Gå til innhold

Hvor sunt er müsli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å gå ned i vekt og er veldig glad i müsli. Er det usunt på grunn av den tørkede frukten, eller kan jeg spise en skål om dagen med god samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Gjest baremei
Skrevet

Det kommer an på hvilken type müsli du velger. Les på forpakningen og velg den med minst tilsatt sukker, og mest fiber. Sammen med lettyoghurt(naturell?) eller lett/skumma melk blir det et sunt og mettende måltid. Du kan også blande din egen müsli, og på den måten selv bestemme over ingrediensene, dvs. hvor mye tørket frukt o.l müslien skal inneholde. Den tørkede frukten inneholder en god del energi. Et alternativ er å kjøpe en müsli uten frukt og tilsette oppskåret, fersk frukt i stedet.

Skrevet

Det kommer an på hvilken type müsli du velger. Les på forpakningen og velg den med minst tilsatt sukker, og mest fiber. Sammen med lettyoghurt(naturell?) eller lett/skumma melk blir det et sunt og mettende måltid. Du kan også blande din egen müsli, og på den måten selv bestemme over ingrediensene, dvs. hvor mye tørket frukt o.l müslien skal inneholde. Den tørkede frukten inneholder en god del energi. Et alternativ er å kjøpe en müsli uten frukt og tilsette oppskåret, fersk frukt i stedet.

Takk for tips :)

Jeg må nok lese litt på pakken, ja. Spiser en uten tilsatt sukker, men med en god del tørket frukt. Drysser over litt solsikkefrø og bruker skummet melk. Det blir jo en del energi, men frokosten skal jo ikke akkurat være kalorifattig uansett, så vidt jeg har forstått.

Jeg skal vurdere å lage min egen i stedet. Sikkert billigere også.

Gjest baremei
Skrevet

Jeg må nok lese litt på pakken, ja. Spiser en uten tilsatt sukker, men med en god del tørket frukt. Drysser over litt solsikkefrø og bruker skummet melk. Det blir jo en del energi, men frokosten skal jo ikke akkurat være kalorifattig uansett, så vidt jeg har forstått.

Bare hyggelig, du! Høres jo ut som du har en sunn frokost, synes jeg:) Det har vist seg at de som spiser (solid) frokost har lettere for å gå ned i vekt og holde seg på en sunn vekt, så du har helt rett i at man ikke skal "skusle" med dette måltidet:) Solsikkefrø er dessuten kjempebra, de gir et tilskudd av sunt fett og ekstra protein.

Gjest baremei
Skrevet

Her har du forresten en link som understreker viktigheten av å spise frokost! Og gir tips, hvis du har lyst til å variere frokosten din iblant:)

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,811863,00.html

Skrevet

4-korn er et godt utgangspunkt for en egen musli, inneholder kun fire typer korn og ikke noe annet. Så kan du tilsette det du selv ønsker av fx tørket eller frisk frukt, frø osv.

Skrevet

4-korn er et godt utgangspunkt for en egen musli, inneholder kun fire typer korn og ikke noe annet. Så kan du tilsette det du selv ønsker av fx tørket eller frisk frukt, frø osv.

Takk for tipset :) Da skal jeg kjøpe det neste gang. Det holder jo egentlig med 4-korn, litt nøtter, rosiner og solsikkefrø, skulle jeg tro? Da er det bare rosinene som inneholder sukker.

Skrevet

Takk for den :)

Havregrøt spiser jeg også noen ganger, men det er litt mer tiltak å koke grøt enn å helle opp litt frokostblanding :P

Havregrøt kan lages i mikroen også :)

3/4 dl lettkokte havregryn og 2,5 dl vann/melk (enten vann eller melk eller en blanding) i en stor dyptallerken. Tar ca. 2-3 minutter, men rør om underveis og kjenn på konsistensen. Litt salt tilsettes på slutten. Blandes med litt jordbær lettsyltetøy :)

Anbefales!

Gjest staedtler
Skrevet

Takk for den :)

Havregrøt spiser jeg også noen ganger, men det er litt mer tiltak å koke grøt enn å helle opp litt frokostblanding :P

Jeg spiser havregrøt to ganger om dagen. Heller bare gryna rett fra pakka og ned i tallerkenen, holder den under springen og putter den i mikroen, på høy effekt i 2 min. That's it.

Skrevet

3/4 dl lettkokte havregryn og 2,5 dl vann/melk (enten vann eller melk eller en blanding) i en stor dyptallerken. Tar ca. 2-3 minutter, men rør om underveis og kjenn på konsistensen. Litt salt tilsettes på slutten. Blandes med litt jordbær lettsyltetøy :)

Anbefales!

Har ikke mikrobølgeovn :/

Men takk for tipset :)

Gjest Lucy Lou
Skrevet

Fedon har kommet med en egen Musli, den har lite karbohydrater og du kan tilsette frukt som du vil. Jeg synes den smaker meget godt. Anbefales å tilsette lettyoghurt.

Skrevet

Fedon har kommet med en egen Musli, den har lite karbohydrater og du kan tilsette frukt som du vil. Jeg synes den smaker meget godt. Anbefales å tilsette lettyoghurt.

Takk for tipset :)

Men jeg synes den er så dyr i forhold til andre muslier.

Skrevet

Anbefales!

Har i salt sammen med gryn og vann (evt. melk) jeg. Er det noen grunn til å ha i saltet til slutt i steden?

Gjest Lucy Lou
Skrevet

Ja den er ganske dyr:)

Alternativet mitt er 4korn som jeg bruker sammen med lettyoghurt eller drikkeyoghurt. Tar av og til frukt opp i.

Skrevet

Du kan jo halvblande 4-korn og Fedons müsli kanskje? Så blir det en rimeligere blanding, men litt flere (og kanskje bedre) ingredienser enn i 4-korn.

"Ingredienser: soyaproteinbiter, soyaflak, byggflak, solsikkekjerner, roefibre, linfrø, sesamfrø, havregryn, bokhveteflak og mandelflak (5%)." står det på

http://www.drlindberg.no/page/index.php?structid=340&joinid=-1

Skrevet

Du kan jo halvblande 4-korn og Fedons müsli kanskje? Så blir det en rimeligere blanding, men litt flere (og kanskje bedre) ingredienser enn i 4-korn.

"Ingredienser: soyaproteinbiter, soyaflak, byggflak, solsikkekjerner, roefibre, linfrø, sesamfrø, havregryn, bokhveteflak og mandelflak (5%)." står det på

http://www.drlindberg.no/page/index.php?structid=340&joinid=-1

Jeg kan eventuelt kjøpe Dr. Lindbergs musli bare til meg selv og la sambo (som ikke slanker seg) spise en billigere type.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg spiser en musli som kommer i en gjennomsiktig pose med rød etikett (kjøpes på ICA), og den er kjempe god!!! Blander du den med fullkorn blir det enda mer sunt (men ikke fult så godt ;) )

Skrevet

Har i salt sammen med gryn og vann (evt. melk) jeg. Er det noen grunn til å ha i saltet til slutt i steden?

Vet ikke jeg... Det bare står på pakningen :-) Spiller sikkert ingen rolle!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...