Gå til innhold

Siv og Co vil fjerne halvparten av bøndene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe sier meg at bøndene selv ikke vil bli fjernet. De vil klore seg fast i knatter og knøs som igler på en griseskrott, som geiter på ei fjellhylle og forlange sine svulmende støtteordninger utbetalt i klingende mynt.

Ingen er intressert i å høre om bl a 430% toll på foredlet lammekjøtt eller 300% toll på biff for at bøndene våre skal kunne øke prisene inn i himmelen. Ingen vil høre om trailerlass med smuglerkjøtt, restauranter og catering fulle av billig smuglerlammekjøtt og biff. Et lass med f eks 500 kg biff representer spart mva og toll på nesten 100 000 kr. Det er akkurat plass i en middelstor varevogn. det tar ca 15-20 timer å kjøre det inn fra "fødestedet", men en solid pengepremie som kommer godt med i store lommer i Norge. Om kjøttet tåler turen mht bakterieflora er det ingen som gidder tenke på.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

13

• keinstein

11

• flisa

3

• gripp

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kan vi ikke heller fjerne alle dyra da? Da forsvinner jo bøndene også, så kan vi bli vegeterianere alle sammen!!

Skrevet

Kan vi ikke heller fjerne alle dyra da? Da forsvinner jo bøndene også, så kan vi bli vegeterianere alle sammen!!

Jeg liker sånne radikale alternativer. Det liksom danner rammene om noe som kan bli et resultat. Kostnadene og situasjonen er alvorlig med dramatisk økende smugling. Tollen tar bare en promille eller to. De har ikke tid. Organisert mafia er vi ikke vant til, heller ikke moderne kommunikasjonsutstyr eller jamming av elektronikk. Den nye svære røntgengreia er en fiasko, og det vet snart alle.

Skrevet

Har du hørt om kornbønder? Ikke alle bønder driver med dyrehold.

Skrevet

FrP's forslag er jo ikke spesielt originalt. Stort sett er antall bønder halvert hvert 20. år og den utviklingens er ut til å fortsette i enda raskere tempo, uavhengig av hvem som sitter i regjering..og desidert uavhengig av hva FrP måtte finne på å melde.

Det er andre faktorer som påvirker denne utviklingen langt sterkere.

Skrevet

Vi trenger de bøndene vi har.

Da trenger jeg å reise over grensa å handle, og andre å transportere helsefarlig smuglergods over halve europa, til havs og på veien. Du kan følge linjen:

Nordmenn reiser til Sverige, svensker til Danmark, dansker til Tyskland, tyskere til Polen osv for å handle. De handler mer og mer.

I den dyreste enden tapes det. i den billigste enden og utover øker tilbudene, effektiviteten og kvaliteten. De lærer fort. Distribusjonen øker dramatisk og stadig flere mennesker blir sysselsatt på siden av samfunnsstrukturene. De skaper et eget samfunn, egen økonomi, eget marked.

Skrevet

Har du hørt om kornbønder? Ikke alle bønder driver med dyrehold.

Hvor mye subsidier snakker vi om?

En bonde får enorme summer av statskassa for å levere noe som ikke alltid er et bra produkt. Norke poteter er av meget dårlig mener tyske bønder som kommer til Norge som turister. Nypoteter er generelt fulle av skader og har meget kort holdbarhet.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Pipen blir nok en annen lyd den dag nordmennene oppdager at ja, riktignok har maten blitt billigere, men samtidig er det ikke en norsk potet å oppdrive i butikkene fordi ingen kan leve av landbruk i Norge.

Skrevet

Hvor mye subsidier snakker vi om?

En bonde får enorme summer av statskassa for å levere noe som ikke alltid er et bra produkt. Norke poteter er av meget dårlig mener tyske bønder som kommer til Norge som turister. Nypoteter er generelt fulle av skader og har meget kort holdbarhet.

Ser du for deg at norske butikker ikke skal ha en eneste norsk vare å by på? (kanskje med unntak av brunost)

Skrevet

Ser du for deg at norske butikker ikke skal ha en eneste norsk vare å by på? (kanskje med unntak av brunost)

Når ingen kan lage noe brukbart, så får vi handle andre steder. Jeg tvinger ikke i meg flekkete og groetete norske poteter nå jeg kan få lekre israelske.

Skrevet

Det sa noen for 25-30 år siden også. Idag er antallet bønder under halvparten av da.

Vi har fortsatt en del bønder med 15 sauer på en berghylle et eller annet sted, som krever at de skal ha et årsverk. Slike må og skal vi skattebetalere kvitte oss med.

Skrevet

Når ingen kan lage noe brukbart, så får vi handle andre steder. Jeg tvinger ikke i meg flekkete og groetete norske poteter nå jeg kan få lekre israelske.

Personlig synes jeg sjelden de utenlandske varene er lekerere enn de norske når det er sesong for dem. Og kunnskaper om antibiotika tillatt i kjøtt, mengden av sprøytemidler, osv. utenfor Skandinavia holder meg langt vekk fra de varene.

Skrevet

Personlig synes jeg sjelden de utenlandske varene er lekerere enn de norske når det er sesong for dem. Og kunnskaper om antibiotika tillatt i kjøtt, mengden av sprøytemidler, osv. utenfor Skandinavia holder meg langt vekk fra de varene.

Ren og frisk norsk mat syns jeg du skal være veldig forsiktig med å snakke om.

Skrevet

Ren og frisk norsk mat syns jeg du skal være veldig forsiktig med å snakke om.

Jeg sier ikke at norsk mat er bakteriefri. Men personlig synes jeg norske frukter og grønnsaker smaker langt bedre enn f.eks. de spanske. Og jeg liker ikke mengden av tillatte medisiner i ikke-skandinavisk kjøtt.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Pipen blir nok en annen lyd den dag nordmennene oppdager at ja, riktignok har maten blitt billigere, men samtidig er det ikke en norsk potet å oppdrive i butikkene fordi ingen kan leve av landbruk i Norge.

Hva er så spesielt med den norske poteten da? -de gjemmer den jo til og med i poser som vi ikke kan se gjennom -og de er fulle av groer.

Skrevet

Hva er så spesielt med den norske poteten da? -de gjemmer den jo til og med i poser som vi ikke kan se gjennom -og de er fulle av groer.

Smak og behag. Men vinterpoteter er aldri gode uansett hvor de kommer fra, synes jeg. Uansett: poteter skal ikke utsettes for sollys. Da blir de dårlige. (Grønne poteter kan man få magevondt av.)

Skrevet

Poteta var forresten kanskje et dårlig eksempel. :-) Jeg kunne like gjerne sagt agurk, jordbær eller lignende.

Skrevet

Smak og behag. Men vinterpoteter er aldri gode uansett hvor de kommer fra, synes jeg. Uansett: poteter skal ikke utsettes for sollys. Da blir de dårlige. (Grønne poteter kan man få magevondt av.)

Poteter er jo ikke noe særlig å spise heller da :) -jeg ser på masse matprogrammer og har masse kokebøker -ingen retter serveres med poteter.

Mulig vi er blitt for kontinentale - at poteter og brun saus dør ut....

Skrevet

Jeg sier ikke at norsk mat er bakteriefri. Men personlig synes jeg norske frukter og grønnsaker smaker langt bedre enn f.eks. de spanske. Og jeg liker ikke mengden av tillatte medisiner i ikke-skandinavisk kjøtt.

Når vi er i Frankrike og boltrer oss i kjøtt, fisk og grønt - så sender jeg ikke en tanke hjem til de norkse bønder eller Rema-butikker med plastagurk -det må jeg si ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...