Gå til innhold

Arbeidsledighets trygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden 03 og frem til idag tjent ca 214000,- Har jeg da rett på arbeidsledighetstrygd?

Vet at grensen går på 181000,- MEN har jeg rett på det uansett liksom? Har vært student, så det jeg har tjent har vært på Jobber jeg har hatt vedsiden av studiene.

Og ja, jeg har lest innpå sidene til aetat... MEN der sier de lite om Beløp og sånt, men masse annet...:P

Videoannonse
Annonse
ikke fast nick
Skrevet

214.000 - er dette pr år i snitt på disse tre årene, eller er det sammenlagt? Hvis det er gjennomsnitt pr år, så regner de nok trygden ut ifra maks-grensen.

Hvis det er tilsammen i alle disse årene, så må du regne ut gjennomsnittet og havner da på rundt 71.000,- pr år. Nå vet jeg ikke hva grunnbeløpet er, men sjekk ut hva du _må_ ha tjent (enten i fjor eller i snitt de siste tre årene) for å ha rett på dagpenger. Hvis fjorårs-beløpet er det høyeste, er det dette de legger til grunn for utregningen. Er gjennomsnittet de siste tre årene det høyeste, blir dette lagt til grunn. Sånn var i hvert fall reglene forrige runde jeg var arbeidsledig.

Skrevet

214.000 - er dette pr år i snitt på disse tre årene, eller er det sammenlagt? Hvis det er gjennomsnitt pr år, så regner de nok trygden ut ifra maks-grensen.

Hvis det er tilsammen i alle disse årene, så må du regne ut gjennomsnittet og havner da på rundt 71.000,- pr år. Nå vet jeg ikke hva grunnbeløpet er, men sjekk ut hva du _må_ ha tjent (enten i fjor eller i snitt de siste tre årene) for å ha rett på dagpenger. Hvis fjorårs-beløpet er det høyeste, er det dette de legger til grunn for utregningen. Er gjennomsnittet de siste tre årene det høyeste, blir dette lagt til grunn. Sånn var i hvert fall reglene forrige runde jeg var arbeidsledig.

Nei det er sammenlagt på tre år.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei det er sammenlagt på tre år.

Du må vel ha hatt en inntekt på minimum 1,5 ganger grunnbeløpet siste året for å få dagpenger. Hvis du kommer bedre ut ved å regne gjennomsnitt på de tre siste årene kan dette gjøres. Jeg vil tro at du har tjent for lite til å ha rett på dagpenger. Men det beste er vel å høre med Aetat.

Skrevet

Du må ha mottatt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller fri-lanser tidligere år.

Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene.

Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699). (www.aetat.no)

Hvilket vil tilsi at du må ha kommet over 183 000 kr tilsammen i 2003-2004-2005 for å ha rett til dagpenger, slik jeg forstår det.

Skrevet

Du må ha mottatt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller fri-lanser tidligere år.

Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene.

Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699). (www.aetat.no)

Hvilket vil tilsi at du må ha kommet over 183 000 kr tilsammen i 2003-2004-2005 for å ha rett til dagpenger, slik jeg forstår det.

Var sånn jeg og forsto det og siden jeg da har hatt 214000 i inntekt de siste tre årene så skulle det vel tilsi at jeg får?

MEN nå har jo desse kontorene så vansklige regler med så mange klausuler at det er til å bli sprø av, og når man ikke får noe svar i det hele tatt som er fornuftig i fra Aetat:S (de vet tydeligvis ikke) så må man begynne å spørre seg rundt:)

Har søkt nå da, men det er vel månedslange ventetid jeg har forran meg:/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...