro.

Tja...skal ikke se bort i fra det. Én ting er sikkert: Det er ikke akkurat åndseliten som stemmer FrP. Når det er sagt, så får de nok mye oppslutning blant forskjellige folk i meningsmålingene for tiden, mye takket være regjeringen vi har nå, og dennes kalkuner og agurkpolitikk.

Men når det gjelder FrP: Jeg har ikke møtt mange FrP-ere som det faktisk har vært mulig å diskutere med på et nivå som ligger over fyllerør og snøvling. Det blir litt som med RV-ere og enkelte SV-ere, bare motsatt, men til syvende og sist nøyaktig like håpløst, meningsløst og totalitært :-)

"............................................."

Skrevet

Herregud. Det er skremmende at FrP har så stor oppslutning som de faktisk har. Man får ikke akkurat inntrykk av at dette er de skarpeste knivene i skuffen.

Skrevet

Det blir norske aldershjem i Spania, mener jeg å ha lest, da ville det mest naturlige være å bruke norsk arbeidskraft, selv om det antakelig vil bli dyrere.

Skrevet

Ja, den logiske tankerekka ville vært at de som kommer utenfra får lære seg landsspråket. Men enhver er seg selv nærmest!

FrP er vel ikke akkurat kjent for logiske tankerekker.

Skrevet

Jeg gjorde en gang en modulus-operasjon i stedet for en vanlig divisjon. Og en gang krypterte jeg noe med md5-algoritmen i stedet for en vanlig XOR, som kan reverseres. Og jo - en gang trykket jeg på sjokoladeknappen i stedet for kaffeknappen på automaten...*rødme*

"............................................."

Skrevet

Det blir norske aldershjem i Spania, mener jeg å ha lest, da ville det mest naturlige være å bruke norsk arbeidskraft, selv om det antakelig vil bli dyrere.

Selvfølgelig. Og hvis en og annen spanjol faktisk er villig til å lære seg norsk, så er det en annen sak. Men da ville vi sannsynligvis fått en uetisk forskjell i lønn for norske og spanske arbeidere.

"............................................"

petter smart
Skrevet

Tror du virkelig det er så mange som støtter FRP? Det verken tror eller håper jeg.

Jeg tror de heller prøver å skremme de andre politikerne ved å si at de skal stemme på FRP.

I tillegg får de mye sympati fordi de er det eneste partiet som tør si at innvandringen til Norge skaper problemer.

Det hadde jo vært litt gøy å la dem regjere. Verre mageplask tror jeg en skulle lett lenge etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...