Gå til innhold

Hvorfor vil ikke faren min stå opp av senga etter hjerneslaget?

Anbefalte innlegg

Gjest petrinamor
Skrevet

Faren min er på sykehjem. Han er ikke så veldig gammel, men har hatt et lite hjerneslag for et og et halvt år siden. Han er litt lam i den ene siden, og har slike kramper, armen og hånden bøyer seg liksom innover. Problemet er at far bare vil ligge i senga, mens personale har bestemt at han skal opp et par timer om dagen. Jeg har sett når de tar han opp, og det virker som de tvinger han, fordi far skriker om at de skal legge han ned i senga igjen. Far skriker når han sitter oppe og ber om å få legge seg i senga. Jeg synes dette er så fælt og vanskelig. Han virker også som han er blitt dement etter slaget. Personale sier det er viktig at han er oppe, og ikke ligger hele døgnet i senga. Men jeg ser far lider. Han får jo egentlig ikke bestemme selv, selv om jeg forstår at å ligge hele tiden ikke kan være bra. Føler det nesten som litt makt dette.

Må legge til at far har hatt nerveproblemer hele sitt liv med blant annet angst. Han ber ofte om å få noe å roe nervene på og at han bare vil sove i senga si.

Huff for en vanskelig situasjon. Hva er riktig å gjøre? skal far bare få sitt ønske oppfyllt eller skal personale bestemme at han skal opp? Hva skjer om han bare ligger der.

Videoannonse
Annonse
Gjest PandaMiranda
Skrevet

Utrolig trist.

Dessverre tror jeg det er et utrolig vanskelig dilemma. En har selvsagt aldri noen garanti for at pleierne gjør den riktige vurderingen, men i utgangspunktet bør man vel kunne anta at de gjør så godt de kan og at de har faglig grunnlag for det de gjør.

Men har du selv spurt dem om hva konsekvensen kan bli? Liggesår? En forsterket angst og depresjon? Er det evt. manglende personell, slik at han får mindre oppfølging enn han kunne ha trengt?

Uansett tror jeg det kan være vanskelig å finne en fasit, i mange tilfeller kan det være vanskelig å finne en god løsning for en pasient som sliter.

Skrevet

Fare for liggesår kan være en av grunnene og at muskulaturen hans blir raskt svekket hvis han bare skal ligge i senga.

amerikafareren
Skrevet

Jeg forstår at dette er vanskelig, men pleierne har rett. Din far må opp en gang om dagen. De må kunne vaske og skifte på sengen hans, han kan få liggesår og tenk på blodsirkulasjonen.

Å ligge hele tiden uten å bli tatt opp ble gjort med slike pasienter før i tiden. De ble stelt i sengen og skiftet rundt dem.

Skrevet

Utrolig trist.

Dessverre tror jeg det er et utrolig vanskelig dilemma. En har selvsagt aldri noen garanti for at pleierne gjør den riktige vurderingen, men i utgangspunktet bør man vel kunne anta at de gjør så godt de kan og at de har faglig grunnlag for det de gjør.

Men har du selv spurt dem om hva konsekvensen kan bli? Liggesår? En forsterket angst og depresjon? Er det evt. manglende personell, slik at han får mindre oppfølging enn han kunne ha trengt?

Uansett tror jeg det kan være vanskelig å finne en fasit, i mange tilfeller kan det være vanskelig å finne en god løsning for en pasient som sliter.

Blir jo ikke riktig uansett hva man gjør i en slik situasjon..ergo et dilemma. Litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt..du skriver ikke noe om han kan snakke eller ikke. Er det ikke bare å spørre han?. For du skriver ikke om hjerneslaget har gått utover talen hans. Men hvis han har nerveproblemer så er det kanskje ikke så rart, men jeg trodde det var medikamenter for slikt. Nervetabletter som f.eks sobril. Du skriver heller ikke hvor gammel han er. Hvis man ønsker å dø så fort som mulig er jo å bli liggende i en seg raskeste vei. Som sagt blir man ganske ødelagt av å bare ligge i en seng..muskler og alt svinner. Og ikke minst mentalt. Liggesår er også et problem. Personen som er somatisk friske nok til å stå opp skal jo i utgangspuktet opp og aktiveres.

Gjest petrinamor
Skrevet

Blir jo ikke riktig uansett hva man gjør i en slik situasjon..ergo et dilemma. Litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt..du skriver ikke noe om han kan snakke eller ikke. Er det ikke bare å spørre han?. For du skriver ikke om hjerneslaget har gått utover talen hans. Men hvis han har nerveproblemer så er det kanskje ikke så rart, men jeg trodde det var medikamenter for slikt. Nervetabletter som f.eks sobril. Du skriver heller ikke hvor gammel han er. Hvis man ønsker å dø så fort som mulig er jo å bli liggende i en seg raskeste vei. Som sagt blir man ganske ødelagt av å bare ligge i en seng..muskler og alt svinner. Og ikke minst mentalt. Liggesår er også et problem. Personen som er somatisk friske nok til å stå opp skal jo i utgangspuktet opp og aktiveres.

Han er 61 år. Han har taleevne, men den er redusert med tanke på vanlig kommunikasjon.Han er fullstendig pleietrengende, er inkontinent og nekter å spise. Blir matet gjennom sonde.

Skrevet

Høres ut som at han har blitt deprimert. Ikke rart, med hva han har opplevd, men han burde få behandling for depresjon, hvis det er det han har da. Og å komme seg opp (og helst ut litt i dagslys) vil kunne være svært gunstig, både for fysisk og psykisk bedring.

Kanskje han burde vært på rehabilitering og ikke sykehjem, slik at han fikk en mer aktiv opptrening, og ikke bare passivitet?

Skrevet

Hvorfor er han på sykehjem hvis han er 61 år og ikke større problemer. Han burde jo klart seg hjemme med noe hjelp.

Han er sikkert deppa, sykehjem for folk under 75 er pyton.

Ring hjemmetjenestene og snakk med dem. Dette må jo være helt feil. Han må da klare å få noe hjelp til å stå opp og orden seg hjemme isteden og legge seg.

Skrevet

Han er 61 år. Han har taleevne, men den er redusert med tanke på vanlig kommunikasjon.Han er fullstendig pleietrengende, er inkontinent og nekter å spise. Blir matet gjennom sonde.

Har han blitt utredet av logoped? Han har jo tydeligvis afasi og trenger hjelp til å bedre språket sitt. En logoped kan gi trening og tilrettelegge for at han kan få uttrykke seg på andre måter enn med ord. Mange blir jo, forståelig nok, deprimerte av å få taleevnen sin redusert.

Selv om det kanskje virker slik er det ikke sikkert at han forstår alt som blir sagt til han heller. Det er med på å bidra til at han blir behandlet som en "grønnsak". Det er ikke sikkert at han er dement, men at han har fått redusert hukommelsen sin og språket sitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...