Gå til innhold

Hvorfor så mange blærekatarrer??

Anbefalte innlegg

Gjest Rikter
Skrevet

Datteren min på 29 har fått blærekatarr IGJEN, og den har utviklet seg til nyrebekkenbetennelse. Den er det første gang hun har.

Men disse blærekatarrene, hvorfor får enkelte det så ofte? Legene har jo ikke noe svar på det. Nå har hun bøttet innpå med kjerringrokkte og tranebærkapsler i ei uke, og likevel smatt bakteriene oppover og lagde bråk.

Hva gjør dere der ute som ofte har urinveisproblemer for at det ikke skal komme så fort igjen? Hun bruker pessar, det vet jeg, og tåler i kke p-piller. Vi lurer på om det kan være det som er synderen, det skal jo sitte inni 6 timer etter samleie.

Noen som vet noe om det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er vel ikke godt for deg å vite om hun har samleier ofte.

Men hyppige samleier fører gjerne til blærekatarr, det er ikke uten grunn at det bli kallt "honeymoon-sykdommen". Hun må passe på å tisse like etter samleie, holde seg varm og drikke mye væske.

Ullstilongs er ikke akkurat sexy, men bedre enn å få blærekatarr.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Har hun ny sexpartner? Noen blir plaget med en del urinveisinfeksjoner i starten med ny sexpartner. Jeg hadde det. I en periode var vi veldig nøye med at begge dusjet før sex og at jeg dusjet etterpå (og tisset etterpå også! Viktig!).

Bruk tranebærkapsler forebyggende, drikk MASSE og helst appelsinjuice og ta "overdose" med C-vitaminer (kanskje ca 1000 mg om dagen- fås kjøpt som brusetabletter i Sverige vet jeg).

Hun bør også få legen til å "dyrke" på bakteriene for å finne ut akkurat hvilken penicilin hun trenger. Dette har sikkert legen allerede gjort, men tenkte bare nevne det likevel..

Det er fortvilende å bli plaget med slikt, men jeg ble hvertfall kvitt det til slutt hvis det er noen trøst..

Skrevet

Jeg gjentar det de andre sier under her:

Det er ekstremt viktig å tisse rett etter samleie (innen ti minutter etter en er feridg), drikke mye også når en er frisk + å holde seg varm.

Jeg var veldig plaget av dette før, og det begynte da jeg fikk kjæreste og hadde sex.

Fremdeles passer jeg alltid nøy på å ikke sitte rett på bakken eller på kalde benker eller steiner og være varm på føttene.

På meg så hjalp ikke kjerringråd når jeg først hadde fått blærekatarr. Da måtte jeg til med pennicillin.

Etter mange år med det herket, gikk jeg til homeopat. Etter få måneder med behandlig der, forsvant plagene, og etterpå har jeg hatt det maks en gang pr år.

Det er veldig viktig å få behandlet blærekatarr med pennicillin hvis hun får det mens hun er gravid. Jeg gikk i et par måneder med blærekatarr mens jeg var gravid, og fikk skikkelig overhøvling av legen fordi det kan sette i gang tidlige kynnere.

Men altså:

*Husk å tisse

*Drikk mye

*Holde seg varm

God bedring til dattera di!

Gjest been there
Skrevet

Har man hyppige urinveisinfeksjoner, skal man alltid gå til legen med urinprøve med en gang man får symptomer, og ta antibiotikakuren helt ferdig hver gang.

Alle andre råd skal brukes til forebygging av blærekatarr (spesielt hos dem som får hyppige infeksjoner):

Drikke mye. Aldri fryse på bena, bruke sokker om natten, alltid ha på sokker / tøfler. Tisse ofte. Aldri holde seg lenge. Tisse umiddelbart etter samleie. Gjerne bruke kondom som prevensjon. Begge bør dusje før samleie (for å hindre at bakterier fra ham eller henne blir dyttet oppover). Pessar er ikke lurt hvis man har lett for å få infeksjon. I dag bruker mange spiral selv om de ikke har født. Men ønsker hun snart (innen få år) ha barn, kan kondom være greit. Evt sammen med persona etc som gir noen kondomfrie perioder (men da må det ikke være katastrofe å bli gravid, men det er det vel ikke når hun bruker pessar, det er jo også en prevensjonsmetode som relativt ofte feiler).

Gjest Rikter
Skrevet

Har man hyppige urinveisinfeksjoner, skal man alltid gå til legen med urinprøve med en gang man får symptomer, og ta antibiotikakuren helt ferdig hver gang.

Alle andre råd skal brukes til forebygging av blærekatarr (spesielt hos dem som får hyppige infeksjoner):

Drikke mye. Aldri fryse på bena, bruke sokker om natten, alltid ha på sokker / tøfler. Tisse ofte. Aldri holde seg lenge. Tisse umiddelbart etter samleie. Gjerne bruke kondom som prevensjon. Begge bør dusje før samleie (for å hindre at bakterier fra ham eller henne blir dyttet oppover). Pessar er ikke lurt hvis man har lett for å få infeksjon. I dag bruker mange spiral selv om de ikke har født. Men ønsker hun snart (innen få år) ha barn, kan kondom være greit. Evt sammen med persona etc som gir noen kondomfrie perioder (men da må det ikke være katastrofe å bli gravid, men det er det vel ikke når hun bruker pessar, det er jo også en prevensjonsmetode som relativt ofte feiler).

Tusen takk for kloke og gode råd. Jeg skal videresende dem!

Skrevet

Dersom hun får antibiotika ofte, virker det kanskje ikke så godt lenger. Kanskje hun skulle forsøke å kurere det med tranebær og andre kjerringråd neste gang? Hun kan også spørre på Helsekosten om de har noen gode preparat. Har heldigvis selv aldri hatt blærebetennelse (kanskje en antydning noen få ganger), så jeg husker ikke navnet på noe preparat.

Skrevet

Hun burde sjekke om hun har mye resturin og så er det viktig å tisse med en gang etterat man har hatt sex.

Og er man skikkelig plaget er det viktig at mannen også vasker seg godt på forhånd. Kondom kan være en fordel.

Man kan også gå på forebyggende, dvs enten Hiprex eller Furadantin,

Gjest Jepp eg veit
Skrevet

Jeg var hyppig plaget i noen år. Det blir en vond sirkel med sopp i underlivet og urinveisinfeksjoner sikkert grunnet antibiokaen.

Man kan få Hiprex på blå resept tror jeg.

Mitt beste råd mot alle underlivsplagene var glidekremen replens. Den holder underlivet i balanse. Ellers er Crane Max strålende mot urinveisinfeksjon. Mye bedre enn antibiotika.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...