Line Skrevet 23. april 2006 Skrevet 23. april 2006 Det er en hjerneblødning under det ytterste av de tre membranene i hjernen. Den ligger i nærheten av spinalgangen. 0 Siter
Gjest lureriet Skrevet 23. april 2006 Skrevet 23. april 2006 Det er en hjerneblødning under det ytterste av de tre membranene i hjernen. Den ligger i nærheten av spinalgangen. et spørsmål til: er hjerneblødning det samme som hjerneslag? 0 Siter
Gjest knarp Skrevet 23. april 2006 Skrevet 23. april 2006 et spørsmål til: er hjerneblødning det samme som hjerneslag? Det er to hovedårsaker til "hjerneslag": Hjerneblødning - blødning inne i hjernen, og blodpropp/trombose/embloi som tetter en åre sli at en del av hjernen ikke får blodforsyning. En subdural blødning skjer under den harde hjernehinnen (dura), men utenfor hjernen. Faren ligger i at kraniet ikke kan utvide seg, og blødningen trykker på/fortrenger hjernen. Traumatisk betyr bare at den skyldes en brå påvirkning/skade. 0 Siter
Line Skrevet 23. april 2006 Skrevet 23. april 2006 et spørsmål til: er hjerneblødning det samme som hjerneslag? Ja, det er i grunn det samme. Fant ingen ulikhet mellom de to forklaringene i medisinsk ordbok heller. Hjerneslag (apoplexia cerebri) : Plutselig apopleksi i sin alminnelighet; syn. stroke. Hjerneblødning (hemorrhagia cerebri): Brudd i blodkar i hjernen, i blant med lammelse som følge. Kalles også apoplexia cerebri. 0 Siter
Line Skrevet 23. april 2006 Skrevet 23. april 2006 et spørsmål til: er hjerneblødning det samme som hjerneslag? Ved hjerneslag blir en del av hjernen ødelagt på grunn av hjerneinfarkt, hjerneblødning eller hjernehinneblødning Hjerneblødning utgjør 10% av slagtilfellene. En blodåre i hjernen har sprukket, slik at blod siver ut i hjernevevet. Blødningen ødelegger hjerneceller 0 Siter
cecily Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Ja, det er i grunn det samme. Fant ingen ulikhet mellom de to forklaringene i medisinsk ordbok heller. Hjerneslag (apoplexia cerebri) : Plutselig apopleksi i sin alminnelighet; syn. stroke. Hjerneblødning (hemorrhagia cerebri): Brudd i blodkar i hjernen, i blant med lammelse som følge. Kalles også apoplexia cerebri. Jeg vil ikke kalle en traumatisk blødning et hjerneslag, nei. 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Det er to hovedårsaker til "hjerneslag": Hjerneblødning - blødning inne i hjernen, og blodpropp/trombose/embloi som tetter en åre sli at en del av hjernen ikke får blodforsyning. En subdural blødning skjer under den harde hjernehinnen (dura), men utenfor hjernen. Faren ligger i at kraniet ikke kan utvide seg, og blødningen trykker på/fortrenger hjernen. Traumatisk betyr bare at den skyldes en brå påvirkning/skade. Hvordan kan man egentlig vite forskjellen hvis slaget skjedde for mange år siden? 0 Siter
Line Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Jeg vil ikke kalle en traumatisk blødning et hjerneslag, nei. Subdural blødning er hjerneslag, men traumatisk vet jeg ikke hva betyr i denne sammenhengen. 0 Siter
cecily Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Subdural blødning er hjerneslag, men traumatisk vet jeg ikke hva betyr i denne sammenhengen. En traumatisk skade er når noen slår seg på en eller annen måte. Det er en ytre skade. Derfor tenker jeg ikke på det som et hjerneslag, som jo som regel oppstår av seg selv eller pga medikamenter. 0 Siter
Line Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 En traumatisk skade er når noen slår seg på en eller annen måte. Det er en ytre skade. Derfor tenker jeg ikke på det som et hjerneslag, som jo som regel oppstår av seg selv eller pga medikamenter. Neivel. Det var svaret som sto i bøkene mine og i medisinsk ordbok det der, men kan jo være feil for alt jeg vet. Man kan jo få hjerneblødning av slag mot hodet også. 0 Siter
Line Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Hvordan kan man egentlig vite forskjellen hvis slaget skjedde for mange år siden? Som regel venter man ikke mange år med å oppsøke lege dersom man blir dårlig, får talevansker, får lammelser... 0 Siter
Dorthe Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Som regel venter man ikke mange år med å oppsøke lege dersom man blir dårlig, får talevansker, får lammelser... Nei, men det kan jo hende at legen ikke fant årsaken for mange år siden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.