Lillemus Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Det er veldig mange som ikke skjønner hva "å disse" er heller, da. (Og i "ungdomsspråket" har det jo fått en ny betydning også :-).) Jeg er for gammel og mine barn er for unge.... Å disse betyr? Å knulle? 0 Siter
Gyda Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Ikke respektere. :-) Ja nettopp, takk for svaret. Det kommer fra det engelske "disrespect". Ungdommen snakker om å disse noen, f.eks. "jeg disser deg!". 0 Siter
Gyda Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Jeg er for gammel og mine barn er for unge.... Å disse betyr? Å knulle? Du har gode forslag, Lillemus! ;-) 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Jeg er for gammel og mine barn er for unge.... Å disse betyr? Å knulle? What?????? 0 Siter
bb71 Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Blir vel mer sliten i hverdagen og trenger mer søvn? Mens i ferier er det straks med slaraffenliv og hun har mer energi til overs. ....kanskje....eller så er det på pur f....:-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Ja nettopp, takk for svaret. Det kommer fra det engelske "disrespect". Ungdommen snakker om å disse noen, f.eks. "jeg disser deg!". Jeg hadde garantert misforstått det! Hadde tenkt det var "jeg digger deg" eller liknende.... 0 Siter
Gyda Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Jeg hadde garantert misforstått det! Hadde tenkt det var "jeg digger deg" eller liknende.... Ja, det er jammen vanskelig å henge med i svingene. Umulig - kan vi vel bare innrømme ... 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 What?????? Vel... Jeg vet ikke jeg! Som sagt - jeg er for gammel og mine barn for unge. ) Og når jeg leste ronse første gangen trodde jeg det var en trykkfeil for ronke.... 0 Siter
morsan Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Det er veldig mange som ikke skjønner hva "å disse" er heller, da. (Og i "ungdomsspråket" har det jo fått en ny betydning også :-).) Men "disse" finnes jo i språket forøvrig! Man kan f eks ha flesk som disser når man går! ;-) Så selv om det å slenge frem og tilbake med en huske er en adskillig større bevegelse enn disse i betydningen dirre, så ser man jo et _visst_ likhetstrekk, eller hva? *S* Men ronse finnes jo ikke i det hele tatt i "offisielt" språk! http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=disse&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Vel... Jeg vet ikke jeg! Som sagt - jeg er for gammel og mine barn for unge. ) Og når jeg leste ronse første gangen trodde jeg det var en trykkfeil for ronke.... Hehe :) Et dissestativ - hva er det da? 0 Siter
morsan Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Leser du Tommy og Tigeren? Kan ikke sove bort fridager vet du *S* Tommy har jo også sagt at lørdag = stå opp tidlig, spise 6 porsjoner med "sukkerbomber" (dvs en slags cereal) og deretter løpe som en villmannn rundt hele dagen!! På spørsmål fra Tigern hva som er så fint med det, svarte Tommy: "Ingen småsøsken hittil!" 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Haha, akkurat slik er det hos oss også, og det til tross for at jeg nærmest forsøke å hemmeligholde på fredagen at det er fridag dagen etter. Det er et mysterium! Tradisjonen tro våknet minstemann kl. 6 i går, søndag, men måtte dras ut av sengen kl. 7.15 i dag, mandag. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Er å disse / huske det samme som å ronse? Har aldri hørt ordet ronse og hadde ikke skjønt en døyt om noen unger hadde sagt de skulle ut og ronse. ) Å disse!? Hva i huleste betyr det, da? 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Å disse!? Hva i huleste betyr det, da? Gynge på gyngestativ Det er å disse på et dissestativ 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 *S* Tommy har jo også sagt at lørdag = stå opp tidlig, spise 6 porsjoner med "sukkerbomber" (dvs en slags cereal) og deretter løpe som en villmannn rundt hele dagen!! På spørsmål fra Tigern hva som er så fint med det, svarte Tommy: "Ingen småsøsken hittil!" Heh, godt svar! Han er en ganske utspekulert og gjennomtenkende liten gutt 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Hehe :) Et dissestativ - hva er det da? I Trøndelag sier vi jo disse til huske, men dette var tydeligvis helt sør i landet og det kom godt frem i Gydas innlegg at der betydde "disse" noe helt annet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Å disse!? Hva i huleste betyr det, da? I Trøndelag sier vi "å disse" om det andre kaller "å huske". ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Gynge på gyngestativ Det er å disse på et dissestativ Har aldri hørt om dissestativ. Og neppe om et gyngestativ heller. Huske, derimot :-). 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 I Trøndelag sier vi "å disse" om det andre kaller "å huske". ) Skjønte det, gjorde meg bare litt vanskelig. Derfor en "blunkesmiley" 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Har aldri hørt om dissestativ. Og neppe om et gyngestativ heller. Huske, derimot :-). Å huske?? Da er vel disse bedre 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.