Gå til innhold

Dagpenger

Anbefalte innlegg

Gjest Berline
Skrevet

Jeg har sagt opp jobben min fordi jeg ikke klarer den, har akkurat fått avslag på yrkesrettet attføring som jeg selvfølgelig skal klage på, men i mellomtiden har jeg ingen mulighet til å klare den jobben jeg har hatt. Men det medfører jo også at jeg sitter helt uten inntekt.

Har man rett på dagpenger dersom man sier opp jobben sin?

Videoannonse
Annonse
Gjest toya-1
Skrevet

Hvis du hadde fått legeattest på hvorfor du må slutte, er det mulig at du likevel får dagpenger fra dag 1. Vanligvis er det 8 uker man må vente før man får dagpenger hvis man sier opp jobben selv.

Skrevet

Tror det lureste hadde vært å få en sykemelding. Det er jo en grunn til at du har søkt attføring også! Når du selv sier opp jobben har du 8 ukers karantene der du ikke får dagpenger. Har du en snill lege kan vedkommende kanskje hjelpe deg, men da du har sagt opp jobben er det mulig for sent. Jeg hadde hvertfall snakket med legen.

Lykke til!

Gjest jodaså
Skrevet

Du kan også skrive en egenerklæring dersom det er særskilte årsaker til at du har sagt opp jobben din.

Jeg måtte si opp en jobb fordi sjefen min aldri lønnet meg med riktig beløp og til riktig tid, pluss mye annet rot. Da slapp jeg 8 ukers karantene.

Gjest Berline
Skrevet

Tror det lureste hadde vært å få en sykemelding. Det er jo en grunn til at du har søkt attføring også! Når du selv sier opp jobben har du 8 ukers karantene der du ikke får dagpenger. Har du en snill lege kan vedkommende kanskje hjelpe deg, men da du har sagt opp jobben er det mulig for sent. Jeg hadde hvertfall snakket med legen.

Lykke til!

Var sykmeldt et år, gikk så over på rehab.penger, søkte attføring og fikk avslag, dermed mistet jeg også rehab.pengene.

Nå er situasjoen ganske håpløs, jeg har ikke fått noen diagnose, men er for syk til å jobbe, føler jeg ikke blir tatt på alvor. Hadde jeg sykmeldt meg på gøy hadde jeg vel gått tilbake på jobb og tjent opp igjen retten til sykepenger og så sykmeldt meg igjen??

Nå ser det ut som om eneste løsning er sosialkontoret, noe jeg nødig har lyst til.

Men jeg skal sloss mot systemet, det første jeg må gjøre er å finne en ny lege, hun jeg har er totalt ubrukelig! (det er ikke bare jeg som er av den oppfatningen)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Var sykmeldt et år, gikk så over på rehab.penger, søkte attføring og fikk avslag, dermed mistet jeg også rehab.pengene.

Nå er situasjoen ganske håpløs, jeg har ikke fått noen diagnose, men er for syk til å jobbe, føler jeg ikke blir tatt på alvor. Hadde jeg sykmeldt meg på gøy hadde jeg vel gått tilbake på jobb og tjent opp igjen retten til sykepenger og så sykmeldt meg igjen??

Nå ser det ut som om eneste løsning er sosialkontoret, noe jeg nødig har lyst til.

Men jeg skal sloss mot systemet, det første jeg må gjøre er å finne en ny lege, hun jeg har er totalt ubrukelig! (det er ikke bare jeg som er av den oppfatningen)

Da jeg søkte rehabiliteringspenger for litt over et år siden sa saksbehandleren på Trygdekontoret at jeg måtte være klar over at rehabiliteringspenger ikke ga rett til arbeidsledighetstrygd hvis jeg f.eks ikke kom tilbake på jobb og heller ikke fikk yrkesrettet attføring når retten til rehabiliteringspenger gikk ut. Nå fikk jeg innvilget attføring så det ble heldigvis ikke en problemstilling jeg måtte forholde meg til. Jeg har heller ikke sagt opp jobben min selv om jeg har legeerklæring på at jeg ikke kan ha den type arbeid, så jeg har nok tross alt vært heldig som har hatt en mer enn tålmodig arbeidsgiver. Det dummeste man gjør er å si opp jobben sin før man absolutt er nødt til det.

Skrevet

Du har åtte ukers karantene før du kan få dagpenger, men så får du. Hvis du ikke har "klart" jobben din, kan du skrive en egenerklæring og slippe karantenen.

Skrevet

"Er du selv skyld i at du ble arbeidsløs, må du vanligvis vente i åtte uker før dagpenger utbetales. Dette gjelder hvis du har sluttet eller sagt opp arbeidet uten rimelig grunn, eller er avskjediget eller oppsagt fra din stilling på grunn av forhold som kan bebreides deg."

Altså kan du slippe 8 uker dersom du har rimelig grunn til å si opp jobben. Hva som er rimelig grunn er nok ganske flytende.

I tillegg har du egentlig ikke rett på dagpenger dersom du er syk, men så lenge du har fått avslag på både det ene og det andre av ytelser så synes jeg du kan argumentere at du tydeligvis ikke er syk. Det blir litt drøyt om trygdesystemet skal vurdere deg som både frisk og syk, samtidig.

Skrevet

Med legeattest får du dagpenger, bare forklar legen problemet.

Gjest Ikke nick nå nehehehei
Skrevet

Har du gått sykmeldt og så sier opp kan Trygdekontoret innvilge deg sykepenger. Husker ikke for hvor lang periode, men mener å huske at det er 8 uker. Dette gjøres etter oppfordring fra legen din. På oppfordring fra legen kan du også få unntak fra 8 ukers regelen til Aetat.

Jeg fikk den ordningen for 2 år siden, gikk rett over fra sykepenger til dagpenger selv om jeg hadde sagt opp jobben selv.

Husker ikke helt i farten hvordan reglene er, så sjekk med Trygdekontor og Aetat. Lykke til!

Gjest er ikke det samme
Skrevet

Har du gått sykmeldt og så sier opp kan Trygdekontoret innvilge deg sykepenger. Husker ikke for hvor lang periode, men mener å huske at det er 8 uker. Dette gjøres etter oppfordring fra legen din. På oppfordring fra legen kan du også få unntak fra 8 ukers regelen til Aetat.

Jeg fikk den ordningen for 2 år siden, gikk rett over fra sykepenger til dagpenger selv om jeg hadde sagt opp jobben selv.

Husker ikke helt i farten hvordan reglene er, så sjekk med Trygdekontor og Aetat. Lykke til!

Men rehabiliteringspenger gir ikke rett til dagpenger, i alle fall ble det sagt av saksbehandler på det lokale trygdekontoret her jeg bor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...