Gå til innhold

Krigsbarn

Anbefalte innlegg

Gjest etterlyser
Skrevet

Etter andre verdenskrig var det som kjent dårlig kår i Tyskland. Og mange barn sultet i hel. I Norge var mange villige til og ta i mot barn fra "fienden" og hjelpe dem slik at de fikk næring.

Mine besteforeldre tok i mot en gutt som bodde hos dem et år på slutten av femti tallet.

Etter han hadde reiste tilbake holdt de kontakt med han gjennom brev. Men det mistet kontakten da Berlinmuren kom.

Helt siden jeg var liten har jeg hørt snakk om hvor gjerne de ønsker og kunne få kontakt med han igjen, men har aldri visst hvordan.

Så mitt spørsmål er: Har noen hatt slike krigsbarn hjemme hos seg? Eller vett noen hvordan jeg kan hjelpe mine besteforeldre og finne igjen gutten de ble så glad i det året han bodde hos dem?

All hjelp her er god hjelp!

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Knis, jeg sier bare Tore på Sporet. Han har da hatt flere slike saker.

Men alvorlig, de kan henvende seg til Frelsesarmeen og forsøke gjennom dem.

Gjest etterlyser
Skrevet

Knis, jeg sier bare Tore på Sporet. Han har da hatt flere slike saker.

Men alvorlig, de kan henvende seg til Frelsesarmeen og forsøke gjennom dem.

hjelper de med slikt ennå altså?

trodde de ikke drev med slikt lenger jeg.

Skrevet

hjelper de med slikt ennå altså?

trodde de ikke drev med slikt lenger jeg.

Jeg har aldri prøvd jeg men vet at en venninne fant sin biologiske mor gjennom Frelsesarmeen mot at hun betalte et lite gebyr.

Gjest etterlyser
Skrevet

Jeg har aldri prøvd jeg men vet at en venninne fant sin biologiske mor gjennom Frelsesarmeen mot at hun betalte et lite gebyr.

okay takk skal du ha. det skal jeg prøve på.

Skrevet

Fresesarmen er alt nevnt. Ellers kan du jo maile Tore å spørre hvilke kilder de pleier bruke i Tyskland. Husker han nevnte i et program at Tyskland ikke har noe sentralt folkeregister og at det derfor kunne være vanskelig.

Gjest etterlyser
Skrevet

Fresesarmen er alt nevnt. Ellers kan du jo maile Tore å spørre hvilke kilder de pleier bruke i Tyskland. Husker han nevnte i et program at Tyskland ikke har noe sentralt folkeregister og at det derfor kunne være vanskelig.

takk for rådet:-)

Skrevet

Jeg vet at det finnes en forening for krigsbarn og noen av dem har "spesialisert seg" på å finne frem til personer og vet hva en skal spørre etter og hvor en kan lete (hvilke arkiv).

Husker ikke hva den foreningen heter, men hvis du søker på "krigsbarn" eller "tyskerbarn", finner du det sikkert!

Gjest etterlyser
Skrevet

Jeg vet at det finnes en forening for krigsbarn og noen av dem har "spesialisert seg" på å finne frem til personer og vet hva en skal spørre etter og hvor en kan lete (hvilke arkiv).

Husker ikke hva den foreningen heter, men hvis du søker på "krigsbarn" eller "tyskerbarn", finner du det sikkert!

takk får rådet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...