Gå til innhold

Maling inne - fargevalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et innredet loft bestående av to rom med en døråpning mellom.

Til nå har begge rom vært kledd med trehvite tak. Det ene rommet også med trehvite vegger, det andre med en lys grønn farge på veggene. Det er (gjennomgående) furuplank på gulvet på begge rommene.

Nå vil jeg male. Taket (og vinduskarmer) blir hvitt, men hva gjør jeg med med veggene?

Jeg har egentlig lyst til å male alt hvitt. For det første er det enklere (slipper maskering, ev. stø hånd + innkjøp av flere malingstyper + ekstra penselstyr), og for det andre virker jo et rom større jo lysere det er. Det er skråtak, og ikke så høyt ute ved veggen (litt over en meter).

Jeg tenker jo selvsagt også på å bryte med ørlite farge på veggene, men lurer på om det er verdt jobben i forhold til resulatet.

Hva tror du - ut fra det jeg har beskrevet her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, tror nok ikke du slipper unna med bare en malingstype selv om du skulle male alt hvitt. Man bruker normalt ikke samme type maling til vegger og til vinduskarmer, f.eks. pleier man vel å bruke halvblank (oljemaling) på karmer mens man bruker matt (vannbasert) på veggene. Det fins jo en ny type vannbasert maling nå som også kan brukes på karmer, men likevel vil jo matthetsgraden være forskjellig.

Jeg tror nok det hadde vært fint med en liten fargeforskjell mellom karm og vegg, jobben blir ikke større av det!

amerikafareren
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt helt samme fargetone på veggene, men en helt lys farge likevel. Det blir ikke stor forskjell på jobb vil jeg tro.

Skrevet

Jeg ville nok hatt en varmere tone på veggene og gjerne helt hvitt tak og vinduskarmer.

Det trenger ikke være stor forskjell, men en anelse brytning for at det ikke skal se sterilt og kaldt ut.

Festet du i går? ;-)

Skrevet

Jeg ville nok hatt en varmere tone på veggene og gjerne helt hvitt tak og vinduskarmer.

Det trenger ikke være stor forskjell, men en anelse brytning for at det ikke skal se sterilt og kaldt ut.

Festet du i går? ;-)

Takk for godt råd. Ja - det ble noen glass rødvin og en sen natt. Til slutt satt jeg helt alene og sulla ... Hehe!

Skrevet

Jeg ville hatt alt hvitt.

Kjempefint!

Takk for rådet, det er veldig fristende!

Skrevet

Takk for godt råd. Ja - det ble noen glass rødvin og en sen natt. Til slutt satt jeg helt alene og sulla ... Hehe!

Fin sang c",)

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt helt samme fargetone på veggene, men en helt lys farge likevel. Det blir ikke stor forskjell på jobb vil jeg tro.

Forskjellen på jobben vil nok bli en del større. Jeg har malt mange rom gjennom åra (det vet jeg jo de fleste har), og det er jo slik at med en gang man opererer med flere farger, så blir jobben større. Det er jo avgrensninger hele veien bl.a. langs taket og karmer der man må være veldig nøye. I tillegg så må jo pensler og ruller vaskes på en mer grundig måte ...

Men jeg takker for rådet og vurderer ennå.

Skrevet

Fin sang c",)

Oj. Den må jeg inn og lese en gang til. *kremt*

Skrevet

Hmm, tror nok ikke du slipper unna med bare en malingstype selv om du skulle male alt hvitt. Man bruker normalt ikke samme type maling til vegger og til vinduskarmer, f.eks. pleier man vel å bruke halvblank (oljemaling) på karmer mens man bruker matt (vannbasert) på veggene. Det fins jo en ny type vannbasert maling nå som også kan brukes på karmer, men likevel vil jo matthetsgraden være forskjellig.

Jeg tror nok det hadde vært fint med en liten fargeforskjell mellom karm og vegg, jobben blir ikke større av det!

Jeg er klar over at det blir forskjellig type hvitmaling om jeg velger bare den ene fargen, men det er det med avgrensinger jeg ser for meg blir enklere. Det blir liksom ikke så synlig om man skulle "bomme" litt i overgangene.

Når det gjelder det ene rommet, så er det identisk panel i taket og på veggene, så der kan vi vurdere å bruke samme maling, tror jeg. - Nei, forresten. Takmalingen bør være litt mattere enn på veggene. Jeg tror nesten det ...

Tenke, tenke.

Takk for innspillet!

Gjest heffalumpen
Skrevet

Gjerne sammen farge på vegger og tak. Men evt. taklister, og dørkarmer bør være litt annen fargetone. Hvis ikke ser det ut som du har gått berserk med sprayboks i fylla..

Skrevet

Heisann:-)

Vi holder på å male jentenes soverom. Takene var opprinnelig i umalt tre. Vi har valgt å male tak og vegger i samme, lyse farge og det blir kjempefint!

Fargen vi har valgt heter "dun". Den er nesten hvit og veldig delikat (litt sånn "soft is"...). Rommene til ungene er små, så det er utrolig hvor mye større rommene ser ut nå som vi har malt dem lyse!

Skrevet

Gjerne sammen farge på vegger og tak. Men evt. taklister, og dørkarmer bør være litt annen fargetone. Hvis ikke ser det ut som du har gått berserk med sprayboks i fylla..

Hehe! "Sprayboks i fylla". Ikke noe særlig godt inntrykk å gi til venner av elleveåringen som disponerer disse rommene ...

Jeg ser for meg en matt hvit i taket, litt blankere på veggene, og enda litt blankere rundt vinduer og på dørlistene.

Kanskje det kan gi en ørliten nyanseforskjell?

Skrevet

Heisann:-)

Vi holder på å male jentenes soverom. Takene var opprinnelig i umalt tre. Vi har valgt å male tak og vegger i samme, lyse farge og det blir kjempefint!

Fargen vi har valgt heter "dun". Den er nesten hvit og veldig delikat (litt sånn "soft is"...). Rommene til ungene er små, så det er utrolig hvor mye større rommene ser ut nå som vi har malt dem lyse!

Høres ut som en kjempeidé! Jeg skal sjekke ut dunfargen.

Takk for tipset! :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg ser at du gjerne vil at vi skal anbefale deg hvite vehher til de hvite karmene og det hvite taket.

Det får du ikke av meg;-)

Selv om helt hvitt har vært "in" lenge, så syns jeg det fort blir veldig sterilt. Jeg vil heller anbefale deg en lys farde på veggene. Har du sett på tapeter? Det fins mange pene tapeter som går i en farge, men som likevel gir mye mer "liv" til veggene enn bare maling.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg ser at du gjerne vil at vi skal anbefale deg hvite vehher til de hvite karmene og det hvite taket.

Det får du ikke av meg;-)

Selv om helt hvitt har vært "in" lenge, så syns jeg det fort blir veldig sterilt. Jeg vil heller anbefale deg en lys farde på veggene. Har du sett på tapeter? Det fins mange pene tapeter som går i en farge, men som likevel gir mye mer "liv" til veggene enn bare maling.

Uff, her ble det mye skrivefeil :(

Men om du legger godviljen til, så skjønner du vel hva jeg mente...

Skrevet

Uff, her ble det mye skrivefeil :(

Men om du legger godviljen til, så skjønner du vel hva jeg mente...

Jeg legger alltid godviljen til - tastefleier er jeg den siste til å henge meg opp i.

Det er panelvegger på det ene rommet - og jeg gidder rett og slett ikke å begynne å få tapet utenpå det panelet. Det blir for arbeidssomt.

På det andre rommet er det overmalt tapet, og jeg tror ikke vi begynner og krabbe rundt innunder der for å erstatte den heller.

Det er som sagt rommene til en gutt dette, og det er svært sjeldent at voksne tar turen opp der og ser i det hele tatt (det ene blir forresten brukt av gjester hvis vi har mange, men det er sjelden).

Jeg vil bare ha bort det trehvite - og du har rett i at jeg har veldig lyst til at alle her skal svare som poke og være enige i det jeg har lyst til innerst inne, nemlig alt hvitt. ;-) Det er såpass lavt under taket at lysest mulig blir best mulig (tror jeg). Og færrest mulig farger gjør jobben enklere.

Men jeg må sjekke ut det tipset fra Togli ...

- Og takk for at du tok deg tid til å svare!

(Og så kan jo selvfølgelig både jeg og andre spørre meg om hvorfor jeg i det hele tatt starta denne tråden - hvis jeg allerede innerst inne har bestemt meg :o).)

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg malt taket hvitt. Veggene hadde jeg holdt lyse, men ikke helt blendende hvite. Hva med kaffe latte, latte (eggehvit), krem eller hva alle disse lyse fargene heter? Jeg liker de som bryter litt i brunt/beige jeg da, andre liker de lyse som bryter i grå (lys antikk tror jeg er en slik). Jeg har sett noen som bryter mot rosa/lilla uten å være rosa eller lilla som var veldig fint, men passer kanskje ikke så godt på et gutterom.. Hva med å la han som skal bo der velge farge på veggene?

Hvis det hadde vært hos meg, så tror jeg at jeg hadde vurdert å male gulvet også..., jeg syns det er så fint med hvitmalte gulv på soverom... Men, blir sikkert fort skitne (SER fort skitne ut hvertfall).

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg legger alltid godviljen til - tastefleier er jeg den siste til å henge meg opp i.

Det er panelvegger på det ene rommet - og jeg gidder rett og slett ikke å begynne å få tapet utenpå det panelet. Det blir for arbeidssomt.

På det andre rommet er det overmalt tapet, og jeg tror ikke vi begynner og krabbe rundt innunder der for å erstatte den heller.

Det er som sagt rommene til en gutt dette, og det er svært sjeldent at voksne tar turen opp der og ser i det hele tatt (det ene blir forresten brukt av gjester hvis vi har mange, men det er sjelden).

Jeg vil bare ha bort det trehvite - og du har rett i at jeg har veldig lyst til at alle her skal svare som poke og være enige i det jeg har lyst til innerst inne, nemlig alt hvitt. ;-) Det er såpass lavt under taket at lysest mulig blir best mulig (tror jeg). Og færrest mulig farger gjør jobben enklere.

Men jeg må sjekke ut det tipset fra Togli ...

- Og takk for at du tok deg tid til å svare!

(Og så kan jo selvfølgelig både jeg og andre spørre meg om hvorfor jeg i det hele tatt starta denne tråden - hvis jeg allerede innerst inne har bestemt meg :o).)

"Jeg legger alltid godviljen til - tastefleier er jeg den siste til å henge meg opp i."

Det er grei jente det :-)

Rommet med panel hadde jeg også bare villet male.

Det rommet som har overmalt tapet - der ville jeg ha fjernet den gamle tapeten uansett, siden det er vanskelig å få "lag på lag" pent. Deretter hadde jeg villet lagt et lag med tynne gipsplater som så ble malt eller tapetisert.

Men jeg ser argumentet ditt om at det bare er guttungen som ser det - og han vil muligens fylle veggene med plakater snart uansett?

Gjør som du vil du, men det er moro å gi råd når du likevel velger å be om det ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...