Gå til innhold

Maling inne - fargevalg

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg er klar over at det blir forskjellig type hvitmaling om jeg velger bare den ene fargen, men det er det med avgrensinger jeg ser for meg blir enklere. Det blir liksom ikke så synlig om man skulle "bomme" litt i overgangene.

Når det gjelder det ene rommet, så er det identisk panel i taket og på veggene, så der kan vi vurdere å bruke samme maling, tror jeg. - Nei, forresten. Takmalingen bør være litt mattere enn på veggene. Jeg tror nesten det ...

Tenke, tenke.

Takk for innspillet!

Jeg tror takmalingen skal være blankere...? Eller tar jeg feil nå?

Tenkte bare på en liten ting, siden blankhetsgraden ikke skal være den samme overalt, så vil det kanskje se ut som litt fargeforskjell likevel selv om du har samme farge. For forskjellig matthetsgrad gir et annet inntrykk... Hvis du skjønner hva jeg mener?

Videoannonse
Annonse
Gjest lille rosinen
Skrevet

Et lite tips bare, hvis du ikke allerede vet om det, det har kommet en grunning som inneholder kvistlakk sånn at man slipper å ta det i to omganger når man skal male ubehandlet panel. Dette heter sperregrunn og høres helt genialt ut spør du meg :-)

Skrevet

Jeg tror takmalingen skal være blankere...? Eller tar jeg feil nå?

Tenkte bare på en liten ting, siden blankhetsgraden ikke skal være den samme overalt, så vil det kanskje se ut som litt fargeforskjell likevel selv om du har samme farge. For forskjellig matthetsgrad gir et annet inntrykk... Hvis du skjønner hva jeg mener?

Takmaling mener jeg skal være matt.

Og jeg skriver akkurat det du nevner i svaret mitt til heffalumpen - forskjellig glansgrad kan kanskje gi den lille dynamikken som er nok ...

Skrevet

"Jeg legger alltid godviljen til - tastefleier er jeg den siste til å henge meg opp i."

Det er grei jente det :-)

Rommet med panel hadde jeg også bare villet male.

Det rommet som har overmalt tapet - der ville jeg ha fjernet den gamle tapeten uansett, siden det er vanskelig å få "lag på lag" pent. Deretter hadde jeg villet lagt et lag med tynne gipsplater som så ble malt eller tapetisert.

Men jeg ser argumentet ditt om at det bare er guttungen som ser det - og han vil muligens fylle veggene med plakater snart uansett?

Gjør som du vil du, men det er moro å gi råd når du likevel velger å be om det ;-)

"Gjør som du vil du, men det er moro å gi råd når du likevel velger å be om det ;-)"

Takk for det. Og det er jo gøy å få råd når jeg ber om det også. Absolutt!

Jeg er fortsatt bare på tankestadiet - så mye kan skje ...

Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg malt taket hvitt. Veggene hadde jeg holdt lyse, men ikke helt blendende hvite. Hva med kaffe latte, latte (eggehvit), krem eller hva alle disse lyse fargene heter? Jeg liker de som bryter litt i brunt/beige jeg da, andre liker de lyse som bryter i grå (lys antikk tror jeg er en slik). Jeg har sett noen som bryter mot rosa/lilla uten å være rosa eller lilla som var veldig fint, men passer kanskje ikke så godt på et gutterom.. Hva med å la han som skal bo der velge farge på veggene?

Hvis det hadde vært hos meg, så tror jeg at jeg hadde vurdert å male gulvet også..., jeg syns det er så fint med hvitmalte gulv på soverom... Men, blir sikkert fort skitne (SER fort skitne ut hvertfall).

Ja, det er akkurat disse fargene du nevner her jeg har vært inne på i vurderingen - helt lyse, men ikke helt hvite.

*gruble, gruble*

Skrevet

Et lite tips bare, hvis du ikke allerede vet om det, det har kommet en grunning som inneholder kvistlakk sånn at man slipper å ta det i to omganger når man skal male ubehandlet panel. Dette heter sperregrunn og høres helt genialt ut spør du meg :-)

Det har jeg ikke hørt om. Godt tips!

Men nå er vegger og tak behandlet fra før (de var slik da vi overtok huset for noen år siden). Det er noe som holder trefargen lys.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Det har jeg ikke hørt om. Godt tips!

Men nå er vegger og tak behandlet fra før (de var slik da vi overtok huset for noen år siden). Det er noe som holder trefargen lys.

Kan godt hende det er lurt med en runde kvistlakk likevel...

Det er MYE jobb å pusse og male tretak... Holder på selv. Har allerede brukt MANGE arbeidstimer, og er en del arbeidstimer igjen gitt...

Skrevet

Kan godt hende det er lurt med en runde kvistlakk likevel...

Det er MYE jobb å pusse og male tretak... Holder på selv. Har allerede brukt MANGE arbeidstimer, og er en del arbeidstimer igjen gitt...

*stønn* Jeg kjenner lysten svinne ... ;o)

Gjest lille rosinen
Skrevet

*stønn* Jeg kjenner lysten svinne ... ;o)

Men så blir det jo så FINT!

Skrevet

Men så blir det jo så FINT!

Ja, _det_ har du helt rett i!

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...