Gå til innhold

Norsk, det nye verdensspråket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eh...hva er det du krangler på nå, turbohjerne? Du mener kanskje det er en intelligent uttalelse det hagen kom med her? *ler*

Jeg gidder ikke krangle med deg, grip(p). Les hva jeg skriver, og kommenter det hvis du klarer. Hint: Jeg skrev også at det ikke er noe i veien med at en spanjol lærer seg norsk, hvis vedkommende vil jobbe på et norsk aldershjem i spania.

"........................................."

Det var ikke min hensikt å krangle om noe som helst. Jeg kan derimot konstatere at du faktisk er enig med meg...til en forandring, må vi vel si.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

27

• gripp

21

• MsSophie

12

• keinstein

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

På skolen her lærer du katalansk, og kaller det spansk. De som bor der nede Carl er, snakker ikke katalansk, men en dialekt som du ikke forstår selv om du har lært katalansk. Selvsagt kan de arrangere kurs der i det lokale språket (hvis det er noen der som kan gramatikken), men reiser du 5-10 mil inn i landet, skjønner de ikke hverandre lenger. Nabolandet snakker også en spanskvariant, portugisisk. Portugisere forstår spansk, men spanjoler forstår ikke portugisisk. osv.

Det er ikke greit.

I Nordsjøen snakkes det kun engelsk, også i store seler av den landbaserte delen, og i store deler av IT-bransjen i Norge og i mange andre land.

Hvis turister skal lære seg alle språk der de kommer, får vi litt å stri med.

Vi snakker ikke om turister i den forstand at de oppholder seg et sted kun en uke eller to av gangen, vi snakker om nordmenn som har bestemt seg for å bosette seg i et annet land for godt eller store deler av året.

Skrevet

Så for deg er det en selvfølge at de med penger far kjøpe alt hva de vil og peker på, og de som er fattige skal klare det umulige.

Den somalske staten er en av de fattigste i verden, mens den norske er en av de rikeste. Nordmenn gir privat enorme summer til u-landshjelp. Gjør de det kanskje for å vise hvor rike de er?

At en somaler skal lære seg norsk på gamlehjemmet fordi han kommer fra en stat som er fattig, mens en nordmann på sykehjem i Spania krever at pleierne snakker spansk fordi han og den norske staten har penger er for meg idioteri.

Jeg har ikke noen tro på at Frp kommer til makten i Norge. Slike meningsmålinger pleier ikke å vise hva blir gjort i stemmelokalene når det er alvorlig.

Det er mulig du synes det er urimelig, men det er nå engang slik at de som vil ha gratis tjenester av det offentlige, må stille seg i køen og behovene bli vurdert opp mot andre behov.

Når man kjøper en tjeneste for egne penger, blir saken annerledes naturligvis.

Det er ingen som nekter en somalier å kjøpe seg egen pleie (med egne penger) her i landet og fritt bestemme hvem han vil ansette i den forbindelse (og selvsagt hvilke språk de ansatte skal kunne).

Skrevet

Jeg tror du blander sammen nordmenns tilværelse i Spania, men de rettigheter og plikter man stilles overfor som asylsøker i Norge.

Nei, jeg gjør ikke det.

Skrevet

Han krangler på selvfølgeligheter, som er underforståtte og ikke et tema :-)

"............................................"

Jeg skjønner ikke at du oppfatter mine innlegg i denne tråden som krangling, men la nå det ligge.

For å gjenta; det er en avgjørende forskjell mellom en norsk statsborger i Spania som betaler tjenestene selv, og en somalier i Norge...hvis vedkommende er avhengig av offentlig finansiert tilbud.

Det er overraskende at dette er så vanskelig å forstå.

Skrevet

Det sier seg selv at det bør være krav til norskkunnskap på norskeide og norskdrevede steder der man kommer i daglig kontakt med nordmenn.

Slik har det da vært for lokalt ansatte på samtlige norske utenriksstasjoner og ambassader i alle år, uten at noen idiotiske journalister fra Dagbladet har skandalisert det.

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det.

Ok. Da må jeg be deg presisere hva du mener. Mener du at nordmenn i Spania (et EØS-land) som oppholder seg der hele, eller deler av året, skal hindres i å kjøpe de tjenester de ønsker?

Hvis nei, mener du det er automatikk at enhver asylsøker som er avhengig av offentlige midler, skal kunne stille de samme krav, og prioriteres foran alle andre behov som velferdsstaten skal dekke?

Skrevet

Vi snakker ikke om turister i den forstand at de oppholder seg et sted kun en uke eller to av gangen, vi snakker om nordmenn som har bestemt seg for å bosette seg i et annet land for godt eller store deler av året.

De er kunder/turister, ikke flyktninger. Vil turistnæringen ha kunder, må de yte service. Service kan være å snakke norsk. Mange steder står det: Vi snakker skandinavisk, og mange skandinaver jobber der fordi de snakker norsk til kundene.

Det er to vidt forskjellige situasjoner. Kunder eller langtidsturister kan velge. "Når de ikke fram", kan de reise hjem eller til et annet land. Spanjolen i gata vil gjerne de skal komme til Spania, de lever av nordmenn.

Asylprofitører i Norge ønsker også at det skal komme utlendinger, men jeg vil ikke akkurat kalle det en turistnæring.

Skrevet

Jeg tror du blander sammen nordmenns tilværelse i Spania, men de rettigheter og plikter man stilles overfor som asylsøker i Norge.

Det viktigste er å ta FrP, det blir for opplagt.

Noen ganger føler jeg meg litt fornærmet over at de serverer slikt sludder til oppegående mennesker, og forsøker trekke slutninger for meg som leser, som om jeg ikke hadde spor av resonneringsevne.

amerikafareren
Skrevet

Det er mulig du synes det er urimelig, men det er nå engang slik at de som vil ha gratis tjenester av det offentlige, må stille seg i køen og behovene bli vurdert opp mot andre behov.

Når man kjøper en tjeneste for egne penger, blir saken annerledes naturligvis.

Det er ingen som nekter en somalier å kjøpe seg egen pleie (med egne penger) her i landet og fritt bestemme hvem han vil ansette i den forbindelse (og selvsagt hvilke språk de ansatte skal kunne).

Så du forsvarer det og synes det er naturlig at de som ikke har penger står i kø og får dårlig stell, når de med pengene kan gjøre akkurat det de vil? Ja jeg synes det er urimelig hvis du og Hagen får bedre stell enn andre når dere blir gamle bare pga. penger.

Det du sier også er at de som er tilbakestående skal stå i kø fordi de aldri har mulighet til å tjene penger.

Skrevet

Ok. Da må jeg be deg presisere hva du mener. Mener du at nordmenn i Spania (et EØS-land) som oppholder seg der hele, eller deler av året, skal hindres i å kjøpe de tjenester de ønsker?

Hvis nei, mener du det er automatikk at enhver asylsøker som er avhengig av offentlige midler, skal kunne stille de samme krav, og prioriteres foran alle andre behov som velferdsstaten skal dekke?

Jeg mener at ethvert menneske som velger, frivillig eller mer "ufrivillig" (jfr asylsøkere/flyktninger), som bosetter seg i et annet land enn sitt opprinnelsesland, forplikter seg til å lære det språk og sette seg inn den kultur som er gjeldende for dette landet.

Det være seg nordmenn i Spania, Amerika, Thailand og Quatar, eller somaliere, iranere, irakere, afganere eller vitnamesere som kommer til Norge.

Språket er alfa og omega i all kommunikasjon, kan man ikke kommunisere så kan man like godt drite. Krever man at utlendinger som bosetter seg i Norge snakker norsk, så bør man ha det samme kravet motsatt vei.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at du oppfatter mine innlegg i denne tråden som krangling, men la nå det ligge.

For å gjenta; det er en avgjørende forskjell mellom en norsk statsborger i Spania som betaler tjenestene selv, og en somalier i Norge...hvis vedkommende er avhengig av offentlig finansiert tilbud.

Det er overraskende at dette er så vanskelig å forstå.

Hvorfor er det forskjell....?

Språk handler om kommunikasjon, kan man ikke språket så kan man ikke kommunisere - og ved mangel på kommunikasjon så oppstår også problemer.

Vi ønsker selvfølgelig minst mulig problemer, og det bør derfor være en nødvendighet å tilegne seg et minimum av hva som skal til for at man kan kommunisere med mennesker i et land man befinner seg i over lenger tid.Totalt uavhengig av agendaen for oppholdet (klimaflyktning eller krigsflyktning).

Skrevet

Jeg mener at ethvert menneske som velger, frivillig eller mer "ufrivillig" (jfr asylsøkere/flyktninger), som bosetter seg i et annet land enn sitt opprinnelsesland, forplikter seg til å lære det språk og sette seg inn den kultur som er gjeldende for dette landet.

Det være seg nordmenn i Spania, Amerika, Thailand og Quatar, eller somaliere, iranere, irakere, afganere eller vitnamesere som kommer til Norge.

Språket er alfa og omega i all kommunikasjon, kan man ikke kommunisere så kan man like godt drite. Krever man at utlendinger som bosetter seg i Norge snakker norsk, så bør man ha det samme kravet motsatt vei.

Med all respekt, Sophie, det skulle ta seg ut.

Du argumenterer for at EØS-borgere som oppholder seg (på egen regning) i et annet EØS-land i lengre perioder, skal tvinges til å lære språket i angjeldende land, altså at opplæring i spansk rett og slett er en forutsetning for opphold i Spania over en gitt periode.

Dette er i strid med EØS-reglene og kan heller ikke argumenteres saklig for.

Hvis nordmenn i Spania trenger norsktalende arbeidskraft, betaler de for det. Det er ingen belastning for staten Spania, tvert i mot.

Dessuten er det enhver eøs-borgers soleklare rett å kjøpe de kvalifikasjoner han/hun finner passende, over hele EØS-området.

Jeg kan godt uttrykke mistro overfor en del av FrP's politikk, men å bruke Dagbla's "spaniasak" som utgangspunkt, er ikke godt nok. De vikarierende motiver avsløres for lett.

Skrevet

Så du forsvarer det og synes det er naturlig at de som ikke har penger står i kø og får dårlig stell, når de med pengene kan gjøre akkurat det de vil? Ja jeg synes det er urimelig hvis du og Hagen får bedre stell enn andre når dere blir gamle bare pga. penger.

Det du sier også er at de som er tilbakestående skal stå i kø fordi de aldri har mulighet til å tjene penger.

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener.

Det er mulig det er urimelig at alle somaliere ikke har råd til cabincruiser til 1 mill. kroner samtidig som gripp kan se seg råd til en slik.

Men det blir en stund til du får forandret mye på akkurat det.

amerikafareren
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener.

Det er mulig det er urimelig at alle somaliere ikke har råd til cabincruiser til 1 mill. kroner samtidig som gripp kan se seg råd til en slik.

Men det blir en stund til du får forandret mye på akkurat det.

Jeg vet at du ikke forstår hva jeg mener. Jeg snakket ikke om cabincruise, men stell på institusjoner som gamlehjem. Hvordan du kom frem til cabincruiser vet ikke jeg.

Skrevet

Med all respekt, Sophie, det skulle ta seg ut.

Du argumenterer for at EØS-borgere som oppholder seg (på egen regning) i et annet EØS-land i lengre perioder, skal tvinges til å lære språket i angjeldende land, altså at opplæring i spansk rett og slett er en forutsetning for opphold i Spania over en gitt periode.

Dette er i strid med EØS-reglene og kan heller ikke argumenteres saklig for.

Hvis nordmenn i Spania trenger norsktalende arbeidskraft, betaler de for det. Det er ingen belastning for staten Spania, tvert i mot.

Dessuten er det enhver eøs-borgers soleklare rett å kjøpe de kvalifikasjoner han/hun finner passende, over hele EØS-området.

Jeg kan godt uttrykke mistro overfor en del av FrP's politikk, men å bruke Dagbla's "spaniasak" som utgangspunkt, er ikke godt nok. De vikarierende motiver avsløres for lett.

Jeg konstaterer at vi er grunnleggende uenige. Noe jeg igrunn finner ganske betryggende;-)

Skrevet

Jeg vet at du ikke forstår hva jeg mener. Jeg snakket ikke om cabincruise, men stell på institusjoner som gamlehjem. Hvordan du kom frem til cabincruiser vet ikke jeg.

Jeg har nesten ikke tid til å bevege med på et nivå som du her legger opp til.

Det norske helsevesenet nekter ingen å benytte egne penger på tjenester knyttet til helse og omsorg. Det off. helsevesen skal gi et godt tilbud til alle, så godt at bare de færreste ser noe poeng i å kjøpe tjenester utenom dette systemet.

Dessuten; det er FrP som har foreslått at den norske stat skal sende pensjonister og omsorgstrengende til Spania, på folketrygdens regning.

Så de kommentarene dine har ingen relevans, hverken slik eller sånn.

Skrevet

Jeg konstaterer at vi er grunnleggende uenige. Noe jeg igrunn finner ganske betryggende;-)

Joda, det er greit å ha ulike syn på forskjellige saker.

Men akkurat i denne saken tror jeg knapt vi er så uenige. Du er i det kranglete hjørnet, rett og slett :-)

Skrevet

Hvorfor er det forskjell....?

Språk handler om kommunikasjon, kan man ikke språket så kan man ikke kommunisere - og ved mangel på kommunikasjon så oppstår også problemer.

Vi ønsker selvfølgelig minst mulig problemer, og det bør derfor være en nødvendighet å tilegne seg et minimum av hva som skal til for at man kan kommunisere med mennesker i et land man befinner seg i over lenger tid.Totalt uavhengig av agendaen for oppholdet (klimaflyktning eller krigsflyktning).

Derfor vil da også enhver nordmann som har tenkt å gjøre "spanjol" av seg, selvsagt tilegne seg språket. Hvis ikke, vil han ikke bli noen integrert del av hverken samfunn eller arbeidsliv.

For pensjonister som er der for å slikke varme eller hva man gjør, og svi av egne penger, blir saken en helt annen. Noen vil lære seg spansk, og andre ikke. De får velge selv.

Skrevet

Det var ikke min hensikt å krangle om noe som helst. Jeg kan derimot konstatere at du faktisk er enig med meg...til en forandring, må vi vel si.

*Ler* Selvfølgelig klarte du å få vridd det til at noe jeg først sier, som du så misforstår og presterer å krangle på, betyr at jeg er enig med deg. Du er faen ikke sann :-)

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...