Gå til innhold

Vasking av bunadskjortetips

Anbefalte innlegg

Skrevet

I maskin eller for hånden?

Hvor mange gr.?

Spesielt vaskemiddel/event. sk.middel?

Er hvit linskjorte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som en generell regel bør bunadsskjorter ikke vaskes i maskin. Skjortene vil holde seg lengre fine dersom en vasker dem for hand. Skjorter med broderi bør en i allefall ikke vaske i maskin.

Bunadsskjortene bør alltid vaskes rett etter bruk slik at event. flekker ikke tørker for mye inn. Gamle flekker er vanskeligere å vaske bort enn nye.

Bunadsskjorter bør ikke strykes lenge før bruk. Strøkne skjorter har lett for å gulne.

Skjorter som har begynt å gulne, bør en først vaske for å se om gulningen går bort. Dersom dette ikke hjelper, kan en henge de ut i sollys eller legge dem på snøen om våren for bleiking. De må ikke bleikes lenge eller ofte, fordi sollyset svekker fibrene.

Lin er en mer vaskømfintlig fiber enn bomull. Ei brukt linskjorte kan en legge i svakt lunka vann ca. ett døgn eller fra en dag til neste. En del av støvet vil forsvinne med dette.

Vasketemperaturen bør ikke overstige 60 grader. Høy temperatur sammen med mekanisk behandling vil lett påføre linfibrene skade.

Etter at skjorta har ligget i vann, kan en vaske den i 30 - 40 grader.

Skrevet

Jeg vasker bunadsskjortene for hånd.

Er det flekker på dem som ikke går av ved vanlig håndvaske, blander jeg litt klor i vannet og skyller den fort opp til flekken er borte. Vasker og skyller den godt.

Stryker aldri bunadsskjortene før dagen før bruk pga at de gulner hvis fort hvis en gjør det.

Skrevet

Jeg vasker bunadsskjortene for hånd.

Er det flekker på dem som ikke går av ved vanlig håndvaske, blander jeg litt klor i vannet og skyller den fort opp til flekken er borte. Vasker og skyller den godt.

Stryker aldri bunadsskjortene før dagen før bruk pga at de gulner hvis fort hvis en gjør det.

Er det lin i din?

Hvordan vaskepulver bruker du? Har hørt at Ariel for hvit vask som er å få kjøpt i Sverige skal være så bra.

Skrevet

Som en generell regel bør bunadsskjorter ikke vaskes i maskin. Skjortene vil holde seg lengre fine dersom en vasker dem for hand. Skjorter med broderi bør en i allefall ikke vaske i maskin.

Bunadsskjortene bør alltid vaskes rett etter bruk slik at event. flekker ikke tørker for mye inn. Gamle flekker er vanskeligere å vaske bort enn nye.

Bunadsskjorter bør ikke strykes lenge før bruk. Strøkne skjorter har lett for å gulne.

Skjorter som har begynt å gulne, bør en først vaske for å se om gulningen går bort. Dersom dette ikke hjelper, kan en henge de ut i sollys eller legge dem på snøen om våren for bleiking. De må ikke bleikes lenge eller ofte, fordi sollyset svekker fibrene.

Lin er en mer vaskømfintlig fiber enn bomull. Ei brukt linskjorte kan en legge i svakt lunka vann ca. ett døgn eller fra en dag til neste. En del av støvet vil forsvinne med dette.

Vasketemperaturen bør ikke overstige 60 grader. Høy temperatur sammen med mekanisk behandling vil lett påføre linfibrene skade.

Etter at skjorta har ligget i vann, kan en vaske den i 30 - 40 grader.

Takk for svar!

Blekes i sola våt eller tørr?

Skrevet

Er det lin i din?

Hvordan vaskepulver bruker du? Har hørt at Ariel for hvit vask som er å få kjøpt i Sverige skal være så bra.

Ja det er linskjorter, jeg bruker blenda. Blander pulveret godt ut i vannet før jeg legger skjorta oppi.

Skrevet

Jeg ser du har fått mange gode råd allerede, så jeg vil bare advare mot å bruke klor på skjorta.

Linfibrene tåler ikke klor,og selv om det kan se ut for å gå greit noen ganger vil den garantert bli ødelagt mye fortere.

Skrevet

Jeg ser du har fått mange gode råd allerede, så jeg vil bare advare mot å bruke klor på skjorta.

Linfibrene tåler ikke klor,og selv om det kan se ut for å gå greit noen ganger vil den garantert bli ødelagt mye fortere.

Bunadsskjorta mi har jeg hatt i 25 år. Den blir kun kloret hvis det er vanskelige flekker.

Skrevet

Bunadsskjorta mi har jeg hatt i 25 år. Den blir kun kloret hvis det er vanskelige flekker.

Fibrene blir uansett ødelagt av klor, men det er ditt valg.

Ei bunadsskjorte skal holde mye mer enn 25 år hvis den behandles riktig.

Skrevet

Fibrene blir uansett ødelagt av klor, men det er ditt valg.

Ei bunadsskjorte skal holde mye mer enn 25 år hvis den behandles riktig.

:) den er like fin idag, 25 år gammel.

Skrevet

Takk for svar!

Blekes i sola våt eller tørr?

Tørr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...