Gå til innhold

Norsk, det nye verdensspråket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

*Ler* Selvfølgelig klarte du å få vridd det til at noe jeg først sier, som du så misforstår og presterer å krangle på, betyr at jeg er enig med deg. Du er faen ikke sann :-)

"............................................."

Ok, da var jeg nok litt for raskt. Det kan kanskje skyldes at det (som vanlig) er kul umulig å få øye på noen som helst mening i det du skriver?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

27

• gripp

21

• MsSophie

12

• keinstein

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Derfor vil da også enhver nordmann som har tenkt å gjøre "spanjol" av seg, selvsagt tilegne seg språket. Hvis ikke, vil han ikke bli noen integrert del av hverken samfunn eller arbeidsliv.

For pensjonister som er der for å slikke varme eller hva man gjør, og svi av egne penger, blir saken en helt annen. Noen vil lære seg spansk, og andre ikke. De får velge selv.

"Noen vil lære seg spansk, og andre ikke. De får velge selv"

Det har ingen protestert på, såvidt jeg vet. Men det betyr at de får velge selv å betale for norske psykepleiere etc. på et norsk syke/aldershjem der nede. De kan selvfølgelig ikke forvente at spanjoler skal lære seg norsk for å jobbe på disse pleiehjemmene, slik at de får billigere opphold.

Å sammenlikne det med pakistanere på aldershjem i norge blir i praksis litt søkt, iom. at det garantert vil finnes urdu-snakkende pleiere. Og gjør det ikke det, så kan de angre på at de ikke lærte seg norsk. Akkurat som norske pensjonister i spania, hvis det eneste alternativet er spanske pleiere.

".........................................."

Skrevet

Ok, da var jeg nok litt for raskt. Det kan kanskje skyldes at det (som vanlig) er kul umulig å få øye på noen som helst mening i det du skriver?

Det er selvfølgelig helt umulig, for en person som instinktivt ikke forstår annet enn ekstreme, absolutte og totale enten/eller-meninger :-)

Skrevet

Så du forsvarer det og synes det er naturlig at de som ikke har penger står i kø og får dårlig stell, når de med pengene kan gjøre akkurat det de vil? Ja jeg synes det er urimelig hvis du og Hagen får bedre stell enn andre når dere blir gamle bare pga. penger.

Det du sier også er at de som er tilbakestående skal stå i kø fordi de aldri har mulighet til å tjene penger.

"Så du forsvarer det og synes det er naturlig at de som ikke har penger står i kø og får dårlig stell, når de med pengene kan gjøre akkurat det de vil?"

Hvis det ikke er ting som er åpenbare menneskerettigheter, så er det selvfølgelig det. Det er ikke noe galt i at jeg må spare i fem år for å kjøpe meg en Ducatti, mens Røkke kan kjøpe seg en håndfull for pengene han har i lomma.

Norske pensjonister har ingen rett til å kreve norske pleiere i spania. Kan de betale for det, så er det selvfølgelig greit. Det samme gjelder f.eks somalere i norge. Logikken din blir like dum som å si at det er feil at røkke kan kjøpe en porshe og ikke jeg, og at staten bør fikse det slik at jeg også får råd til det. Det ER forskjell på de som har mye penger og de som har lite penger, og så lenge det begrenser seg til "luksus", så er det ikke noe annerledes enn slik det skal være.

"........................................."

Skrevet

Jeg vet at du ikke forstår hva jeg mener. Jeg snakket ikke om cabincruise, men stell på institusjoner som gamlehjem. Hvordan du kom frem til cabincruiser vet ikke jeg.

Ganske enkelt fordi du blander nødvendigheter og luksus her. Det er luksus å få en pleier som snakker ditt eget språk i et fremmed land. Det er ikke snakk om god eller dårlig pleie.

"..........................................."

Skrevet

Så vidt jeg forstår av artikkelen, sier CIH at spanske som ønsker å arbeide med nordmenn (f.eks. i sykehjem, aldershjem etc) bør lære seg norsk.

Det er ikke særlig kontroversielt. Overalt er det et pre å kunne det språket som kundene snakker..spesielt innen pleie og omsorgsyrkene.

Men det blir jo en fjollete poengtering av totale selvfølgeligheter. Hvis en norsk insitusjon oppretter et gamlehjem i Spania, kun for nordmenn, så er det da vel ingen som tror at de vil ansette ikke-norstalende i stillinger som har noen som helst kontakt med pasientene?

Det noen kan klare å vri dette til, er at han mener at spanske sykepleiere bør lære seg norsk, fordi en del nordmenn kommer til å havne på hjemmene der nede. Det tviler jeg egentlig på at CIH mener, selv om han har det med å mene mye rart. Fyren er tross alt ikke uintelligent.

Skrevet

Det får de vel vurdere selv. Mange bor i Spania hele året, mens de fleste (tror jeg) er i Norge deler av sommeren.

Det spiller for så vidt ingen rolle. Innenfor EØS-området bosetter man seg der man vil, og når man medbringer nødvendige penger, kan man selvsagt ønske seg at de som arbeider for en, kan norsk.

Det er da helt uproblematisk.

På samme måte som tyskere som eventuelt ville bo her om sommeren, gjerne ville ansatt folk som kan tysk.

Men nå er det ingen hemmelighet at på enkelte av disse norsk-pensjonist-koloniene, så er det en gjeng med sære gamlinger som forlanger at stedet skal rette seg inn etter dem. At spanjoler i butikker etc. skal snakke norsk o.l. Det er helt greit å _ønske_ seg slikt, men det stopper før man begynner å _forlange_.

Skrevet

Det viktigste er å ta FrP, det blir for opplagt.

Noen ganger føler jeg meg litt fornærmet over at de serverer slikt sludder til oppegående mennesker, og forsøker trekke slutninger for meg som leser, som om jeg ikke hadde spor av resonneringsevne.

Poenget er ikke å ta FrP her. For meg så begrenser dette seg egentlig til at de er snakk om 1: Dårlig sitering i artikkelen, eller 2: En av CIHs mange verbale blemmer. Den verste meningen man kan tolke dette til, tviler jeg egentlig på at CIH står inne for.

Skrevet

Ganske enkelt fordi du blander nødvendigheter og luksus her. Det er luksus å få en pleier som snakker ditt eget språk i et fremmed land. Det er ikke snakk om god eller dårlig pleie.

Ikke snakk om pleie? Vel.

Sykepleier: No es posible: no lo habràs comprendido bien!

Pasienten, den 90 år gamle dama " Hæ?!"

S: Tenemos que amputar a su señora de la pierna!

"Hæ?!"

Skrevet

Jeg konstaterer at vi er grunnleggende uenige. Noe jeg igrunn finner ganske betryggende;-)

Men du mener vel ikke alvorlig at norske pensjonster i Spania IKKE skal få lov til å betale for norske pleiere der nede? Poenget er jo at de ikke kan forlange at spanjoler skal lære seg norsk fordi de selv ikke vil lære spansk, eller at de skal betale like lite for norske pleiere som for spanske. Hvis de først er villige til å betale for en norsk pleieinstitusjon, så må de da få lov til det. Og evt. spanjoler som skulle måtte ønske å lære seg norsk, for så å arbeide der, får jo også lov til det.

Jeg er enig i at det er dumt, fjollete etc. å ikke gidde å lære seg noe av språket i et land man tilbringer hele eller mesteparten av tiden på. Men så lenge det kun går ut over dem selv, så har de jo all rett til å være dumme, fjollete etc.

"................................................"

Skrevet

Men det blir jo en fjollete poengtering av totale selvfølgeligheter. Hvis en norsk insitusjon oppretter et gamlehjem i Spania, kun for nordmenn, så er det da vel ingen som tror at de vil ansette ikke-norstalende i stillinger som har noen som helst kontakt med pasientene?

Det noen kan klare å vri dette til, er at han mener at spanske sykepleiere bør lære seg norsk, fordi en del nordmenn kommer til å havne på hjemmene der nede. Det tviler jeg egentlig på at CIH mener, selv om han har det med å mene mye rart. Fyren er tross alt ikke uintelligent.

Det må da være opp til enhver spanjol å lære seg norsk for å være kvalifisert til å jobbe på et slikt sykehjem eller hva det måtte være. Det er jo ingen som snakker om tvang her?

En i utgangspunktet idiotisk diskusjon, bli i alle fall lang nok.

Skrevet

Det må da være opp til enhver spanjol å lære seg norsk for å være kvalifisert til å jobbe på et slikt sykehjem eller hva det måtte være. Det er jo ingen som snakker om tvang her?

En i utgangspunktet idiotisk diskusjon, bli i alle fall lang nok.

Men det var vel det jeg sa også?

"........................................"

Skrevet

"Noen vil lære seg spansk, og andre ikke. De får velge selv"

Det har ingen protestert på, såvidt jeg vet. Men det betyr at de får velge selv å betale for norske psykepleiere etc. på et norsk syke/aldershjem der nede. De kan selvfølgelig ikke forvente at spanjoler skal lære seg norsk for å jobbe på disse pleiehjemmene, slik at de får billigere opphold.

Å sammenlikne det med pakistanere på aldershjem i norge blir i praksis litt søkt, iom. at det garantert vil finnes urdu-snakkende pleiere. Og gjør det ikke det, så kan de angre på at de ikke lærte seg norsk. Akkurat som norske pensjonister i spania, hvis det eneste alternativet er spanske pleiere.

".........................................."

Ja, men om en og annen spanjol skulle lære seg norsk for å bedre sine kvalifikasjoner, er jo det bare hyggelig. Og vedkommende får sikkert jobb i et "norsk" sykehjem.

Hvordan lønnsdannelsen er i slike tilfeller, aner jeg ikke. Men arbeidsgivere betaler det man er nødt (innenfor rimelighetens grenser), og det er selvsagt ingen grunn å betale norsk lønn til en spanjol som vil jobbe der med spansk lønn.

Skrevet

Men det var vel det jeg sa også?

"........................................"

Ja, og det var da jeg forsøkte å konkludere med at vi var enige...til heftige protester fra deg.

Skrevet

Ja, men om en og annen spanjol skulle lære seg norsk for å bedre sine kvalifikasjoner, er jo det bare hyggelig. Og vedkommende får sikkert jobb i et "norsk" sykehjem.

Hvordan lønnsdannelsen er i slike tilfeller, aner jeg ikke. Men arbeidsgivere betaler det man er nødt (innenfor rimelighetens grenser), og det er selvsagt ingen grunn å betale norsk lønn til en spanjol som vil jobbe der med spansk lønn.

"Ja, men om en og annen spanjol skulle lære seg norsk for å bedre sine kvalifikasjoner, er jo det bare hyggelig. Og vedkommende får sikkert jobb i et "norsk" sykehjem."

Selvfølgelig.

"og det er selvsagt ingen grunn å betale norsk lønn til en spanjol som vil jobbe der med spansk lønn."

Uhm...det går på litt andre ting. Jeg er i utgangspunktet motstander av forskjeller av den typen. Om du er norsk eller spansk, så lenge kvalifikasjonene er de samme, så skal man ha lik lønn på samme sted. Men det er en annen sak.

Skrevet

"Ja, men om en og annen spanjol skulle lære seg norsk for å bedre sine kvalifikasjoner, er jo det bare hyggelig. Og vedkommende får sikkert jobb i et "norsk" sykehjem."

Selvfølgelig.

"og det er selvsagt ingen grunn å betale norsk lønn til en spanjol som vil jobbe der med spansk lønn."

Uhm...det går på litt andre ting. Jeg er i utgangspunktet motstander av forskjeller av den typen. Om du er norsk eller spansk, så lenge kvalifikasjonene er de samme, så skal man ha lik lønn på samme sted. Men det er en annen sak.

Tja, det ville i så fall bety at nordmenn må jobbe for spansk lønn, og det vil de jo ikke.

Skrevet

Ja, og det var da jeg forsøkte å konkludere med at vi var enige...til heftige protester fra deg.

Jeg protesterte ikke på enigheten - jeg kommenterte kranglingen din i det første svaret, fordi det ikke var noe å krangle på :-)

Skrevet

Ikke snakk om pleie? Vel.

Sykepleier: No es posible: no lo habràs comprendido bien!

Pasienten, den 90 år gamle dama " Hæ?!"

S: Tenemos que amputar a su señora de la pierna!

"Hæ?!"

Jeg har klart meg med hamburgesa og cervesa i alle år, så det rekker nok i min pensjonisttilværelse også...som forøvrig blir i Italia, og ikke Spania.

Jeg må går kurs for å lære meg øl og burger på italiensk, men det skal nok gå greit.

Skrevet

Tja, det ville i så fall bety at nordmenn må jobbe for spansk lønn, og det vil de jo ikke.

Det er selvføglelig et poeng. Men det går faktisk an å ha meninger om hvordan ting helst bør være, og hva man bør etterstrebe, uten å måtte slå i bordet og presse igjennom konkrete tiltak som ikke har mulighet til å være hverken gjennomtenkte eller gjennomarbeidede.

".............................................."

Skrevet

Jeg mener at ethvert menneske som velger, frivillig eller mer "ufrivillig" (jfr asylsøkere/flyktninger), som bosetter seg i et annet land enn sitt opprinnelsesland, forplikter seg til å lære det språk og sette seg inn den kultur som er gjeldende for dette landet.

Det være seg nordmenn i Spania, Amerika, Thailand og Quatar, eller somaliere, iranere, irakere, afganere eller vitnamesere som kommer til Norge.

Språket er alfa og omega i all kommunikasjon, kan man ikke kommunisere så kan man like godt drite. Krever man at utlendinger som bosetter seg i Norge snakker norsk, så bør man ha det samme kravet motsatt vei.

Hvis vi skal gå

fra helseturister som flykter fra kulda i Norge til Spania

til innvandrere i Norge som kommer for å tjene penger og søke tilflukt, så blir det relevant å se hvordan barna deres har det som er født i Norge og gått i barnehage.

UIO tok i 2003 ut 19 minoritetselever på 1. trinn fra to klasser i Oslo, og testet dem med Renells språktest som er laget nettopp for 6-åringer. 10 av dem hadde gått i barnehage. de andre hadde gått 6-12 mnd. 3 av dem ble sendt til hjemlandet eller et annet land før testen var over, 10 var så svake i norsk at testens laveste nivå ikke fanget dem opp. De andre 6 lå godt under det vi kan kalle analfabeter.

Selv om det ikke bekymrer deg, så ble i alle fall pedagogene -ganske- forskrekket, så at nordmenn ikke snakker spansk tror jeg ikke får noen samfunnsmessige konsekvenser slik disse småtassene vil gi/få.

En annen test samme år av minoritetselever i 6. og 10. klasse viste hhv 73% og 70% har lese- og skrivevansker med behov for støtte (analafabeter med andre ord). Andre tensdenser viser at det blir verre år for år. Det skal komme en test i løpet av våren nå også. De tør nesten ikke prøve.

Studieemner: Språk- og kommunikasjonsrelaterte lærevansker - Migrasjonsrelaterte lærevansker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...