Gå til innhold

Siv og Co vil fjerne halvparten av bøndene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tjener du i forhold til en svenske i samme jobb? De fleste nordmenn tjener langt mere enn kolleger i Sverige. Med lavere lønn i alle ledd fra produsent til butikkselger er det klart at det blir billigere for forbrukeren. Men kjøpekraften for nordmenn er vel minst like høy som kjøpekraften for en svenske.

Når en produsent i f eks Tyskland sender en vare til Norge, så tar de dobbelt så mye for den varen som når de sender den til en grossist i Tyskland. Det gjelder f eks merkeklær. Merkeklær koster ofte halvparten så mye i Tyskland og USA. Dette har Norske importører klaget på i årevis. Danskene har tatt 20-30% mer av nordmenn enn av dansker så lenge jeg kan huske. Jeg må ofte kontakte den dansk forbindelse for å spare noen tusen når det skal bestilles ferier og hoteller.

After Eight er dobbelt så dyr å kjøpe inn til Norge som til Sverige. Norske kunder subsidierer svenske. Norske er rike, derfor. Dette gjelder mange varer: batterier, reklamemateriell, servietter, postkasser, dolokk, badearmatur og porselen. Nordmenn er rike og alle vil ha en bit av kaka.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

13

• keinstein

11

• flisa

3

• gripp

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor gjør de ikke noe annet?

20 kr pr time x 1940 timer = 38 800 pr år eller 958 kr pr uke.

Du får mer på sosialkontoret.

Kanskje fordi de ikke har noe ønske om å være sosialklienter?

Ikke alle arbeider for pengene vet du, det finnes fremdeles noen idealister blant oss.

Og ære være dem for det!

Skrevet

Det er helt fantastisk at landbruket er så snille å selge meg stor- og småfekjøtt til 5 ganger prisen andre steder i verden. Jeg er så takknemlig at jeg bare i pur glede reiser mange mil for å handle andre steder.

og hvorfor skal næringslivet være så snille at de gir deg lønn kanskje 20-30 ganger større enn andre steder?

Skrevet

Hvor mye subsidier snakker vi om?

En bonde får enorme summer av statskassa for å levere noe som ikke alltid er et bra produkt. Norke poteter er av meget dårlig mener tyske bønder som kommer til Norge som turister. Nypoteter er generelt fulle av skader og har meget kort holdbarhet.

Var den til meg???

Skrevet

Fordi de har invistert millioner i gården kanskje, og fordi det er det de trives med... Nå er dette en av de såkalte lønnsomme gårdene, så de har også ansatte og de kan dermed få seg en fridag nå og da. Men jeg kan godt love deg at den totale arbeidsmengden er langt større enn de 1940 timene i året.

Skrevet

MsSophie har forresten et poeng. Hvem ønsker å være sosialklienter?

Skrevet

Dette syns jeg var en god diskusjon! Jeg er altså av den formening at vi må bevare de bøndene som vil drive. De som driver i småskala får jo ikke mye subsidier, det henger jo sammen med produksjon i Norge, i motsetning til i EU der mer og mer av landbruksstøtten går som arealtilskudd uavhengig av produksjon. Og små bønder har andre jobber ved siden av, som er viktige i et lokalsamfunn, som for eksempel å kjøre buss, eller vaktmester, eller grønn omsorg, eller lærer eller videreforedling av egen produksjon...eller annet.

Det som er litt rart er at når det gjelder mat, så er forbrukerne av den formening at det er bonden som subsidieres, men når det gjelder feks barnehagepriser, avisproduksjon eller kollektivtransport så er det forbrukeren som støttes slik at han/hun slipper med en akseptabel pris...

undrer

Skrevet

Dette syns jeg var en god diskusjon! Jeg er altså av den formening at vi må bevare de bøndene som vil drive. De som driver i småskala får jo ikke mye subsidier, det henger jo sammen med produksjon i Norge, i motsetning til i EU der mer og mer av landbruksstøtten går som arealtilskudd uavhengig av produksjon. Og små bønder har andre jobber ved siden av, som er viktige i et lokalsamfunn, som for eksempel å kjøre buss, eller vaktmester, eller grønn omsorg, eller lærer eller videreforedling av egen produksjon...eller annet.

Det som er litt rart er at når det gjelder mat, så er forbrukerne av den formening at det er bonden som subsidieres, men når det gjelder feks barnehagepriser, avisproduksjon eller kollektivtransport så er det forbrukeren som støttes slik at han/hun slipper med en akseptabel pris...

undrer

Godt sagt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...