Gå til innhold

Hva er Traumatisk subdural blødning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en hjerneblødning under det ytterste av de tre membranene i hjernen. Den ligger i nærheten av spinalgangen.

Gjest lureriet
Skrevet

Det er en hjerneblødning under det ytterste av de tre membranene i hjernen. Den ligger i nærheten av spinalgangen.

et spørsmål til: er hjerneblødning det samme som hjerneslag?

Skrevet

Det er to hovedårsaker til "hjerneslag": Hjerneblødning - blødning inne i hjernen, og blodpropp/trombose/embloi som tetter en åre sli at en del av hjernen ikke får blodforsyning.

En subdural blødning skjer under den harde hjernehinnen (dura), men utenfor hjernen. Faren ligger i at kraniet ikke kan utvide seg, og blødningen trykker på/fortrenger hjernen.

Traumatisk betyr bare at den skyldes en brå påvirkning/skade.

Skrevet

Ja, det er i grunn det samme. Fant ingen ulikhet mellom de to forklaringene i medisinsk ordbok heller.

Hjerneslag (apoplexia cerebri) : Plutselig apopleksi i sin alminnelighet; syn. stroke.

Hjerneblødning (hemorrhagia cerebri): Brudd i blodkar i hjernen, i blant med lammelse som følge. Kalles også apoplexia cerebri.

Skrevet

Ved hjerneslag blir en del av hjernen ødelagt på grunn av hjerneinfarkt, hjerneblødning eller hjernehinneblødning

Hjerneblødning utgjør 10% av slagtilfellene. En blodåre i hjernen har sprukket, slik at blod siver ut i hjernevevet. Blødningen ødelegger hjerneceller

Skrevet

Ja, det er i grunn det samme. Fant ingen ulikhet mellom de to forklaringene i medisinsk ordbok heller.

Hjerneslag (apoplexia cerebri) : Plutselig apopleksi i sin alminnelighet; syn. stroke.

Hjerneblødning (hemorrhagia cerebri): Brudd i blodkar i hjernen, i blant med lammelse som følge. Kalles også apoplexia cerebri.

Jeg vil ikke kalle en traumatisk blødning et hjerneslag, nei.

Skrevet

Det er to hovedårsaker til "hjerneslag": Hjerneblødning - blødning inne i hjernen, og blodpropp/trombose/embloi som tetter en åre sli at en del av hjernen ikke får blodforsyning.

En subdural blødning skjer under den harde hjernehinnen (dura), men utenfor hjernen. Faren ligger i at kraniet ikke kan utvide seg, og blødningen trykker på/fortrenger hjernen.

Traumatisk betyr bare at den skyldes en brå påvirkning/skade.

Hvordan kan man egentlig vite forskjellen hvis slaget skjedde for mange år siden?

Skrevet

Jeg vil ikke kalle en traumatisk blødning et hjerneslag, nei.

Subdural blødning er hjerneslag, men traumatisk vet jeg ikke hva betyr i denne sammenhengen.

Skrevet

Subdural blødning er hjerneslag, men traumatisk vet jeg ikke hva betyr i denne sammenhengen.

En traumatisk skade er når noen slår seg på en eller annen måte. Det er en ytre skade. Derfor tenker jeg ikke på det som et hjerneslag, som jo som regel oppstår av seg selv eller pga medikamenter.

Skrevet

En traumatisk skade er når noen slår seg på en eller annen måte. Det er en ytre skade. Derfor tenker jeg ikke på det som et hjerneslag, som jo som regel oppstår av seg selv eller pga medikamenter.

Neivel. Det var svaret som sto i bøkene mine og i medisinsk ordbok det der, men kan jo være feil for alt jeg vet.

Man kan jo få hjerneblødning av slag mot hodet også.

Skrevet

Hvordan kan man egentlig vite forskjellen hvis slaget skjedde for mange år siden?

Som regel venter man ikke mange år med å oppsøke lege dersom man blir dårlig, får talevansker, får lammelser... :)

Skrevet

Som regel venter man ikke mange år med å oppsøke lege dersom man blir dårlig, får talevansker, får lammelser... :)

Nei, men det kan jo hende at legen ikke fant årsaken for mange år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...