Gå til innhold

Siv og Co vil fjerne halvparten av bøndene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poteter er jo ikke noe særlig å spise heller da :) -jeg ser på masse matprogrammer og har masse kokebøker -ingen retter serveres med poteter.

Mulig vi er blitt for kontinentale - at poteter og brun saus dør ut....

Jeg er heller ikke særlig glad i poteter, foretrekker andre matvarer, men kjæresten liker dem veldig godt. Men så steker jeg dem helst på alle mulige måter. Skal de kokes skal de være helt nyoppgravde.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

13

• keinstein

11

• flisa

3

• gripp

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Når vi er i Frankrike og boltrer oss i kjøtt, fisk og grønt - så sender jeg ikke en tanke hjem til de norkse bønder eller Rema-butikker med plastagurk -det må jeg si ;)

Noe annet ville da også være unaturlig. Jeg ser det for meg på ferieturen.. "Jeg orker ikke nyte ferien, for jeg bekymrer meg sånn for de norske bøndene"... :-)

Jeg er altså ikke fanatiker.. :-)

Gjest Persille
Skrevet

"Noe sier meg at bøndene selv ikke vil bli fjernet."

Kan du definere "noe" i dette tilfellet? Jeg synes det høres utrolig rart ut at de er så lite samarbeidsvillige? Her snakker vi jo om en folkegruppe som stadig gjør sitt ytterste for å bidra til fellesskapet, og sørge for at "alle andre" har det bra?

;)

Skrevet

Tror ikke det ville gjort noe som helst om antallet bønder i Norge ble ytterligere redusert.

Skrevet

"Noe sier meg at bøndene selv ikke vil bli fjernet."

Kan du definere "noe" i dette tilfellet? Jeg synes det høres utrolig rart ut at de er så lite samarbeidsvillige? Her snakker vi jo om en folkegruppe som stadig gjør sitt ytterste for å bidra til fellesskapet, og sørge for at "alle andre" har det bra?

;)

Det er helt fantastisk at landbruket er så snille å selge meg stor- og småfekjøtt til 5 ganger prisen andre steder i verden. Jeg er så takknemlig at jeg bare i pur glede reiser mange mil for å handle andre steder.

Skrevet

Tror ikke det ville gjort noe som helst om antallet bønder i Norge ble ytterligere redusert.

Vi har nok folk i slekta som håver inn på dette til at jeg vet hvor lukrativt det er. Slaraffenliv hvis du innretter deg riktig. Og så klager vi på de som får dagpenger?

Gjest Persille
Skrevet

Det er helt fantastisk at landbruket er så snille å selge meg stor- og småfekjøtt til 5 ganger prisen andre steder i verden. Jeg er så takknemlig at jeg bare i pur glede reiser mange mil for å handle andre steder.

Ja, der kan du se - takket være dem får du en utflukt som beriker hverdagen din, og gir deg nye erfaringer og opplevelser også!

:)

Skrevet

Ja, der kan du se - takket være dem får du en utflukt som beriker hverdagen din, og gir deg nye erfaringer og opplevelser også!

:)

Jeg visste ikke at det fantes så mange flotte svenske herregårder. Mye finere enn i Norge. Svenskene er dessuten ikke så grådige. En smurt baguett med mye ost og skinke kostet 20 SKR. I Norge kostet den samme (med halve pålegget) på en annen herregård 65 NOK. Brusen hhv 10 SKR og 29 NOK.

Skrevet

Vi har nok folk i slekta som håver inn på dette til at jeg vet hvor lukrativt det er. Slaraffenliv hvis du innretter deg riktig. Og så klager vi på de som får dagpenger?

Jeg har kjent en del bønder, både som har hatt dyr og korn. Ingen av de har vært i nærheten av velstående, og de hadde ikke hatt mulighet til å overleve uten subsidier og minst én ekstra jobb ved siden av.

"..........................................."

Skrevet

5 ganger prisen? Sammenliknet med hvor? M'butu-landsbyen i Kongo?

"..........................................."

Skrevet

Jeg synes vi skal opprettholde norsk kultur, norske bygder og norsk landbruk. Jeg synes ikke nødvendigvis at alt bør dreie seg om fortjeneste. Jeg ser på mat som et fellesgode som vi må ha, på linje med helsevesen, skole, veinett og andre ting som ikke går med overskudd, men som sponses av staten.

Det er en fordel å være selvforsynt med mat, det er ingen grunn til å slutte å produsere f.eks. melk her i landet, det ville jo være en gavepakke til svensk landbruk i så fall, som kunne selge melka si her. Og i tilfelle krig, handelsboikott eller sykdommer som rammer planter eller dyr kan det absolutt være en fordel å være selvforsynt.

I tillegg tjener turistnæringen på at det er bosetning på bygdene. Hvis bygdene gror igjen, så kommer det mindre turister. Folk kommer ikke til Norge bare for å se uberørt natur, men de kommer også for å se kulturlandskap og samspillet mellom menneske og natur.

Skrevet

Jeg visste ikke at det fantes så mange flotte svenske herregårder. Mye finere enn i Norge. Svenskene er dessuten ikke så grådige. En smurt baguett med mye ost og skinke kostet 20 SKR. I Norge kostet den samme (med halve pålegget) på en annen herregård 65 NOK. Brusen hhv 10 SKR og 29 NOK.

Du kan vel ikke skylda på bøndene for forskjellene i brus og baguettpris i alle fall. Kanskje en femtiøring eller to for brødstykket, men det er også alt.

Så det er nok andre ting som drar kostnader her i landet, enn de få bøndene vi har.

....

PS.

Gidder du forresten å reise land og strand rundt for å få tak i billige matvarer? Vi bruker jo omtrent ingenting av pengene våre til mat, så jeg skjønner ikke at dere gidder. Får du ikke nok mat, eller?

Skrevet

Inntektene for norske bønder er ørsmå. Og har man dyr, krever disse pass og stell hver jævla dag.

Jeg antar de fleste ville betakke seg for en tilværelse hvor de må opp hver jævla dag i 6-7 tida for å melke kyrne...helg inkludert og juledag og langfredag og 17. mai...og samme hvor fyllesjuk man er.

Skrevet

Du kan vel ikke skylda på bøndene for forskjellene i brus og baguettpris i alle fall. Kanskje en femtiøring eller to for brødstykket, men det er også alt.

Så det er nok andre ting som drar kostnader her i landet, enn de få bøndene vi har.

....

PS.

Gidder du forresten å reise land og strand rundt for å få tak i billige matvarer? Vi bruker jo omtrent ingenting av pengene våre til mat, så jeg skjønner ikke at dere gidder. Får du ikke nok mat, eller?

PS:..

Nei, ikke land og strand rundt. riemelig effektiv plan og samarbeid. Handler ganske mye hver gang, også møbler og kjøkkeninnredning.

Eks: Et digert spisebord med 6 stoler, 5000 kr spart. Samtidig et lass med daglivarer, 3000 kr spart.

Skrevet

Jeg har bønder i svigerfamilien. Både mann og kone jobber på gården. De har regnet ut at timelønna er ca. 30-35 kr. Og det er på et av de såkalte effektive gårdene. Ikke spesielt lukrativt spør du meg.

Skrevet

Inntektene for norske bønder er ørsmå. Og har man dyr, krever disse pass og stell hver jævla dag.

Jeg antar de fleste ville betakke seg for en tilværelse hvor de må opp hver jævla dag i 6-7 tida for å melke kyrne...helg inkludert og juledag og langfredag og 17. mai...og samme hvor fyllesjuk man er.

Du kan bare drite i det!

Alt hva keinstein sin slekt/omgangskrets/naboer/kollegaer/tidligere kollegaer/venner/fiender, periferte bekjennskaper/tidligere naboer osv. gjør/har tenkt å gjøre/kommer til å gjøre/har alltid gjort osv osv. vil for han alltid stå som den absolutte sannhet.

Skrevet

Hehe, nå tror jeg ikke du vet helt hva du snakker om altså ;-)

Faren min overtok foreldregården og drev den i noen år før han gav opp. Det kosta mye mer enn det smakte, så etterhvert fikk han seg en vanlig jobb.

Det er i grunnen ganske merkelig at noen tror det å være bonde er så lukurativt...

Skrevet

Du kan bare drite i det!

Alt hva keinstein sin slekt/omgangskrets/naboer/kollegaer/tidligere kollegaer/venner/fiender, periferte bekjennskaper/tidligere naboer osv. gjør/har tenkt å gjøre/kommer til å gjøre/har alltid gjort osv osv. vil for han alltid stå som den absolutte sannhet.

heheh... godt sagt!

den opprinnelige m&m
Skrevet

PS:..

Nei, ikke land og strand rundt. riemelig effektiv plan og samarbeid. Handler ganske mye hver gang, også møbler og kjøkkeninnredning.

Eks: Et digert spisebord med 6 stoler, 5000 kr spart. Samtidig et lass med daglivarer, 3000 kr spart.

Hvor mye tjener du i forhold til en svenske i samme jobb? De fleste nordmenn tjener langt mere enn kolleger i Sverige. Med lavere lønn i alle ledd fra produsent til butikkselger er det klart at det blir billigere for forbrukeren. Men kjøpekraften for nordmenn er vel minst like høy som kjøpekraften for en svenske.

Skrevet

Jeg har bønder i svigerfamilien. Både mann og kone jobber på gården. De har regnet ut at timelønna er ca. 30-35 kr. Og det er på et av de såkalte effektive gårdene. Ikke spesielt lukrativt spør du meg.

Hvorfor gjør de ikke noe annet?

20 kr pr time x 1940 timer = 38 800 pr år eller 958 kr pr uke.

Du får mer på sosialkontoret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...